Zero km de autostrada
Data: 16 -31 august 2005
Presa cotidiana a consemnat, in ultimul timp, numeroase luari de pozitie ale specialistilor, dar si ale "muritorilor de rand" referitoare la stadiul constructiei de autostrazi. Multiplicarea opiniilor a fost "stimulata" de repetatele sublinieri ale investitorilor straini de mare anvergura referitoare la faptul ca starea infrastructurii din tara noastra reprezinta o piedica majora in procesul patrunderii, mai largi, mai profunde, a resurselor de capital de peste hotare in vederea modernizarii economiei romanesti.
La capatul a opt luni din acest an statisticile oficiale consemneaza un fapt aproape incredibil: nu s-a construit in acest interval nici macar un kilometru de autostrada. Practic, niciunul dintre contractele incheiate in anii precedenti cu prestigioase firme de peste hotare nu mai este valabil. De exemplu, cel privind autostrada de pe Valea Prahovei a fost anulat, altul pentru autostrada Brasov-Bors a fost suspendat, al treilea care vizeaza finalizarea autostrazii Bucuresti-Constanta este blocat, iar despre autostrada Bucuresti-Nadlac nu se mai sufla o vorba.
Nu este locul, aici, pentru a intra in detalii. Nu excludem posibilitatea ca unele contracte sa contina clauze care se cer revizuite. Dar, de aici pana la incetarea de facto a constructiei de autostrazi este o "cale" mult prea lunga. |n conditiile in care promisiunile electorale si programele guvernamentale au considerat ca modernizarea infrastructurii reprezinta o prioritate absoluta, iar in cadrul acestei prioritati locul central il ocupa constructia de autostrazi, avem intreaga indreptatire sa consideram ca ne aflam in fata unui caz grav de nerespectare a unei decizii a Parlamentului emisa odata cu votul de investitura dat actualului Executiv.
Apare de neinteles, atat pentru ingineri cat si pentru economisti, modul in care se abordeaza aceasta prioritate absoluta. Nu vrem sa nominalizam raspunderile, ci doar sa semnalam o situatie de neacceptat.
Ne repugna vorbele mari, sforaitoare, insa situatia de pe santierele de autostrazi a devenit emblematica pentru maniera in care este slujit interesul public si (indraznim sa spunem) interesul national. Suntem ultimii din Europa dupa numarul de kilometri de autostrada. Chiar este atat de comod pentru factorii decidenti in stat sa se impace cu asemenea stari de lucruri? Se "sperie gandul" la o astfel de intrebare de neevitat.