Dezvoltarea automobilului hibrid anticipeaza o criza mondiala a metalelor rare
Data: 16-31 august 2009
Numerosi specialisti apreciaza ca popularitatea in crestere a automobilelor cu propulsie hibrida va conduce la o criza a metalelor rare, utilizate pentru constructia motoarelor electrice si a bateriilor acestor autoturisme, dar si la productia unei game largi de electronice si bunuri de consum.
Popularul model hibrid Prius confera companiei Toyota pozitia de lider global al pietei automobilelor care consuma, in paralel, carburanti traditionali si energie electrica, insa, asemenea altor mari constructori auto care intra pe acest segment, a devenit vulnerabila la o criza a ofertei de elemente rare, anticipata de experti.
China, care domana piata globala a metalelor rare, a limitat exporturile acestor materii prime, desi cererea mondiala creste mai repede ca niciodata.
Solicitarea unor astfel de minereuri, care reprezinta 15 din cele 117 elemente cuprinse in tabelul periodic al lui Mendeleev, va depasi oferta cu circa 40 000 de tone pe an in urmatoarea perioada, daca nu sunt descoperite si dezvoltate surse noi semnificative de productie. Unul dintre cele mai importante minereuri rare care ar fi afectate de o astfel de criza este niobiul, component cheie al unor aliaje folosite pentru productia de magneti foarte puternici, dar si foarte usori, utilizati pentru construirea motoarelor electrice ale automobilelor hibride, dar si pentru generatoarele turbinelor eoliene. Terbiul si disprosiul sunt folosite, de asemenea, in compozitia acestui aliaj, insa in cantitati mai reduse, pentru a conserva proprietatile magnetice ale niobiului la temperaturi ridicate. Un alt metal rar, lantanul, este unul dintre elementele principale utilizate in cantitati mari la productia bateriilor pentru autoturisme hibride.
Productia de automobile hibride si de turbine eoliene va creste puternic in urmatorii ani, in contextul amplificarii eforturilor de ecologizare a transporturilor si industriei energetice si de reducere a dependentei de combustibilii fosili.
La construirea unui motor Toyota pentru modelul Prius, cel mai popular autoturism hibrid, grupul japonez consuma un kilogram de niobiu, iar fiecare baterie contine 10 – 15 kilograme de lantan. Cifrele urmeaza sa se dubleze, conform planurilor companiei de a creste eficienta. Toyota mizeaza pe vinzari de un milion de unitati pe an ale modelului Prius incepind din 2010.
Grupul japonez si principalii rivali de pe acest segment de piata (Ford, cu o varianta a modelului Focus si Honda, cu hibridul Insight) vor avea tot mai multe probleme in asigurarea cantitatilor de minereuri rare necesare pentru constructia acestor autoturisme, odata ce industria chineza, aflata in plina expansiune, incepe sa acceseze si sa consume productia nationala de astfel de materii prime.
Alte articole

