COMUNICAT DE PRESA
Data: 16-30 septembrie 2003
In data de 12 septembrie 2003, Asociatia Generala a Inginerilor din Romania, organizatie profesionala , apolitica, neguvernamentala, cu autonomie deplina si o traditie de aproape 120 de ani, organizeaza festivitatea de decernare a Premiilor AGIR pentru anul 2002, in sediul AGIR din Bucuresti, B-dul Dacia nr. 26, in sala Gheorghe Duca.
Instituit in anul 1995, Premiul AGIR se acorda anual, pe sectiuni, celor mai valoroase lucrari de specialitate din anul precedent, concepute, proiectate si aplicate, si lucrarilor originale de inalt nivel tehnico-stiintific publicate in volum in cursul aceluiasi an.
Prin organizarea acestei manifestari, AGIR doreste sa contribuie la aprofundarea cunoasterii stiintifice, la cresterea competitivitatii cercetarii romanesti, prin lucrari teoretice si practice, la facilitarea unor schimburi de idei si realizarea unor viitoare colaborari.
Ca si la editiile anterioare, sunt prezenti ingineri din tara, reprezentanti ai unor asociatii profesionale, reprezentanti mass-media si ai unitatilor industriale, de cercetare si de invatamant superior.
Au fost propuse 31 de lucrari, pentru 9 din cele 11 sectiuni. Nu s-au facut propuneri pentru sectiunile: Inginerie agricola si silvica, Ingineria resurselor naturale si energiei.
Nu s-a acordat premiu la sectiunea Inginerie metalurgica, desi au existat propuneri.
¥n urma evaluarii, comisiile de specialitate ale AGIR, au premiat urmatoarele lucrari:
Tehnologia informatiei
Determinarea hazardului seismic pentru C.N.E. Cernavoda
Autor: Regia Autonoma pentru activitati nucleare – Sucursala de Inginerie Tehnologica Obiective Nucleare Bucuresti (CITON)
Lucrarea este prima evaluare a hazardului seismic din Romania, in care s-au luat in considerare date istorice si instrumentale privind activitatea seismica, informatii geologice si seismo-tectonice, modele matematice asupra producerii si propagarii cutremurelor, opinii ale expertilor .
Metodologia utilizata este recunoscuta pe plan mondial ca cea mai avansata .
CITON a adus contributii proprii importante referitoare la: completitudinea datelor istorice pe baza informatiilor existente in datele instrumentale, descrierea sursei seismice prin utilizarea functiilor de distributie reale bazate pe informatiile istorice si instrumentale, corelatia magnitudine-adancime focala de producere a cutremurelor pentru sursa seismica Vrancea-intermediar, aplicarea metodei numerice de ordin doi, in vederea reducerii erorilor care devin apreciabile la numar mare de alternative.
In acord cu metodologia asimilata, Citon a elaborat un program de calcul.
Metoda poate fi utilizata si pentru alte obiective importante, aducand o economie de cca 120.000 $ pe lucrare elaborata.
Inginerie electrica
Romania, Mediul si reteaua electrica de transport – Atlas geografic
Autori: C.N. TRANSELECTRICA si Institutul de Geografie
Volum bilingv: romana si engleza, editat de Editura Academiei Romane
Este primul atlas tematic de acest gen din Romania si reprezinta sinteza studiilor si cercetarilor Laboratorului de inginerie al C.N. Transelectrica in colaborare cu sucursalele de transport si cu Institutul de Geografie al Academiei Romane.
Atlasul contine harti tematice elaborate intr-un Sistem Geografic Informational coerent, referitoare la: ariile cu risc climatic si hidrologic; ariile cu risc antropic; influenta proceselor geomorfologice, a apelor, vegetatiei si faunei asupra instalatiilor electroenergetice; utilizarea terenurilor; transfer tehnologic si consultanta pentru restaurarea si conservarea Patrimoniului National.
Este valorificata experienta acumulata in utimii ani in sectorul energiei electrice si continua traditia privind protectia mediului din Romania, puternic legata de ªcoala Geografica Romaneasca, in urmatoarele domenii: dezvoltarea durabila si protectia mediului; conservarea biodiversitatii; conservarea patrimoniului cultural si istoric; prevenirea si combaterea poluarii mediului; siguranta in functionare a Sistemului energetic national, pentru apararea sanatatii populatiei.
Prin editarea bilingva, romano-engleza, se fac cunoscute realizarile si experienta romaneasca din acest domeniu, acestea devenind accesibile si pentru specialistii straini interesati.
Ingineria constructiilor de masini
Masina de frezat si centruit, construita modular
Autor: S.C. ARO S.A.
