Carta Alba a IMM-urilor din Romania, editia a XVII-a
Data: 1 - 15 august 2019
♦ Lucrarea s-a realizat pe baza răspunsurilor a 788 de întreprinzători şi evidenţiază, între altele, modalitatea în care firmele inovează, precum şi intenţia de accesare a fondurilor nerambursabile
53,37% dintre întreprinderile mici şi mijlocii intervievate în contextul elaborării celei de-a XVII-a ediţii a Cartei Albe a IMM-urilor din România au declarat că, pe parcursul ultimilor doi ani, au funcţionat la aceiaşi parametri, 26,01% au avut o evoluţie ascendentă, iar 20,62% şi-au restrâns volumul de activitate. Este una dintre concluziile ediţiei 2019 a acestei lucrări, lansată zilele trecute şi realizată de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA). „Carta Albă reprezintă cea mai aprofundată analiză a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii din România ce prezintă situaţia de ansamblu a mediului de afaceri în anul 2019, dificultăţile cu care se confruntă IMM-urile, nevoile şi sursele lor de finanţare, modalitatea în care inovează, intenţia de accesare de fonduri nerambursabile, criteriile de care ţin cont în alegerea partenerului de business, toate constituind baza pentru propuneri de strategii cu privire la direcţiile de susţinere şi dezvoltare ale mediului de afaceri românesc", au menţionat reprezentanţii CNIPMMR.
În cadrul cercetării au fost intervievaţi, în acest an, 788 de întreprinzători şi manageri din întreaga ţară; lucrarea - elaborată, ca şi în anii anteriori, de un colectiv de cercetători sub coordonarea prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, preşedintele de onoare al CNIPMMR - reflectă situaţia de ansamblu a companiilor, profilul antreprenorului, dificultăţile cu care se confruntă, modalităţile în care se finanţează, tendinţele anului în curs în materie de internaţionalizare, digitalizare şi training al resurselor umane.
Angajarea, pregătirea și menținerea personalului, principala problemă a mediului de afaceri
„Suntem la a XVII-a ediție a Cartei Albe a IMM-urilor, o bună practică de parteneriat public privat. (...) Foarte multe instituții internaționale preiau datele din Carta Albă pentru a evidenția situația mediului de afaceri românesc. De asemenea, 280 de inițiative legislative și peste 3600 de propuneri publice au ca bază de plecare rezultatele din Carta Albă. Astfel, marea problemă a mediului de afaceri identificată în anul 2019 este angajarea, pregătirea și menținerea personalului, iar a doua problemă sistemică o reprezintă birocrația, urmată de cea a autofinanțării. Trebuie să luăm măsuri pentru a simplifica sarcina administrativă a întreprinzătorilor. Tema din acest an, PERSPECTIVE, ne evidențiază cum va arăta România, vorbim despre o Românie antreprenorială, profesională în care primează internaționalizarea, educația duală, dialogul constant și digitalizarea mediului public", a declarat preşedintele CNIPMMR, Florin Jianu. În context, a precizat că, anul acesta, 28,98% dintre IMM-uri au estimat că evoluţia mediului de afaceri românesc pe întreg anul 2019 va favoriza dezvoltarea business-ului lor, de-a lungul anului lovindu-se de dificultăţi în angajarea, menţinerea şi pregătirea personalului (57,14%), birocraţie (49,19%), inflaţie (47,17%), concurenţa neloială (45,69%), creşterea nivelului cheltuielilor salariale (42,86%).
Coordonatorul Cartei Albe, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, a prezentat principalele concluzii ale lucrării, structurată pe 14 capitole - care includ şi un set de priorităţi, direcţii şi măsuri de acţiune privind dezvoltarea mediului de afaceri, inclusiv a IMM-urilor, în intervalul 2019 - 2020.
37,22% din totalul firmelor investigate elaborează planuri şi politici anuale
Rezultatele anchetei au relevat, între altele, că în 37,22% din totalul firmelor investigate se realizează planuri şi politici anuale, 9,86% dintre acestea au avut în vedere abordări strategice pe 2 - 3 ani, în 16,25% dintre IMM-uri se elaborează strategii (planuri) pe 3 - 5 ani, iar în 36,67% dintre întreprinderi nu se derulează activităţi de planificare. În ceea ce priveşte obiectivele pentru următorii doi ani, mai mult de jumătate dintre organizaţii (56,58%) îşi propun extinderea afacerii, în timp ce 24,93% vizează menţinerea afacerii la dimensiunile actuale. În ordine descrescătoare a frecvenţelor înregistrate, s-au consemnat următoarele opţiuni: extinderea moderată a afacerii (56,58%), menţinerea afacerii la dimensiunile actuale (24,93%), extinderea rapidă a afacerii (5,24%), vânzarea afacerii (3,22%) şi închiderea acesteia (1,61%).
