ANRE a aprobat Planul de dezvoltare a retelei electrice de transport (RET) pentru perioada 2016 - 2025
Data: 16-31 august 2016
• Investiţiile sunt estimate la circa 5 miliarde lei
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat Planul de dezvoltare a reţelei electrice de transport (RET) pentru următorii 10 ani, respectiv pentru intervalul 2016 - 2025, potrivit unui comunicat al Companiei Naţionale de Transport al Energiei Electrice Transelectrica.
Documentul stabileşte următoarele direcţii prioritare în ceea ce priveşte efectuarea investiţiilor: ▪ extinderea RET prin construcţia de linii noi şi retehnologizarea staţiilor existente; ▪ creşterea capacităţii de interconexiune; ▪ creşterea capacităţii de transport între zona de est (Dobrogea) şi restul SEN interconectat; ▪ siguranţa alimentării consumului din zone deficitare şi retehnologizarea şi modernizarea staţiilor existente. „Astfel, la finalul anului 2025, Transelectrica va opera un parc de echipamente adus la zi din punct de vedere tehnologic, cu grad înalt de fiabilitate şi eficienţă energetică. Beneficiile vor fi evidente: creşterea calităţii serviciului de transport şi scăderea costului de operare a reţelei (exploatare, mentenanţă şi consum intern)", se precizează în comunicat.
Proiectele de dezvoltare incluse în „Planul de dezvoltare a RET - perioada 2016 - 2025" satisfac necesităţile SEN identificate pentru scenariile care au stat la baza elaborării Planului. Totodată, la nivel mai larg, ele se integrează în efortul armonizat al tuturor Operatorilor de Transport şi de Sistem europeni, de a dezvolta reţelele transeuropene şi de a asigura interoperabilitatea acestora.
„Proiectele declarate de interes comun european (proiectele de relevanţă europeană a căror implementare/realizare va contribui în mod semnificativ la atingerea obiectivelor de politică energetică şi protecţia mediului la nivelul UE) se regăsesc în Planul European pe 10 ani de dezvoltare a reţelei de transport al energiei electrice - Ten-Year Network Development Plan (TYNDP) 2014 şi, respectiv, în Planul de dezvoltare a RET perioada 2016 - 2025, astfel:
♦ Proiectul 138 Black Sea Corridor (LEA 400 kV d.c. Smârdan - Gutinaş; LEA 400 kV d.c. Cernavodă - Stâlpu, cu un circuit intrare/ieşire în Gura Ialomiţei)
♦ Proiectul 144 Mid Continental East Corridor (LEA 400 kV d.c. Reşiţa (RO) - Pancevo (Serbia); LEA 400 kV Porţile de Fier - Reşiţa şi extinderea staţiei 220/110 kV Reşiţa prin construcţia staţiei noi de 400 kV; trecere la 400 kV a LEA 220 kV d.c. Reşiţa -Timişoara - Săcălaz - Arad, inclusiv construirea staţiilor de 400 kV Timişoara şi Săcălaz)", se precizează în comunicatul Transelectrica.
Valoarea totală a investiţiilor planificate pe orizontul Planului de dezvoltare RET este estimată la circa 5 miliarde lei. Suma nu include investiţiile de racordare la RET a noilor utilizatori, finanţarea respectivă fiind asigurată prin tariful de racordare plătit de utilizatorul racordat.
Transelectrica precizează că va utiliza un mix adecvat şi echilibrat pentru finanţarea investiţiilor planificate, cu considerarea tuturor opţiunilor şi instrumentelor oferite atât de piaţa financiară, cât şi de programele de finanţare nerambursabilă operate de Uniunea Europeană.
Reamintim că, potrivit dispoziţiilor legale, pentru prestarea serviciului de sistem şi pentru administrarea pieţei de echilibrare, Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA planifică dezvoltarea RET, ţinând seama de stadiul actual şi evoluţia prognozată a consumului, parcului de producţie şi schimburilor de energie electrică şi elaborează la fiecare doi ani un Plan de dezvoltare pentru următorii 10 ani succesivi, supus aprobării ANRE şi proprietarului reţelei.