Initierea procesului inovarii
Data: 16-31 august 2008
Inovarea este un proces imperativ pentru orice firma care doreste sa progreseze. In actualul mediu economic, care evolueaza extrem de rapid, nicio firma care urmareste sa aiba succes nu-si poate permite sa nu inoveze. Un studiu efectuat in 1995 de catre un comitet de conducere corporatist din SUA (http://www.executiveboard.com/EXBD/) asupra evolutiei a 50 de companii in perioada 1955 – 1995 a evidentiat ca printre cauzele care au blocat dezvoltarea continua a unora dintre acestea, care desi dispuneau de resurse masive, precum si de acces la consultanta de specialitate si inalta tehnologie, a fost si aceea ca nu au inteles rolul procesului de inovare.
In analizarea starii curente a unei organizatii si stabilirea unei strategii de inovare, instrumentele utilizate in mod frecvent sunt: analizarea periodica a tehnologiilor utilizate si a platformelor tehnologice existente, managementul cercetarii si dezvoltarii, precum si calitatea angajatilor. Orice proces de inovare este un proces dificil si de aceea utilizarea numai a instrumentelor amintite poate sa nu asigure succesul, chiar daca a fost elaborata o politica inovatoare eficienta. In literatura (Oetinger B., 2004) se considera ca este foarte dificil sa se promoveze inovarea in organizatii economice, in principal, din urmatoarele considerente:
ï‚§ï€ unul dintre obstacolele principale in calea desfasurarii cu succes a unei inovari este necesitatea renuntarii la vechea gandire. Daca in perioada anterioara s-au obtinut succese, se mentine tendinta fortata de a continua cu vechile procedee. Un succes deosebit obtinut anterior creeaza un sentiment puternic de a continua astfel. O metoda si un produs incercate si testate pe piata cu succes sunt inca foarte bune pentru consumatori. Nimic nu se opune atat de puternic dezvoltarii de noi produse ca propriul succes anterior: multi oameni de afaceri au pierdut abilitatea de a se dezvata si de a stapani arta de „a uita“, care devine o necesitate daca se doreste sa se inoveze;
 in mod particular, in companiile de high tech, inovarile majore se dezvolta daca sunt si noi consumatori. Este mult mai simplu sa se vanda noi produse unor noi consumatori care nu cunosc nimic despre mai vechile produse. Istoria dezvoltarii vanzarilor la orice companie incepe cu noii cumparatori, nu cu cei cunoscuti anterior. Multe companii de succes nu sunt creatoarele noilor lor produse, ele fiind create de companii terte. De exemplu, calculatorul personal nu a fost creat de IBM, ci de firma Apple. Un student finlandez a creat Linux. Telefoanele mobile integrate cu camera foto nu au fost create de liderul de piata Nokia, ci de o companie mixta Sony si Ericson (http://www.emeraldinsight.com/info/journals/sl/sl.html)
Noii veniti intr-un domeniu nu au nimic de pierdut si nu trebuie sa respecte reguli de piata. In consecinta, pentru a fi inovatoare, firmele care au cunoscut succesul pe piata trebuie sa stea la distanta de fostii lor clienti si sa caute nise de piata cu noi clienti.
(Continuare in nr. viitor)