La Resita, cel mai mare muzeu de locomotive cu abur, in aer liber, din Europa
Data: 16 - 30 septembrie 2012
Fundatia Uzinele de Fier si Domeniile Resita (UDR) a inaugurat, la 16 septembrie a.c., cel mai mare muzeu de locomotive cu abur, in aer liber, din Europa, in cadrul evenimentului intitulat generic „1-40-140“. Contextul l-a reprezentat implinirea, in acest an, a 140 de ani de la fabricarea primei locomotive romanesti la Resita si a 40 de ani de cand a fost inaugurata, in Zona Triaj, o expozitie permanenta in aer liber dedicata locomotivelor resitene. „Desi retinuta de memoria colectiva drept Muzeu de locomotive, expozitia nu a avut pana acum un statut muzeal, in acord cu legislatia specifica. Plecand de la aceasta realitate, din respect pentru traditia industriala a Resitei si din dorinta de a-i pune in valoare istoria unica, Fundatia UDR - din al carei patrimoniu fac parte exponatele - a lansat proiectul Muzeul de Locomotive cu Abur Resita, care a presupus nu doar reamenajarea imagistica a ansamblului, ci si inscrierea lui in circuitul muzeistic national si international“, au precizat, recent, reprezentantii fundatiei.
La eveniment au participat, alaturi de cetatenii municipiului si pasionatii de istoria cailor ferate, personalitati din tara si strainatate de al caror nume este legata istoria constructiei de locomotive si a muzeului resitean, specialisti, reprezentanti ai autoritatilor locale si centrale. Pentru acest prilej, Fundatia UDR a pregatit mai mult surprize pasionatilor de istoria locomotivelor si a cailor ferate, cel mai apreciat fiind cel al opririi, la Resita, a Trenului Regal.
Astfel, locomotiva 230.516, fabricata la Resita in 1936, clasata in Tezaurul Patrimoniului National Cultural, a oprit in spatele Muzeului de Locomotive cu Abur din municipiu, tractand o garnitura nu mai putin valoroasa din punct de vedere istoric - Trenul Regal. Acesta a fost comandat de Regele Ferdinand societatii Ernesto Breda, din Milano, cu specificatia ca vagoanele sale sa-i poata oferi tot confortul pe parcursul calatoriilor oficiale. Regele n-a mai ajuns, insa, sa se bucure de el, garnitura fiind finalizata dupa moartea lui. In schimb, in vagoanele trenului au calatorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej si Nicolae Ceausescu, dar si demnitari straini, precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker si Todor Jivkov. Pentru manevrele din triaj ale acestui ansamblu a fost utilizata o alta locomotiva istorica: 060-DA-001, echipata cu primul motor Diesel construit la Resita, in 1960, dupa licenta Sulzer, destinat locomotivelor de 1200 CP. Atat vagoanele Trenului Regal, cat si locomotivele 230.516 si 060-DA-001, se afla intr-o excelenta stare de conservare si de functionare, ele fiind utilizate doar in cadrul unor evenimente speciale, cum a fost si cel denumit generic „1-40-140“.
Alte articole




