STIINTA PENTRU VIITOR, STIINTA PENTRU SOCIETATE : PERSPECTIVA PARLAMENTELOR DIN TARILE SUD-EST-EUROPENE 27 – 30 iunie a.c., Bucuresti si Tulcea
Data: 1-15 septembrie 2007
Ca urmare a Conferintei Mondiale a Stiintei (Budapesta, 1999), UNESCO a decis sa se preocupe de interactiunea dintre politica stiintei la nivel local si regional si activitatea parlamentarilor, de sporirea preocuparii acestora din urma si de rolul stiintei in societate. Numeroase manifestari (mese rotunde, seminarii, conferinte) au fost organizate pe tot globul pentru realizarea unor retele de expertiza si a unui mod de interactiune in aceasta directie. Dam ca exemple masa rotunda Politica stiintei, tehnologiei si inovarii: perspectiva parlamentara, organizata in Finlanda in anul 2003, si forumurile sub-regionale cu aceeasi tema organizate in Argentina, India, Iran si Egipt.
In acest context general, Romania a avut onoarea de a gazdui primul forum sub-regional cu aceasta tema pentru tarile din sud-estul Europei, conferinta denumita Science for the Future, Science for Society, The Parliamentary Perspective in S.E.E. (Stiinta pentru viitor, stiinta pentru societate: perspectiva parlamentelor din tarile sud-est-europene), care s-a desfasurat in zilele de 27 – 30 iunie a.c. la Bucuresti si Tulcea. Conferinta a fost organizata de Comisia Nationala a Romaniei pentru UNESCO, in cooperare cu Biroul Regional UNESCO pentru Stiinta si Cultura in Europa (BRESCE) de la Venetia, cu ajutorul unei finantari din partea UNESCO si a guvernului italian.
Conferinta face parte din programul BRESCE Imbunatatirea Politicii si Managementului Stiintei in Europa de Sud-Est, in cadrul caruia au mai fost organizate multe actiuni internationale de substanta.
Desfasurarea acestei conferinte in Romania a oferit Administratiei Centrale si Parlamen-tului ocazia de a se pozitiona in acest Forum Global de discutii si cunoastere si, in acelasi timp, a oferit Politicii Stiintei din Romania ocazia de a se raporta la experientele europene.
La manifestare au participat parlamentari, oameni de stiinta si jurnalisti din Albania, Bosnia si Hertegovina, Grecia, Italia, Marea Britanie, Republica Moldova, Muntenegru, Fosta Republica Iugoslava Macedonia, Serbia, Statele Unite ale Americii si Ungaria, reprezentanti ai UNESCO si BRESCE, ai Pactului de Stabilitate pentru Sud-Estul Europei, Parlamentului European.
In cadrul discutiilor s-au abordat patru tematici majore, toate raportate la activitatea parlamentara, si anume: politica stiintei si dezvoltarea durabila, educatia pentru stiinta, energia astazi, vizibilitatea stiintei si necesitatea dialogului dintre parlamentari, oameni de stiinta si jurnalisti. Conferinta a urmarit realizarea unui schimb de experienta intre practicile de sustinere parlamentara a politicilor de CDI din statele participante. In acelasi timp, a atras atentia asupra necesitatii asezarii raportului stiinta – societate pe o baza noua, rezultata din controlul parlamentelor asupra politicii stiintei si a aplicarii rezultatelor cercetarii. Nu in ultimul rand, pe baza exemplului oferit de EPN (European Parliamentary Network), s-a incercat constituirea unei retele asemanatoare la nivelul Europei de Sud-Est, fiind o buna ocazie ca Romania sa fie baza acestui grup de sprijin pentru stiinta.
Conferinta s-a finalizat cu un Comunicat comun, ale carui concluzii le prezentam in continuare.
Participantii au cazut de acord ca este necesar atat la nivel national, cat si la cel regional, un program cuprinzator de actiuni legat de guvernarea STI in parlamentele SEE. Pentru a pune in aplicare acest plan, participantii solicita din partea UNESCO si a autoritatilor nationale ca urmatoarele probleme sa fie luate in considerare pentru o strategie politica in stiinta:
1. Imbunatatirea mecanismelor pentru raspandirea de calitate si accesul la informatii legate de STI pentru parlamentari si angajati ai Parlamentului
2. Organizarea unor activitati pentru construirea unor capacitati prestabilite in legatura cu evaluarile educationale, stiintifice si tehnologice integrate pentru parlamentari, pentru a fi folosite in dezvoltarea legislatiei si politicilor nationale care promoveaza o buna guvernare in societate si in economie, in general
3. Promovarea interactiunilor intre Comisiile Parlamentare legate de educatie, stiinta si tehnologie pentru un mai bun schimb intre tari de informatii si experiente legate de mecanisme legislative si politice pentru STI
4. Construirea dialogului intre comunitatea stiintifica, societatea civila si alte parti interesate, de exemplu sectorul privat, organizatii nonguvernamentale etc.
5. Asigurarea ca opiniile si experientele tinerilor oameni de stiinta sunt comunicate parlamentarilor si prevederea unor programe prin intermediul carora toti oamenii de stiinta si cei responsabili cu luarea deciziilor in politica STI au posibilitatea de a se antrena
6. Organizarea unor forumuri nationale si regionale ca mecanisme valoroase al caror scop este aducerea impreuna a parlamentarilor si a reprezentantilor universitatilor, academiilor, oamenilor de stiinta, expertilor in comunitate, societatii civile si mass-media
7. Colaborarea pentru a se asigura ca toti cei care au ajutat la cresterea mobilitatii internationale a oamenilor de stiinta se pot bucura de beneficiile economice si intelectuale rezultate din aceasta
8. Integrarea STI si a Educatiei in procesele UN de organizare a tarilor, mai ales in UNDAF (UN Development Agreement Framework), si ca instrumente de standard international (conventii, declaratii etc.)
9. Promovarea construirii unor legaturi intre cunostinte si intelegerea lor de catre societate, mai ales prin promovarea rolului mass-media stiintifice specializate
10. Stabilirea prioritatilor legate de STI pe plan regional si national luand in considerare capacitatea locala de a se implica si de a se coordona cu eforturile si investitiile paneuropene in STI, cu scopul de a evita duplicarea si de a contribui la crearea unei comunitati paneuropene
11. Construirea, pe langa retelele stiintifice si institutiile UNESCO, a unor centre si posturi in tarile SEE, pentru a incuraja pregatirea si expertiza profesionala
12. Recunoasterea rolului academiilor nationale in politica stiintifica si in ajutarea la crearea unei „societati bazate pe cunoastere“
Participantii au cerut organizatiilor internationale, in special UNESCO si alte organizatii interguvernamentale, sa sustina stabilirea forumurilor parlamentare nationale si regionale care au fost dezbatute pe larg la Tulcea. De asemenea, au cerut tuturor parlamentelor nationale si comunitatilor stiintifice din zona si din afara ei sa puna in aplicare recomandarile de mai sus, discutate in cadrul Forumului de Politica SEE.