Inceputul fabricatiei de L.D.E. la Electroputere
Data: 16-30 septembrie 2010
Evocarea unor momente din trecutul mai apropiat sau mai indepartat ne ofera numeroase teme de meditatie, intre care cea a traditiilor pe care avem datoria sa le pastram si sa le continuam. Astfel, merita sa ne reamintim cum s-au realizat primele locomotive diesel electrice in Romania. Ma voi referi, strict, la fapte, lasind la latitudinea cititorului sa le interpreteze potrivit propriei sale viziuni.
In 1959, s-a emis Ordinul de Serviciu nr. 30, al directorului intreprinderii Electroputere din Craiova, Al. Dombi, semnat si de inginerul-sef Saul Lehrer, prin care se numesc responsabilii de produs pentru executarea prototipului locomotivei LDE 2100HP, licenta SULTER, SLM si BRAUN-BOWERI-SLM, respectiv ing. Liviu Mandrea, ajutat de ing. Ion Stoica si tehnicianul Petre Saftoiu pentru partea de masini electrice, ing. Ion Necula ajutat de ing. M. Ion pentru cupeu, ing. Ilie Cernauteanu pentru partile termice, pneumatice si mecanice, ing. Wilhelm Wagner ajutat de ing. Paul Stavarache pentru partea electrica si probe. Pe parcurs a fost cooptat si ing. Ion Ciobanu, la partea electrica.
In continuare, ma voi referi numai la partea electrica. S-a trecut la traducerea documentatiei din limba germana in limba romana. Documentatia consta din specificatiile de materiale, scheme, desene de amplasare a aparatelor pe pupitrele de comanda si in blocul de aparate, inclusiv constructia mecanica a blocului de aparate, dar fara indicarea traseelor de cabluri si pozitionarea lor. Constructia metalica fiind realizata la prototip, iar aparatura sosind din import, am inceput cu amplasarea aparatelor.
Pentru ca in afara licentei s-au livrat 6 locomotive la CFR, s-a solicitat sa se imprumute o locomotiva ca model. Partea proasta consta in faptul ca CFR isi retragea locomotiva dupa 3-4 zile si trimitea o alta, iar locomotivele nu erau identice din punct de vedere al executiei instalatiei electrice. In urma sesizarii acestei situatii dificile, ne-au fost trimisi in sprijin doi tehnicieni, elvetienii Hoppe si Bauer. Comportarea lor era diferita; Bauer era curat elvetian, iar Hope, fiind la origine german, incerca sa evidentieze superioritatea poporului caruia ii apartinea. Curios pentru noi era faptul ca nu exista o documentatie a traseelor de cabluri. Poate ca acestea sunt doar amanunte, interesante pentru cei implicati in amintitul proces de realizare a locomotivelor, insa ele ofera o anumita deschidere si spre teme de interes mai general prin relevarea modalitatilor prin care pot fi depasite dificultatile.
Intr-un articol publicat cu putin timp in urma, intr-o revista din Germania, un tehnician povesteste cum, intr-o dimineata, l-a chemat seful in hala de montaj, i-a aratat constructia metalica a unei locomotive proaspat vopsite, spunindu-i: „O vezi? Sa-i faci instalatia electrica. ?ine schemele!“ ?i tehnicianul a trecut la treaba, iar inspiratia de moment si-a spus cuvintul. Imi amintesc cu placere ca, atunci cind am fost pusi in incurcatura cu traseele de cabluri, CFR ne-a trimis in sprijin pe un fost mecanic pe locomotivele de 4400 CP, cumparate de Romania in 1939 (au fost cumparate de la BBC doua locomotive tip DE241 de doua ori 2200 CP, cele mai mari puteri din lume). In timpul razboiului, jumatate din una a functionat ca centrala de interventie pe linga Atelierele Grivita si o jumatate a functionat ca centrala de rezerva la Palatul Regal). Amintesc ca ambele au luat calea URSS, dupa razboi, iar cind au fost retrocedate, nu s-au mai putut refolosi.
Oricum, asimilarea locomotivei diesel electrice a reprezentat pentru industria din tara noastra un salt calitativ si in special pentru Electroputere in domeniul masinilor electrice si al constructiilor metalice. Fabricatia de locomotive destinate pietei interne si externe s-a dezvoltat, in continuare, prin asimilarea unor tipuri de locomotive diesel electrice, precum si de locomotive electrice, datorita, cu precadere, specialistilor in domeniu, familia inginerilor Burdubus, Irina si Florin. Se poate aprecia ca a fost o lupta incununata de succes!
Alte articole
