Un nou tip de baterie cu fluxuri, pe baza de apa, pentru vehicule electrice
Data: 1 - 15 septembrie 2013
Oamenii de stiinta de la centrul GE Global Research si de la Laboratorul National Lawrence Berkeley din SUA dezvolta un nou tip de baterie „cu fluxuri“ pe baza de apa pentru vehicule electrice, astfel incat acestea sa poate parcurge, de pilda, distanta dintre Bucuresti si Iasi fara a-si reincarca bateria. Grigorii Soloveichik, liderul proiectului de la GE Global Research si directorul Centrului de cercetare in domeniul energiei, condus de GE si finantat de Departamentul de Energie, este de parere ca bateriile ar putea fi cu 75% mai ieftine decat bateriile auto disponibile in prezent pe piata si ar putea mari distanta parcursa de vehiculele electrice actuale. „Departamentul de Energie vrea o baterie care sa permita masinii sa parcurga o distanta de 386 de km“, spune Grigorii Soloveichik. „Noi credem ca putem depasi acest obiectiv“.
Inginerii GE arata ca, spre deosebire de bateriile litiu-ion si de alte sisteme de baterii, noua tehnologie va folosi solutii apoase de substante chimice anorganice capabile sa asigure o densitate mare a energiei prin transportarea mai multor electroni in acelasi timp. Sistemul a fost denumit baterie „cu fluxuri“ deoarece descarcarea si reincarcarea au loc in celule electrochimice amplasate separat de rezervoarele de stocare a energiei, fiind astfel mai sigure. „Ne imaginam o astfel de baterie cu fluxuri care sa aiba aplicatii atat in transport, cat si in stocarea energiei pe scara larga. Pe scurt, pentru vehicule electrice, tehnologia aduce schimbari radicale“, a declarat Soloveichik.
Studiul face parte din programul ARPA-E RANGE al Departamentului american de Energie, care isi propune sa dezvolte tehnologii revolutionare de stocare a energiei electrochimice. Inginerii de la GRC si echipa laboratorului Berkeley declara ca intentioneaza sa dezvolte un prototip functional si „sa demonstreze fezabilitatea“ conceptului anul viitor.