ISTORIA ELICOPTERULUI
Data: 16-30 septembrie 2007
Unele inventii au nevoie de sute de ani pentru a fi puse in practica. Un exemplu este elicopterul
Genialul Leonardo da Vinci deseneaza in anul 1483, adica acum 524 de ani, o masina zburatoare, cu elice de sustentatie care, pusa in miscare prin forta musculara a unui barbat, trebuia sa-i permita acestuia sa se inalte de la sol. Atunci era doar un vis.
Ceva mai aproape de noi, la 28 aprilie 1784, adica la cca trei sute de ani dupa da Vinci, fizicianul francez Bienvenu si naturalistul Launoz au experimentat in fata membrilor Academiei de Stiinte din Paris macheta primului elicopter. La putin timp, in 1796, englezul George Cayley a construit si el o macheta pe acelasi principiu. In anul 1887, adica acum 120 de ani, italianul Enrico Forlanini, care la acea data avea 39 de ani, a experimentat o macheta de elicopter pusa in miscare de un motor cu abur. Elicopterului nu-i venise vremea. Toate incercarile au fost sortite esecului datorita greutatii prea mari a motoarelor. Teoria, calculele matematice au fost o metoda pentru ca oamenii sa se apropie de solutia practica ce permite ridicarea unui elicopter de la sol, odata cu reducerea greutatii motoarelor. In 1906 francezul Paul Cornu a fost primul om care s-a inaltat de la sol cu un elicopter. Un an mai târziu, in 1907, fratii Louis si Jacques Breguet, impreuna cu doctorul Charlet Richet (care a obtinut si Premiul Nobel pentru medicina in 1913) au construit giroplanul, o masina zburatoare cu patru rotoare.
Constructia unui elicopter a fost o idee care i-a fascinat pe multi ingineri, pe multi inventatori.
In 1909 Igor Sikorski, pilot si constructor aeronautic american de origine polono-ucraineana, a construit primul sau elicopter.
In 1911 românul Grigore Briscu executa prima macheta a elicopterului cu doua elice coaxiale si cu „platou pentru variatia ciclica a pasului elicei“. In acelasi an, la 5 mai 1911, inginerul rus B.N. Iuriev a conceput primul elicopter monorotor cu elice anticuplu, dotat cu deviator automat al unghiului de asezare a palelor. Acest elicopter a fost construit si expus la a doua Expozitie internationala de automobilism si aeronautica din 1912 organizata la Moscova.
In 1922 inginerul american de origine româna George de Bothezat, profesor de matematica la Dayton, construieste un elicopter cu patru rotoare portante, fiecare cu câte sase pale. Elicopterul lui putea transporta doua persoane si a fost experimentat cu succes la 18 decembrie 1922, apoi la 19 ianuarie 1923. Interesant de mentionat ca de Bothezat a calculat traiectoriile Pamânt – Luna, iar rezultatele sale au fost folosite ca referinta in programul spatial „Apollo“.
In 1923 inginerul spaniol Juan de la Cierva y Codorníu a inventat autogirul, cu care a facut un zbor scurt. Autogirul este o aeronava mai grea decât aerul, echipata cu o elice de propulsie, antrenata de un motor, si o elice de sustentatie care se roteste liber. In acelasi an si profesorul român Stan Mateescu a conceput si construit giropterul echipat cu o elice de propulsie antrenata de un motor de 35 CP si cu doua rotoare portante actionate cu un motor de 80 CP. Tot in 1923, Etienne Oemichen construieste un elicopter care s-a ridicat la 5 m de la sol si a ramas in aer 10 minute, iar un an mai târziu, in 1924, a efectuat primul zbor de 1 km in circuit inchis.
In 1931 Igor Sikorski, cu Brevetul sau american 1 994 488 din 27 iunie 1931 a marcat o schimbare radicala in constructia elicopterelor prin utilizarea elicei anticuplu, care asigura aparatului mai multa stabilitate si usurinta in manevrare. Printre elicopterele realizate se numara si S-52 care, in 1949, au batut recordurile de altitudine si viteza.
In 1934, adica acum 73 de ani, inginerul militar de aviatie Cristea Constantinescu termina proiectul primului elicopter-autogir românesc, botezat CO 1.
Acestea au fost incercari, pregatiri. Dar iata ca in 1936, adica acum 71 de ani, inginerul german Heinrich Foke-Achgelis construieste un elicopter cu un singur loc care s-a mentinut in aer 1 ora si 20 de minute, s-a ridicat la inaltimea de 3.400 m si a atins o viteza de 120 km/ora. Din acest moment elicopterul a devenit operational, dar perfectionarile au continuat. Astfel, in 1939 inginerul rus Igor I. Sikorsky, naturalizat american, a inventat mica elice anticuplu, instalata in vârful cozii si care asigura elicopterului o mai buna stabilitate si manevrabilitate. Se poate spune ca in 1939 s-a incheiat perioada de pionierat in domeniul elicopterelor, deoarece in 1940 a inceput in Germania constructia in serie a primelor elicoptere. Asadar patru secole si jumatate de cautari si incercari in domeniul elicopterelor. Performantele la care s-a ajuns le percepem toti din realitatea pe care o urmarim sistematic la televizor, fie ca este vorba de actiuni militare sau umanitare.
Englezii au gasit o solutie pentru interventiile de urgenta impuse de incendii sau inundatii. Un elicopter miniatural teleghidat care poate fi trimis in recunoastere si transmite in timp real imagini de la fata locului. In acest fel, echipele de salvare cunosc cu precizie amploarea unui dezastru. Mai mult, salvatorii afla unde sunt oameni prinsi la ananghie, in ce stare sunt acestia si, prin urmare, iau decizii in cunostinta de cauza. Aparatul s-ar putea dovedi de mare folos si in cazul alertelor teroriste, pentru detectarea dispozitivelor explozive sau de alta natura. Deocamdata, de ele beneficiaza o brigada locala de pompieri, dar, treptat, aceste mici aparate vor fi folosite in intreaga lume.