Bune practici europene in domeniul transportului: tram-trenul
Data: 16-31 august 2020
Invenția profesorului Ludewig, de la Universitatea din Karlsruhe, de la începutul anilor 1980, se extinde tot mai mult. Tram-trenul este un vehicul care ştie să circule atât pe liniile de cale ferată, cât și pe cele de tramvai. Acesta permite călătorilor să se deplaseze direct, din zona regională în centrul orașului, fără transbordare. Pentru a obține un preț mai bun, în cadrul proiectului „VDV - Tram-tren" (VDV = Asociația Transportatorilor din Germania) șase societăți de transport, vorbitoare de limbă germană, au lansat acum o licitație comună pentru 504 vehicule regional/urbane și așteaptă, în următoarele luni, ofertele de la producători. Licitația, în afara proiectării vehiculelor, producției, omologării/agrementării, include contractul de mentenanță pentru o durată de 32 de ani. Prin aceasta, valoarea totală a proiectului se ridică la aproape 4 miliarde de euro. „Un astfel de proiect, de care suntem mândri, n-a mai existat până acum. Eu sunt bucuros și mă simt ușurat pentru faptul că munca noastră din ultimii trei ani a produs roade. Acum așteptăm cu nerăbdare ofertele", a subliniat Ascan Egerer, directorul tehnic al Societății de Transport Albtal (AVG) și al societății de transport din Karlsruhe (VBK). Coordonarea proiectului este asigurată de societatea din Karlsruhe.
Partenerii proiectului VBK, AVG, Rețeaua feroviară din Saar, Calea ferată din Austria de sus, landul Salzburg și Asociația de căi ferate regional-urbană Neckar-Alb, doresc ca, prin această mare comandă comună, să realizeze o economie de până la un milion de euro pe vehicul. „Acesta a fost scopul inițial, de a menține tram-trenul competitiv față de cele mai avantajoase vehicule de cale ferată normală. Dialogul cu industria pe care noi l-am avut, în cadrul proiectului, cu numeroși constructori de vehicule, a arătat că o importantă economie poate să fie obținută de toți partenerii, iar pentru ceilalți, că cerințele tehnice din caietul de sarcini pot fi realizate de producători", a declarat Thomas Erlenkotter, de la VBK, coordonatorul general al proiectului. Este vorba despre o construcție standard ale cărei costuri de realizare și omologare le vor suporta partenerii. Astfel se realizează o importantă economie. Se vor realiza cinci variante, care vor răspunde cerințelor specifice, respectiv înălțimea pardoselei, culoarea vehiculelor etc.
Astfel VBK necesită un vehicul unidirecțional, pentru sistemul tram-tren din oraș, iar Landul Salzburg, pentru calea ferată locală, o versiune ce poate circula numai sub o tensiune de 750 V, respectiv 100 V CC.
Calea ferată din Saar achiziționează o variantă de bază și, prin aceasta, va primi primele vehicule. AVG și căile ferate din Saar sunt parteneri de proiect care exploatează cu succes, de decenii, sistemul de cale ferată regional-urbană. Ceilalți patru operatori vor introduce pentru prima dată legătura dintre oraș și regiune, profitând de experiența partenerilor. „Schimbul de experiență a fost un scop principal al proiectului nostru comun. Frumusețea branșei noastre constă în faptul că noi nu suntem concurenți, noi avem același scop/țel, și anume acela de a convinge cât mai mulți oameni să părăsească autovehiculele și să facă pasul spre transportul în comun. Pentru aceasta este nevoie de oferte atractive, așa cum au dovedit-o sistemele tram-tren din Karlsruhe și Saar", a subliniat Martin Schmitz, directorul tehnic al VDV.
Livrarea vehiculelor se va desfășura pe baza unui plan stabilit pentru următorii zece ani. „Mentenanța a fost licitată simultan. Aceasta constituie un mare avantaj, prin faptul că, pe durata de viață, furnizorii răspund de mentenanță și prin acesta se garantează o bună calitate și disponibilitate a vehiculelor", a explicat Thorste Erlenkotter.
Iată un exemplu demn de urmat.
Alte articole




