Curier legislativ
Data: 15-31 august 2003
Decizie nr. 8 din 28 iulie 2003
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adaugata si impozitul pe venit Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 575 din 11 august 2003
Rezumam in continuare cateva dintre solutiile elaborate de Ministerul Finantelor in vederea aplicarii unitare a unor prevederi legale referitoare la taxa pe valoarea adaugata si impozitul pe venit:
1. Taxa pe valoarea adaugata neachitata in termenul legal, evidentiata in contabilitate de persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiuni de leasing contractate cu locatori/finantatori din strainatate, servicii contractate cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania daca prestatorul de servicii nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania, precum si pentru servicii contractate cu prestatori din strainatate pentru care beneficiarii aveau obligatia, conform legii, sa plateasca taxa pe valoarea adaugata, care au fost efectuate pana la data de 1 martie 2003 exclusiv, se regularizeaza astfel:
a) daca prestarile de servicii respective au fost destinate exclusiv realizarii de operatiuni care dau drept de deducere, taxa pe valoarea adaugata aferenta acestor operatiuni se va inscrie la randul 3 "regularizari" din decontul privind taxa pe valoarea adaugata, ca taxa colectata, si la randul 10 "regularizari" din decont, ca taxa deductibila;
b) daca prestarile de servicii respective au fost destinate realizarii de operatiuni care sunt supuse pro rata, taxa colectata va fi inscrisa la randul 3 "regularizari" din decontul privind taxa pe valoarea adaugata, iar taxa deductibila afectata de pro rata aplicabila la data efectuarii operatiunii va fi inscrisa la randul 10 "regularizari";
c) daca prestarile de servicii respective au fost destinate realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere, taxa datorata bugetului de stat este la nivelul taxei colectate si se va inscrie la randurile 3 si 15 din decontul privind taxa pe valoarea adaugata.
Din punct de vedere contabil se va storna inregistrarea 4428 = 446 si se va efectua inregistrarea 4426 = 4427.
Daca serviciile achizitionate sunt destinate realizarii de operatiuni prevazute la lit. b) si c), taxa sau diferenta de taxa pe valoarea adaugata nedeductibila se va inregistra prin formula contabila 635 = 4426, la data incheierii decontului privind taxa pe valoarea adaugata in care au fost reflectate operatiunile.
Pentru operatiunile prevazute mai sus se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform legislatiei privind calculul si plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor si taxelor.
2. Nu se considera livrare de bunuri sau o operatiune asimilata livrarii de bunuri, in sensul art. 3 alin. (4) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare, acordarea de catre persoana impozabila a bunurilor achizitionate sau fabricate de catre aceasta, in mod gratuit, pentru actiuni de publicitate, acestea fiind utilizate in scopul desfasurarii activitatii economice a persoanei impozabile. Persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere, potrivit prevederilor art. 22 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru bunurile si/sau serviciile achizitionate in vederea realizarii de actiuni de publicitate, fiind cheltuieli permise de lege fara a fi limitate.
3. Pentru anul 2003 valoarea biletelor de tratament si odihna, inclusiv transportul, suportata de persoana juridica angajator pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, in limita a 1,5% aplicata asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca, reprezinta venituri neimpozabile pentru persoana fizica beneficiara si cheltuiala deductibila la persoana juridica care acorda aceste drepturi salariale.
In situatia in care persoana juridica acorda bilete de tratament si odihna in cuantum care depaseste 1,5% aplicat asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca, valoarea excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridica, in conformitate cu acelasi temei legislativ prezentat anterior, si nu este venit impozabil pentru persoana fizica.
4. Pentru anul 2003 ajutoarele de inmormantare acordate potrivit clauzelor din contractele de munca; ajutoarele pentru pierderi insemnate in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale si in cazul unor boli grave sau incurabile, acordate salariatului; contravaloarea darurilor acordate copiilor minori ai salariatilor cu ocazia Zilei de 1 iunie si a sarbatorilor de Craciun sau a altor sarbatori similare specifice altor culte religioase recunoscute de lege, in limita sumei de 1.100.000 lei pentru fiecare copil si eveniment; contravaloarea cheltuielilor de deplasare efectuate de angajator pentru acoperirea costului transportului la si de la locul de munca al salariatilor, suportate de persoana juridica angajator, in limita a 1,5% aplicata asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca, reprezinta venituri neimpozabile pentru persoana fizica beneficiara si cheltuiala deductibila la persoana juridica care acorda aceste drepturi salariale.
In situatia in care persoana juridica acorda ajutoare de natura celor mentionate, in cuantum care depaseste 1,5% aplicat asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca, valoarea excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridica, in conformitate cu acelasi temei legislativ prezentat anterior, si nu este venit impozabil pentru persoana fizica.
