Semnal editorial
Data: 16-30 septembrie 2010
Nicolae Negut
Caroserii si structuri portante pentru autovehicule rutiere
Editura Politehnica
Automobilul, inventia cea mai iubita de catre omenire, mijlocul de transport modern al zilelor noastre, a avut in decursul anilor o evolutie remarcabila. Putine produse create de mintea omului au cunoscut un asemenea interes si o dezvoltare atit de rapida precum „zeul“ sau „regele“ automobil. Una dintre partile principale ale automobilului, de care s-au preocupat in mod deosebit inventatorii, cercetatorii si constructorii de autovehicule este caroseria.
Forma caroseriei s-a modificat continuu, de la carutele si trasurile hipomobile deosebite, la ceea ce creeaza astazi renumitele scoli de design si proiectare, lucru de neimaginat in urma cu 120 de ani. In literatura de specialitate sunt putine lucrari ce trateaza exclusiv caroseria autovehiculelor. Insa o serie de date importante referitoare la caroserie se gasesc in tratatele din domeniul automobilelor ale unor renumiti specialisti – profesori si cercetatori.
In lucrarea de fata, conceputa in doua volume, se studiaza caroseria autovehiculelor, dupa cum urmeaza:
– In volumul I se analizeaza forma caroseriei in ceea ce priveste evolutia ei in timp, parametrii geometrici si gravimetrici, impactul cu mediul inconjurator si consecintele ce decurg din acesta.
In acest volum sunt tratate pe larg subiecte referitoare la istoricul si perspectivele caroseriilor automobilelor, sunt descrise caroseriile principalelor categorii de autovehicule, sunt prezentati parametrii geometrici si gravimetrici si se determina fortele ce actioneaza asupra caroseriilor.
– Volumul II contine notiuni referitoare la proiectarea, materialele, calculul si tehnologiile de realizare a caroseriei. Volumul contine elemente pentru proiectarea caroseriilor autovehiculelor. Sunt prezentate sistemele de proiectie pentru pozitionarea autovehiculelor in vederea proiectarii lor. Manechinele, bidimensional si tridimensional, utilizate in proiectarea habitaclului automobilului sunt analizate cu mare atentie. Se da importanta postului de conducere, atit in privinta dimensiunilor, cit si a amplasarii organelor de comanda la autocamioane, autobuze, troleibuze, autoutilitare si autoturisme.
Se prezinta organizarea interioara in totalitatea ei, la toate categoriile de autovehicule, precum si principiile realizarii formei lor exterioare, care sa corespunda din punctul de vedere estetic si al criteriilor aerodinamice.
De asemenea, sunt prezentate metode de calcul si verificare experimentala a solicitarilor din structurile de rezistenta ale caroseriilor: santuri, lonjeroane (cheson sau grinda cu zabrele) sau in ansamblul caroseriilor autoportante ale autovehiculelor.
Consideratiile referitoare la aplicarea Metodei Elementelor Finite in calculul caroseriilor autoturismelor si autobuzelor se alatura metodelor clasice de calcul.
Aparitia acestei lucrari este binevenita atit pentru pregatirea profesionala a studentilor din anul IV – Specializarea Autovehicule Rutiere – care au in planul de invatamint aceasta disciplina, cit si pentru cei ce lucreaza in domeniul proiectarii si circulatiei automobilelor.