Ziua Inginerului Roman. Premiile AGIR pentru anul 2013
Data: 16 - 30 septembrie 2014
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania (AGIR) a acordat Premiile AGIR pentru lucrari ingineresti din anul 2013. A fost cea de-a XX-a editie a acestui important eveniment care a marcat, totodata, Ziua Inginerului Roman (zi instituita, prin hotarare de Guvern, la propunerea AGIR). Reamintim ca, la 14 septembrie 1895, a fost inaugurat podul peste Dunare intre Fetesti si Cernavoda (proiectat si construit de inginerul Anghel Saligny), care era, la acea vreme, cel mai lung pod (4088 m) din Europa continentala.
Premiile au fost acordate intr-un cadru festiv, la sediul central al AGIR din Bucuresti, Calea Victoriei nr. 118. Au fost de fata cei distinsi cu premii, precum si numerosi alti reprezentanti ai comunitatii ingineresti din tara noastra. Conform traditiei, lucrarile premiate au fost prezentate prin intermediul unui scurt film documentar.
Cuvantul de deschidere a fost rostit de presedintele AGIR, Mihai Mihaita, care a subliniat importanta evenimentului, relevand contextul in care se desfasoara, precum si obiectivele care stau in fata slujitorilor stiintei si tehnicii romanesti.
Multumind pentru aprecierea activitatii lor, cei distinsi au apreciat ca stimulentul primit ii incurajeaza in demersurile lor stiintifice si tehnice din perioada urmatoare, in vederea sporirii contributiei lor la dezvoltarea economico-sociala a Romaniei.
Reamintim ca, prin aceasta competitie, AGIR si-a propus si isi propune sa mediatizeze, sa incurajeze si sa promoveze realizarile inginerilor din tara noastra, contribuind, astfel, la cresterea competitivitatii tehnico-stiintifice romanesti. Precizam, totodata, ca Premiile AGIR au fost instituite in anul 1995. Tot potrivit traditiei, ele se acorda persoanelor si institutiilor pentru lucrari ingineresti deosebite (concepute, proiectate si aplicate) si unor carti originale, de inalt nivel tehnico-stiintific, pe mai multe sectiuni.
Sectiunea Ingineria constructiilor civile si industriale
SC ACI Cluj SA - pentru lucrarea Cluj Arena
Cluj Arena, stadion la standarde internationale, este o lucrare proiectata si executata de catre o asociere de firme conduse de ACI Cluj SA, intr-un termen de 24 de luni. Stadionul, cu teren de fotbal si pista de atletism, are doua tribune si doua peluze, insumand un total de 30 576 locuri, majoritatea acoperite.
Pentru executarea infrastructurii au fost excavati 9000 mc de pamant. De asemenea, au fost utilizate 3800 t de otel beton fasonat, la suprastructura si structura din beton monolit. ACI Cluj SA a fasonat otelul beton cu echipamente automate, in propria baza de productie. Betonul, 32 700 mc, a fost preparat in doua statii de profil. ACI Cluj SA, liderul Asociatiei, a facut un efort deosebit si a amplasat in incinta santierului statia de betoane semimobila, tip Liebherr Betomix 2,25 RIM, avand o capacitate de 80 mc/ora.
Stadionul are o arhitectura moderna, iar spatiile au fost finisate la un standard ridicat, asigurandu-se unitatea din punct de vedere calitativ. In zona aferenta publicului, materialele utilizate ca finisaje la pardoseli, pereti si tavane au fost alese astfel incat sa fie rezistente la uzura, usor de intretinut si sa evidentieze si sa sustina functia spatiului respectiv.
Invelitoarea are 24 168 mp, este o structura de tip ferma, cu zabrele, care iese in consola peste gradene. La aceasta se adauga 4109 mp de invelitoare usoara, avand o suprafata din policarbonat si fiind continuata cu 20 059 mp fasii de aluminiu, mulate pe forma obiectivului. Cele 2211 gradene, parapetii si treptele lor, au fost produse in Fabrica de Prefabricate a ACI Cluj SA
Stadionul este complet echipat cu instalatii de incalzire, climatizare, sanitare, electrice si instalatii speciale: sistem de stingere a incendiilor, sisteme moderne de detectare a monoxidului de carbon si avertizare in caz de incendiu, cablare structurata, supraveghere video folosind camere cu rezolutie mare, control acces pentru vehicule si pentru spectatori si ticketing, sistem de ceasoficare, tabele de marcaj si sistem de iluminat nocturn pentru terenul de fotbal. Lucrarile de instalatii speciale au fost proiectate si executate de subantreprenori de specialitate.