Masina realizata reprezinta un agregat complex multifunctional, bazat pe combinarea optima a unor module independente, cu ajutorul carora se pot compune rapid si eficient o serie de structuri tehnologice in functie de geometria piesei de prelucrat si a procesului tehnologic.
Aceasta este o metoda noua, de mare eficienta, denumita “RETROFITARE”, constand in reutilizarea unor utilaje(masini-unelte) vechi, prin inlocuirea unor elemente de structura cu echipamente modulare noi, performante.
Autorii au folosit cu succes o triada moderna: flexibilitate, modularitate si polifunctionalitate, obtinand astfel o economie de 2,8 miliarde lei/an pentru intreprinderea S.C. ARO S.A.
Masina este brevetata.
Ingineria Textilelor si Pielariei
Sistem naval strategic utilizat pentru instructia si antrenamentul fortelor navale
Autor: Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie - Bucuresti
Avand in vedere pretul de cost ridicat al unei tinte metalice clasice, cheltuielile de stationare si de transport in raionul de tragere, s-a realizat un nou sistem de tinte pentru proiectilele trase de pe navele militare, caracterizate prin urmatoarele elemente de noutate:
- se realizeaza dintr-un material textil usor, impermeabil la apa si aer, rezistent la actiunea radiatiilor ultra-violete, la hidroliza, la abraziune,
-functioneaza in conditii meteorologice cu vanturi puternice, mediu acvatic coroziv, la socuri mecanice datorate valurilor de 1-2 m inaltime si a vanturilor cu viteze mari.
-sunt demontabile, se pot stoca in spatii reduse, fara amenajari speciale la bordul navelor de lupta din dotarea Statului Major al Fortelor Navale.
Realizarea sistemului propus de INCDTP si experimentat de Statul Major al Fortelor Navale duc la: anularea costurilor cu reparatiile tintelor vechi, reducerea consumului de carburant pentru transportul acestora in raionul de lupta, reducerea efortului bugetar pentru realizarea unor tinte noi.
Inginerie chimica
Tehnologie si instalatie de devolatilizare polieteri-polioli pentru spume poliuretanice flexibile
Autori:
S.C. OLTCHIM S.A.
Universitatea de Petrol si Gaze din Ploiesi
Lucrarea are la baza un brevet al carui titular este Oltchim S.A.si consta in indepartarea a compusilor volatili si odorizanti din polieterii-polioli bruti utilizati la obtinerea unor spume poliuretanice flexibile . Se realizeaza imbunatatirea calitatii produsului (miros, culoare, uniformitate a structurii macromoleculare, cresterea rezistentei la comprimare prin scaderea nesaturarii polieterilor), in special pentru produse farmaceutice, cosmetice, precum si pentru produse folosite in industria alimentara,
Proiectarea si realizarea instalatiei s-a efectuat cu forte proprii ale Oltchim, in timp record (cca 2 luni), cu utilaje si aparate de masura si control obtinute din dezafectarea instalatiilor vechi, necesitand o investitie mica.
Utilajul cheie este o coloana conventionala de distilare cu talere cu supape Glitsch tip V1.
Prin injectia directa a aburului supraincalzit in masa de polieter alcalin, umiditatea acestuia nu creste peste 0,05%, ceea ce nu necesita eforturi energetice suplimentare pentru uscarea polieterului in etapa de purificare.
Prin punerea in functiune a instalatiei, volumul de vanzari pentru polieteri- polioli pe piata externa a crescut in anul 2002 cu 154 miliarde lei fata de 2001.
Ingineria mediului
Solutii ecologice si economice pentru evacuarea si depozitarea zgurii si cenusii de la termocentrale
Autor: Institutul de Studii si Proiectari Energetice SA – Sucursala Timisoara, Sectia Tehnologie
Avand in vedere aspecte legate de protectia mediului si de eficienta economica, a demarat un amplu program de modernizare a CET Timisoara Sud, cu functionare pe lignit.
In cadrul acestui program a fost adoptata solutia de evacuare a produselor de ardere in tehnologia slamului dens auto-intaritor.
Esenta tehnologiei consta in amestecarea continua a zgurii umezite de sub cazan si a cenusii uscate de la electrofiltrul cu apa , prin circulatie hidraulica, in raport solid/lichid supraunitar, ce are ca efct activarea substantelor chimice de tip cimentoid aflate in cenusi si crearea unui slam dens, omogen, care este pompat la depozit unde in timp se intareste, rezultand roca de cenusa.
Adaugarea unor procente reduse de aditivi (var, ciment) in slamul dens de cenusa conduce la ontinerea unui material de constructie cu multiple posibilitati de utilizare.