În opinia respondenţilor, principalele avantaje competitive ale IMM-urilor din ţara noastră sunt: raportul preţ-calitate (54,31%), calitatea produselor/serviciilor oferite (47,30%), preţul scăzut al produselor/serviciilor oferite (35,85%), reputaţia firmei (24,66%), calitatea angajaţilor (22,24%), serviciile post-vânzare oferite clienţilor (17,12%), calitatea managementului (8,49%), canalele de distribuţie (7,82%), relaţiile cu mediul politic şi economic (3,32%) şi capacitatea de inovare (4,85%).
Abordările manageriale ale IMM-urilor vizează, în principal, următoarele direcţii: relaţia cu distribuitorii şi clienţii (49,73%), realizarea de produse/servicii noi (34,23%), elaborarea de strategii şi politici ale firmei (34,53%), relaţia cu furnizorii (12,67%), asigurarea salariaţilor necesari firmei (18,33%), reducerea costurilor (23,18%), obţinerea şi utilizarea de informaţii şi cunoştinţe (16,98%), introducerea de noi procese tehnologice (7,82%), trainingul personalului (9,30%), metode de livrare şi logistică (12,26%), restructurarea procesului de luare a deciziilor (3,91%), diminuarea numărului de salariaţi (2,29%) şi capitalizarea firmei (2,70%).
În anul 2018, cel mai frecvent menţionate priorităţi manageriale asupra cărora şi-au focalizat atenţia şi eforturile întreprinzătorii au fost: amplificarea activităţii de marketing (45,55%), achiziţia de tehmică nouă (36,66%), diversificarea producţiei (28,84%), construcţii de clădiri (28,71%), pregătirea intensă a forţei de muncă (25,34%), înlocuirea utilajelor (24,53%), informatizarea activităţilor (20,62%), restructurări şi modernizări manageriale (17,39%), combaterea/limitarea poluării (16,98%) şi introducerea sistemelor moderne de gestiune a calităţii (1,75%).
Rezultatele anchetei cu privire la principalii factori-cheie pe care se bazează succesul IMM-urilor din România evidenţiază că pe primele locuri se situează oportunităţile pe care le oferă piaţa pentru produsele/serviciile firmei (8,09%), relaţiile de afaceri/partenerii de afaceri (28,17%), angajaţii calificaţi şi pricepuţi (35,18%), angajaţii motivaţi şi loiali (48,65%) şi serviciile suport pentru managementul gradului de încărcare a angajaţilor (47,17%).
9,57% dintre firmele respondente nu utilizează în activitatea lor elementele de bază ale tehnologiei informatice
Carta Albă a IMM-urilor relevă că principalele elemente ale tehnologiei informatice utilizate în întreprinderile mici şi mijlocii din ţara noastră sunt computerul (82,21%), internetul (78,17%), aplicaţiile de email (71,70%), site-ul propriu al firmei (35,58%), realizarea de tranzacţii online (22,64%) şi folosirea unei reţele intranet (16,31%). 9,57% dintre companiile intervievate nu folosesc sistemele şi facilităţile enumerate anterior. Procentajul înregistrat anul acesta este în scădere faţă de cel de anul trecut cu 2,59%. IMM-urile care nu utilizează în activitatea lor elementele de bază ale tehnologiei informatice sunt cel mai frecvent întâlnite în rândul firmelor cu activitate de peste 15 ani (10,97%) şi cel mai rar în cazul celor nou înfiinţate (7,19%).
Analiza zonelor utilizării internetului şi/sau intranetului în funcţie de dimensiunea IMM-urilor scoate în evidenţă faptul că există o corelaţie pozitivă între dimensiunea firmelor şi motivarea utilizării internetului/intranetului pentru a comunica cu furnizorii/clienţii, obţinerea informaţiilor despre mediul de afaceri, promovarea produselor/serviciilor, pentru tranzacţii sau plăţi electronice şi facilitarea comunicării în cadrul firmei.
Principalele zone ale utilizării internetului şi/sau intranetului sunt: comunicarea cu furnizorii sau clienţii (50,00%), obţinerea de informaţii despre mediul de afaceri (40,43%), promovarea produselor/serviciilor (36,39%), realizarea de tranzacţii sau plăţi electronice (35,04%), facilitarea comunicării în cadrul organizaţiei (33,02%) şi alte scopuri (0,54%). Investigarea zonelor utilizării internetului şi/sau intranetului în funcţie de sectorul de activitate al IMM-urilor scoate în evidenţă faptul că agenţii economici din domeniul serviciilor înregistrează valori maxime pentru patru direcţii, respectiv obţinerea informaţiilor despre mediul de afaceri (53,00), promovarea produselor/serviciilor (71,43%), tranzacţii sau plăţi electronice (64,52%) şi facilitarea comunicării în cadrul firmei (53%), iar firmele din domeniul construcţiilor - pentru o singură direcţie, respectiv comunicarea cu furnizorii sau clienţii (89,66%).
În numărul viitor vom prezenta alte aspecte de interes pentru colegii ingineri incluse în ediţia din acest an a Cartei Albe a IMM-urilor, între care activitatea de cercetare şi inovare în cadrul întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi analiza producţiei/serviciilor destinate activităţilor de import/export ale firmelor.