Stadionul Cluj Arena a fost realizat printr-un efort deosebit al celor 12 societati subantreprenoare, 87 de societati prestatoare de servicii si 183 de furnizori de materiale, coordonati de o echipa manageriala a liderului ACI Cluj SA. Pentru realizarea acestei lucrari complexe s-au utilizat tehnologii moderne, materiale de foarte buna calitate si personal competent, ceea ce a condus la indeplinirea cerintelor de calitate cerute de normele FIFA si UEFA.
Sectiunea Ingineria constructiilor de masini
Institutul de Cercetari pentru Hidraulica si Pneumatica (INOE 2000 - IHP) - pentru lucrarea Simulator mobil pentru derapaje laterale
(Autori: dr. ing. Corneliu Cristescu, dr. ing. Catalin Dumitrescu, dr. ing. Petrin Drumea, dr. ing. Radu Radoi, dr. ing. Marian Blejan)
De curand, la noi in tara, s-a pus problema realizarii unui simulator pentru derapaje laterale, care sa fie implementat in scolile de soferi din ROMANIA. Soferii care urmeaza cursuri de pilotare pe autovehicule dotate cu simulator mobil pentru derapaje laterale capata, in termen de ore, abilitati si experien-ta pentru diferite scenarii de derapaj, astfel incat acestia vor reactiona instinctiv, cu riscuri minime. In acest context, Institutul de Cercetari pentru Hidraulica si Pneumatica (INOE 2000 - IHP) din Bucuresti a realizat un simulator pentru simulare derapaje laterale cu actionare electrohidraulica.
Simulatorul mobil pentru derapaje laterale este un echipament folosit la antrenamentul din poligon, pentru simularea situatiilor de derapare a automobilelor in conditii de polei sau de teren alunecos. Simulatorul este folosit la instruirea conducatorilor auto pentru a face fata si a reactiona corect in aceste situatii. Prin preluarea, in proportie mai mare sau mai mica, a greutatii autovehiculului de catre rotile pivotante din fata si/sau spate ale echipamentului se realizeaza scaderea aderentei cu solul a rotilor autovehiculului.
Simulatorul se ataseaza automobilului fara a efectua interventii, demontari sau modificari ireversibile asupra acestuia. Echipamentul a fost proiectat pentru a fi montat pe un automobil marca Dacia Logan, putand fi, insa, utilizat, cu modificari minime, si pentru alte automobile de gabarit apropiat. Simulatorul este actionat electrohidraulic si utilizeaza energia electrica furnizata de bateria si alternatorul masinii. Comanda de modificare a aderentei cu solul a rotilor autovehiculului se face de la distanta, prin intermediul unei telecomenzi aflate la indemana instructorului, ce ocupa locul de langa conducatorul auto. Instalatiile hidraulica si electrica se monteaza in portbagaj, in locul rotii de rezerva, care se indeparteaza, aceasta fiind singura interventie ce se efectueaza. Simulatorul se utilizeaza doar in incinta unui poligon special, prevazut cu o arie mare de manevra si cu o suprafata riguros neteda, fara denivelari sau pietre mari.
Simulatorul mobil pentru derapaje laterale este un echipament complex si a fost conceput ca un sistem mecatronic inteligent, avand functii de autocalibrare si autodiagnoza, fiind alcatuit dintr-un subsistem mecano-hidraulic, un subsistem electric-electronic, precum si un subsistem informatic cu achizitie si prelucrare date.
Subsistemul mecano-hidraulic este alcatuit dintr-un sasiu metalic purtator si un ansamblu hidraulic de actionare. Sasiul este sprijinit pe 4 roti pivotante suspendate prin intermediul tijelor unor cilindri hidraulici actionati de sistemul de comanda al simulatorului, si contine patru traductoare de cursa, pentru comanda si controlul acestora. Ansamblul hidraulic de actionare se compune dintr-o ministatie hidraulica, un acumulator hidro-pneumatic si doua distribuitoare electrohidraulice de comanda, si contine un traductor de presiune, prin care se monitorizeaza si se controleaza presiunea de lucru din sistem.
