A fost adoptat Programul National de Investitii „Anghel Saligny“
Data: 1-15 septembrie 2021
Executivul a adoptat OUG nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului Naţional de Investiţii „Anghel Saligny" (publicată în Monitorul Oficial nr. 849 din 6 septembrie 2021). Programul - despre care am mai informat într-un număr anterior al publicaţiei noastre - va fi derulat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în perioada 2021 - 2028 şi are o valoare de 50 miliarde lei, limită maximă în baza căreia se pot încheia contracte de finanţare multianuale. În cadrul Programului se pot realiza obiective de investiții necesare pentru echiparea unităților administrativ-teritoriale cu dotări tehnico-edilitare și de acces la căile de comunicație, în conformitate cu reglementările cuprinse în Planul de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a - Rețeaua de localități, aprobat prin Legea nr. 351/2001, cu modificările și completările ulterioare. Pot fi finanțate prin acest Program obiectivele de investiții care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021 - 2027 sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale.
Beneficiarii Programului sunt unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de autoritățile administrației publice locale, precum și unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, constituite conform legii, pentru investițiile realizate prin asociațiile de dezvoltare intercomunitară. Obiectivele de investiții care se realizează în cadrul Programului trebuie să fie amplasate pe terenuri și/sau construcții, după caz, aflate în proprietatea publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale sau în administrarea autorităților administrației publice locale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
După cum am mai informat, în cadrul Programului se pot realiza obiective de investiții care constau în realizarea de construcții noi sau de lucrări de construire, reconstruire, consolidare, reparaţie, modernizare, modificare, extindere, reabilitare, după caz, schimbare de destinaţie, protejare, restaurare, conservare la construcții existente și care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele categorii de investiții: a) alimentări cu apă și stații de tratare a apei; b) sisteme de canalizare și stații de epurare a apelor uzate; c) drumurile publice clasificate și încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri județene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale și/sau drumuri publice din interiorul localităților, precum și variante ocolitoare ale localităților; d) poduri, podețe, pasaje sau punți pietonale, inclusiv pentru biciclete și trotinete electrice; e) sisteme de distribuție a gazelor naturale și a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale.
Potrivit ministrului de resort, Cseke Attila, „aceste investiţii sunt vitale, asigură accesul cetăţenilor la unele servicii publice de bază. 57% din drumurile judeţene şi 80% din drumurile comunale necesită reabilitare, iar 70% din localităţi nu sunt racordate la reţeaua de distribuţie de gaze. Totodată, 29% din localităţi nu dispun de reţea de apă şi 57% de reţea de canalizare în condiţiile în care o problemă des amintită este lipsa toaletelor din şcolile rurale". Ministrul a precizat că autorităţile locale pot accesa fondurile disponibile, digital, în mod transparent, printr-o aplicaţie pusă la dispoziţie recent de MDLPA. „Prevederile actului normativ care reglementează acest program au fost îmbunătăţite în ultima perioadă când propunerea a fost supusă dezbaterii publice", a mai adăugat ministrul.
Totodată, programul conţine unele garanţii privind durabilitatea investiţiilor realizate din bani publici. Astfel, drumurile pot fi reabilitate doar dacă în localitate a fost deja construită o reţea de apă şi canalizare, evitând astfel distrugerea drumurilor noi, pentru a amplasa ţevile necesare acestor construcţii. „Indignarea oamenilor este justificată atunci când se intervine ulterior la o lucrare de modernizare de drum pentru a descoperi asfaltul şi a amplasa ţevile necesare reţelelor de apă şi canalizare. Prevederile Programului Anghel Saligny exclud astfel de situaţii. Vom construi mai întâi reţelele de utilităţi şi doar ulterior drumurile", a conchis Cseke Attila.
În contextul adoptării Programului, MDLPA a lansat în consultare publică proiectul de act normativ care urmează să reglementeze standardele de cost pe locuitor şi pe kilometru, pentru dezvoltarea şi modernizarea reţelelor de apă , canalizare şi drumuri finanţate prin acest Program. „Propunerea Ministerului Dezvoltării, după trei ani de lipsă de reglementare în acest domeniu, este de a prelua standardele de cost utilizate în cazul proiectelor finanţate din fonduri europene, pentru tipurile de investiţii unde au fost stabilite astfel de standarde", a declarat ministrul de resort. Astfel, pentru reţelele de apă şi canalizare, proiectul de act normativ prevede standardele de cost utilizate pentru proiectele finanţate din fonduri europene. Costul standard al reţelelor de apă este de cel mult 1250 euro pe locuitor, iar cel al reţelelor de canalizare este de maximum 2500 euro pe locuitor.
În cazul drumurilor, unde nu există standarde de cost utilizate pentru proiectele finanţate din fonduri europene, costul standard este calculat pe baza celor stabilite în 2010 şi abrogate în 2018, ajustate cu creşterile de preţ la nivel mondial ale materialelor de construcţii, stabilite de Institutul Naţional de Statistică, a explicat ministrul. Astfel, costul standard maxim pentru un kilometru de drum comunal este de maximum 330 000 euro. Preţul unui kilometru de drum judeţean nu poate depăşi 560 000 euro pe kilometru, iar centurile ocolitoare, în funcţie de numărul de benzi şi tipul carosabilului, pot avea preţuri standard între maximum 2,12 şi maximum 6,34 milioane euro.