Norma metodologica
din 8 august 2003
date in aplicarea prevederilor art. 65 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 580 din 14 august 2003
Potrivit alineatul 5 al art. 65 din OG 7/2001, pentru constructiile de locuinte proprietate personala se acorda o reducere a impozitului pe venit in cuantum de 20% din valoarea materialelor folosite. Se excepteaza de la prevederile acestui alineat cei care construiesc locuinte prin Agentia Nationala pentru Locuinte sau beneficiaza de alte facilitati prevazute de lege.
Prin constructia de locuinte se intelege: construirea unei locuinte, astfel cum este definita de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, respectiv sa fie alcatuita din una sau mai multe camere de locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisfac cerintele de locuit ale unei persoane ori familii.
Constructia locuintei care face obiectul facilitatii fiscale poate fi realizata de exemplu: in antrepriza si/sau in regie proprie ori cumparata direct de la constructor, dupa caz.
Beneficiaza de aceasta facilitate fiscala urmatorii contribuabili:
a) persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, proprietari legali, care realizeaza venituri potrivit ordonantei, contribuabili care realizeaza venituri supuse procedurii de globalizare, respectiv venituri din activitati independente, din salarii si/sau din cedarea folosintei bunurilor;
b) persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri supuse impunerii, impozitul fiind final, definite potrivit ordonantei.
Facilitatea se acorda de organul fiscal competent, pentru constructiile noi sau in curs, pe baza urmatoarelor documente:
- autorizatia de construire;
- contractul de construire;
- situatii de lucrari anuale in care sunt inscrise cheltuielile materiale efectuate in perioada impozabila respectiva;
- situatie definitiva de lucrari in cazul cumpararii directe de la constructor;
- documente justificative pentru materialele cumparate in anul 2003: facturi, chitante fiscale, bonuri fiscale emise de aparate de marcat electronice fiscale;
- dupa terminarea lucrarii, procesul-verbal de receptie a lucrarii.
In anul 2003 aceasta facilitate se acorda pe durata construirii locuintei, pe perioada valabilitatii autorizatiei de construire pentru constructia unei singure locuinte.
Reducerea din impozitul anual pe venit se acorda in limita impozitului datorat, numai pentru o singura locuinta, pe baza cererii insotite de documentele enumerate mai sus, depusa pana la data de 30 iunie 2004 pentru anul precedent. Depasirea termenului de depunere a cererii atrage pierderea dreptului de acordare a facilitatii.
In situatia in care suma reprezentand 20% din valoarea materialelor folosite in anul fiscal 2003 este mai mare decat impozitul anual pe venit datorat excedentul nu se reporteaza.
Facilitatea se acorda pentru veniturile realizate in anul 2003, indiferent de etapa in care se afla lucrarea.
Norma metodologica
din 3 iulie 2003
de aplicare a prevederilor Legii creditului agricol pentru productie nr. 150/2003
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 506 din 14 iulie 2003
Norma contine modelul situatiei justificative ce trebuie intocmita de catre Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti, pe baza solicitarilor si a documentatiilor primite de la beneficiarii de credite agricole pentru productie, in vederea obtinerii fondurilor publice, precum si situatia centralizatoare intocmita de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului care va insoti cererea de deschidere de credite.
Mentionam ca beneficiaza de facilitatile oferite de Legea creditului agricol pentru productie nr. 150/2003 urmatorii:
a) producatorii agricoli, persoane fizice sau juridice, care exploateaza, in conditiile legii, terenuri agricole sau efective de animale, in scopul obtinerii productiei agricole destinate comercializarii, daca angajeaza credite;
b) persoane fizice si juridice autorizate, care detin tehnica si specializarea in executarea de servicii pentru obtinerea productiei agricole, daca angajeaza credite in vederea prestarii serviciilor pentru activitatile de infiintare, intretinere si recoltare a culturilor agricole, precum si de intretinere si recoltare a plantatiilor;
c) categoriile de integratori stabilite de Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, care achizitioneaza si proceseaza productia agricola, daca angajeaza credite in vederea finantarii activitatilor de infiintare, intretinere si recoltare a culturilor agricole, precum si de intretinere si recoltare a plantatiilor, conform obligatiilor asumate prin contractele incheiate cu producatorii agricoli.
Perioada maxima de rambursare a creditului este de 360 de zile de la acordare, termenele de rambursare a ratelor de imprumut si de plata a dobanzilor aferente urmand sa fie convenite in functie de tehnologiile agricole specifice, corelate cu perioada de valorificare a productiei.