Subsistemul electric si electronic se compune dintr-un controler si o telecomanda, precum si cablurile si mufele necesare de racordare cu bateria autovehiculului si cu consumatorii electrici (motorul electric al pompei, electromagnetii distribuitoarelor electrohidraulice, traductoarele de pozitie si de presiune). Subsistemul informatic si de achizitie date are implementate software elemente de automatizare: bucle de reglare automata a cursei tijelor cilindrilor hidraulici si a presiunii hidraulice.
Simulatorul se afla in utilizare curenta la Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar din Campina.
Simulatorul este o noutate pentru tara noastra si are sanse de generalizare in scolile de profil din tara, contribuind, astfel, la eliminarea importului si cresterea numarului de locuri de munca, pe baza solutiilor avansate rezultate din activitatea de cercetare a institutului.
Sectiunea Ingineria constructiilor civile si industriale
S.C. IASICON S.A. Iasi - pentru lucrarea Consolidare si restaurare Teatrul National „Vasile Alecsandri“ Iasi
Teatrul National a fost construit pe locul vechii primarii, intre anii 1894 si 1896, opera arhitectilor vienezi Fellner si Helmer, fiind considerat a fi cel mai vechi si cel mai frumos lacas de acest gen din tara.
In anul 2009, avand la baza „Proiectul de Reconsolidare, Restaurare, Reabilitare Teatrul National Vasile Alecsandri“, au fost incepute lucrari importante de restaurare:
? de rezistenta si stabilitate: consolidare majora a structurii de rezistenta, de la fundatii, diafragme si stalpisori, stalpi monumentali fatada principala, suprabetonare plansee, consolidari structura metalica cupola salii, inlocuire invelitoare;
? inlocuire instalatii: electrice, sanitare, termice, hidranti interiori si exteriori, grup electrogen, curenti slabi, sonorizare, avertizare si alarmare incendiu, securitate si supraveghere video, modernizare si inlocuire reflectoare si comenzi lumini sala de spectacol, instalatii ventilatii si aer conditionat, instalatii trape si dezfumare incendiu;
? restaurare arhitectura: restaurarea fatadelor si ornamentelor fatadelor, restaurare sala spectacole, restaurare loje, restaurare scara regala, restaurarea salilor Aglae Pruteanu si Miluta Gheorghiu, restaurare turn scena, modernizare si restaurare mecanica turn scena si scena rotativa cu trape liftabile, restaurare pardoseli ornamentale din marmura, inlocuire scaune sala, inlocuire tapet matase;
? restaurare componente artistice: restaurare stucaturi si poleire, restaurare corpuri de iluminat originale, restaurare abajururi si cristale Murano candelabre, restaurare oglinzi, restaurare stucco-marmo (balustrazi, balustri si stalpi), restaurare tapiserii, restaurare statui fronton fatada principala;
? restaurare pictura: restaurare pictura bolta sala de spectacol, restaurare pictura cortina de fier. Proiectul a fost intocmit de catre prof. dr. Carmen Solomonea - restaurator atestat.
Realizarea restaurarii tuturor acestor elemente s-a facut in baza urmatoarelor investigatii:
? analize chimice si biologice;
? studiul de arhiva pentru gasirea elementelor originale;
? studiul stratigrafic pentru gasirea coloristicii originale si a componentei chimice a vopselelor originale, a materialelor din componenta elementelor artistice (statuete, tencuieli);
? probe pentru ambient coloristic stilistic pornind de la elemente gasite in opera sau conform celor descrise in documente de epoca, fotografiile de epoca studiate, studiul comparativ intre Teatrul National din Iasi si alte teatre realizate de Fellner si Helmer in Europa.