Aceasta solutie conduce la eliminarea poluarii mediului ambiant de catre depozitul de zgura si cenusa si la importante economii prin eliminarea energiei necesare pentru pomparea apei colectate in depozit.
Alte avantaje ale acestei tehnologii:
-capacitate de inmagazinare aproape dubla in unitatea de volum de depozitare, deci dublarea perioadei de functionare a centralei pe aceeasi suprafata de depozitare ocupata
-marirea coeficientilor de stabilitate a depozitelor, deci cresterea sigurantei in functionare
-amelioreaza substantial impactul asupra factorilor de mediu, intrucat cenusa nu poate fi spulberata de vant , iar apa de infiltratie este foarte redusa cantitativ si nepoluanta
-necesita cheltuieli de investitii si exploatare mai mici cu 40%, respectiv 30% fata de sistemul actual.
Ingineria transporturilor
Proiecte tehnice si detalii de executie pentru instalatia de centralizare electronica a macazurilor si semnalelor din statia de cale ferata Ploiesti Sud
Autor: Institutul de Studii si Proiectari Cai Ferate – SA (ISPCF-SA)
Lucrarea este un proiect tehnic de o mare complexitate pe baza caruia s-a realizat si s-a dat in exploatare prima instalatie de centralizare electronica a unei statii de cale ferata din tara noastra.
Realizarea studiilor, a proiectelor tehnice si a detaliilor de executie intre 1993 si 2000, executia, receptia si darea in exploatare intre 2000 si 2002 confera dimensiunile de amploare ale luicrarii.
Prin caracterul de noutate tehnica, prin incorporarea multor echipamente romanesti (circuite de cale electronice C4-64, semnale luminoase si de manevra, cabluri si echipamente de distributie exterioara, terminale locale ale blocului automat de linie) in instalatia de tip SIMIS W furnizata de firma germana SIEMENS AG, lucrarea prezentata de ISPCF-SA reprezinta o realizare inginereasca de mare complexitate si utilitate, cu posibilitati de generalizare si la alte statii mari de cale ferata.
Acest tip de instalatie sporeste siguranta in circulatia pe cale ferata, are fiabilitate superioara si necesita cheltuielile de intretinere substantial reduse.
Ingineria constructiilor civile si industriale
Enciclopedia tehnica de instalatii.
Autor: Asociatia Inginerilor de Instalatii din Romania
Editura ARTECNO
Enciclopedia, structurata in 4 volume, este o premiera pe plan national prin faptul ca se gasesc intr-o singura lucrare toate specialitatile de instalatii pentru constructii, coordonate intre ele: Ventilare – Climatizare, ¥ncalzire, Sanitare, Electrice .
Sunt prezentate cele mai recente prevederi si date din normativele tehnice de specialitate si din noile standarde din domeniul instalatiilor.
Este opera colectiva a unui numar de 68 de specialisti si experti din domeniul instalatiilor si se adreseaza celor care lucreaza in invatamantul superior, cercetare, proiectare, executie si exploatare.
Pod rutier peste canalul Dunare - Marea Neagra la Cernavoda
Proiectant: Eurometudes SA
Constructor: Societatea de Constructii CCCF Bucuresti SA
Conceptia si proiectarea acestei lucrari au adus cateva elemente de noutate, realizate in premiera in Romania, printre care:
- schema statica Arc Nielsen multiplu, realizat pentru prima oara in tara noastra,
- Record de deschidere pentru poduri de sosea L=171,00m,
- Structura metalica asamblata integral prin sudura,
- Aducerea tablierului in amplasament printr-o operatie de rotire,
- Transportul prin plutire pe o traiectorie circulara a tablierului,
- Un nou procedeu de aducere la cota finala si realizare prin subzidire a pilelor
Atit caracterul deosebit al acestui proiect cit si realizarea sa, au fost sesizate si de specialisti din tari cu traditie in domeniul podurilor, care intr-un numar Freyssinet Magazin dedicat special acestei lucrari faceau urmatoarea remarca:
"Cu arcul sau rosu, hobanele albe si finetea sa structurala, podul Sf. Maria de la Cernavoda se impune ca un proiect de arta moderna, inscriindu-se in traditia marilor lucrari romanesti din otel de la sfirsitul secolului XIX."
Prin realizarea investitiei s-a restabilit legatura intre orasul Cernavoda si utilitatile sociale situate pe malul drept al canalului.
Pentru viitorul apropriat podul va asigura accesul si la autostrada Bucuresti-Constanta, parte integranta a culoarului european IV.