Sunt de apreciat tehnicile si tehnologiile de restaurare, de realizare a ambientului coloristic, integrarea cromatica a spatiilor pentru sala si foyerele Teatrului National deoarece acestea au fost operatiile cele mai complexe, care au implicat materiale speciale, echipe atestate sau cu experienta in operatii de reabilitare restaurare, un mare numar de probe, o documentare deosebit de minutioasa. Asadar, o lucrare monumentala, care a redat originalitatea, functionalitatea si valoarea artistica si arhitecturala a unui edificiu reprezentativ pentru Iasi si, in egala masura, pentru tara.
Sectiunea Inginerie electrica
Lucrarea „Handbook of Electrical Power System Dynamics. Modeling, Stability, and Control“, publicata in anul 2013 de editurile Wiley si IEEE Press
Editori: prof. Mircea Eremia (Universitatea Politehnica din Bucuresti) si prof. Mohammad Shahidehpour (Institutul de Tehnologie din Illinois, Chicago - SUA); Autori romani: prof. Constantin Bulac, prof. Ion Tristiu, conf. Lucian Toma
Cartea este una dintre cele mai importante realizari la nivel international ale unor autori romani in domeniul ingineriei electrice si energetice. Aceasta afirmatie are ca fundament urmatoarele: ? la realizarea cartii au contribuit 20 de autori, dintre care 16 sunt din strainatate (Franta, Rusia, SUA, Italia, Elvetia, Germania), autorii romani avand in egala masura contributii semnificative; ? cele doua edituri sunt cele mai renumite la nivel international in domeniul tehnic; in plus, lucrarea a fost inclusa in „clubul“ select al publicatiilor din seria Power Engineering a IEEE Press; ? cartea este consistenta, avand 940 de pagini; ? textul este scris in limba engleza, ceea ce asigura vizibilitate si critica la nivel international; ? lucrarea abordeaza subiecte noi si importante in sistemele electroenergetice; ? calitatea expunerii tehnice (inclusiv din punct de vedere didactic) si calitatea redactarii (aranjarea textului, ecuatiilor, figurilor si tabelelor) sunt de cel mai inalt nivel; ? valoarea cartii a fost mai intai confirmata in prefata scrisa de Andre Merlin, presedintele CIGRE.
Aceasta lucrare a aparut ca o necesitate pentru formarea si pregatirea specialistilor din domeniul sistemelor electroenergetice, avand in vedere evenimentele si schimbarile majore din ultimii ani. Cartea este structurata intr-o maniera care sa ii permita cititorului sa inteleaga lantul de procese si evenimente care conduc la producerea marilor avarii (blackout), de la cauzele declansatoare, la aspectele privind evolutia, pana la modurile de pierdere a stabilitatii intr-un sistem electroenergetic (SEE), iar apoi lectiile invatate din astfel de experiente. In acest context, cartea este impartita in trei parti. In prima parte se abordeaza aspecte legate de modelarea pentru simulari dinamice a elementelor SEE, in a doua parte se prezinta tipurile de stabilitate, iar partea a treia este dedicata fenomenelor legate de marile avarii.
Cartea, scrisa intr-o maniera didactica si de calitate tehnica foarte ridicata, se adreseaza unei mase largi de cititori ce isi desfasoara activitatea in domeniul sistemelor electroenergetice, de la studenti de master sau doctoranzi la ingineri practicieni din proiectare, consultanta, producere de echipamente, dispecerizare, reglementare etc.
Sectiunea Ingineria constructiilor civile si industriale
SC AEDIFICIA MP SRL - pentru lucrarea Consolidare Palat Victoria
Palatul Victoria era una dintre cladirile din Capitala care se incadra in clasa I de risc seismic, adica o constructie cu risc ridicat de prabusire in cazul unor cutremure. In urma realizarii lucrarilor de consolidare, s-a dorit ca structura cladirii sa ajunga la nivelul de protectie seismica corespunzator coeficientului de risc seismic RS II - RS III, la care probabilitatea de prabusire este redusa, iar degradarile structurale nu afecteaza semnificativ siguranta cladirii.
Solutie:
Pentru reducerea actiunilor seismice severe, o modalitate moderna este marirea amortizarii constructiei. Daca se trece de la 5% din amortizare critica la 10%, analiza spectrala a miscarii cladirii scade la circa jumatate prin reducerea combinarii impulsurilor succesive in timp.
Solutia, devenita la ora actuala clasica, este dispunerea unor mase aditionale (in cazul nostru 1,98% din greutatea cladirii) care vibrand independent de cladire sunt conectate de aceasta printr-un material vasco-elastic.
In esenta, privind global, problema este consumarea energiei cinetice in energie calorica deoarece masa vasco-elastica se incalzeste in timpul vibratiei. De fapt, insasi structura de beton armat isi modifica temperatura in functie de intensitatea solicitarii.
Sectiunea Ingineria constructiilor de masini
SOFTRONIC - pentru lucrarea Locomotiva electrica LE-MA
LE-MA este destinata tractiunii grele, respectiv, trenuri cu multe vagoane, pante mari sau cale de rulare afectata de umiditate, gheata sau zapada. Comparativ cu alte produse similare fabricate in Europa, LE-MA se afla la un nivel competitiv ridicat fiind printre putinele locomotive cu 6 osii care se fabrica in Europa. Principalele caracteristici functionale pentru care LE-MA este considerata competitiva sunt:
? corespondenta cu prevederile reglementarilor feroviare europene si internationale aplicabile;
? putere mare de tractiune;
? interoperabilitatea pe caile ferate europene;
? formula axelor;
? tractiune cu motoare de curent alternativ asincrone;
? alimentarea motoarelor de tractiune si a serviciilor auxiliare din convertizoare de putere cu tranzistoare IGBT.
Pretul de vanzare al locomotivei LE-MA este sensibil mai mic decat al unor produse similare de pe piata europeana; aceasta se datoreaza atat unor cheltuieli cu mult mai mici cu forta de munca, dar si prelevarii unui profit care sa faca produsul competitiv din punct de vedere al pretului. De la inceputul introducerii in fabricatie, valoarea productiei depaseste 32 milioane euro.
Locomotivele LE-MA au parcurs mai multe milioane de kilometri si au o buna comportare in exploatare dovedindu-se fiabile. Pentru buna functionare si asigurarea unui service „just in time“ locomotivele produse de Softronic sunt monitorizate online, cunoscandu-se in orice moment starea a circa 120 parametri comparata cu valori normale, iar in cazul aparitiei unor defectiuni sistemul de monitorizare atentioneaza prin SMS Departamentul Service.
Sectiunea Inginerie electrica
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare si Incercari pentru Electrotehnica - ICMET Craiova - pentru lucrarea Limitator de sarcina si de moment al sarcinii pentru instalatiile de ridicat - LES
Limitatorul de sarcina si de moment al sarcinii - LES este destinat echiparii instalatiilor de ridicat in vederea protejarii acestora impotriva suprasolicitarii sau a pierderii stabilitatii. Face parte din categoria componentelor de securitate, care sunt obligatorii pentru dotarea instalatiilor de ridicat, domeniu reglementat de ISCIR, fiind realizat conform ISO 10245:1994 „Instalatii de ridicat. Dispozitive de limitare si de indicare“.
Noutatea produsului este relevata prin urmatoarele aspecte:
? Produsul este conceput in sistem modular, configuratia sa fiind adaptata utilajului pe care il echipeaza; ? Ofera posibilitatea setarii pragurilor de limitare a sarcinii sau a momentului sarcinii; ? Transmiterea semnalului electric de la traductorul de forta la unitatea de comanda si control se face in curent unificat, eliminandu-se problemele legate de lungimea cablului (caderi de tensiune, influenta campurilor electromagnetice perturbatoare). Software-ul de aplicatie pentru masurarea si afisarea parametrilor functionali ai instalatiilor de ridicat este conceput de specialistii de la ICMET Craiova.
Limitatorul de sarcina si de moment al sarcinii cuprinde un sistem fiabil si precis de preluare a sarcinii agatate in carligul instalatiei de ridicat, fiind integrat in structura mecanica a acesteia. Produsul este adaptat caracteristicilor si configuratiei instalatiei de ridicat pe care o echipeaza reprezentand, din acest punct de vedere, o noutate tehnica.
Rezultate economice:
? Cresterea gradului de securitate a activitatilor specifice instalatiilor de ridicat prin protectia lor si a personalului muncitor impotriva aparitiei situatiilor periculoase (suprasolicitare sau pierderea stabilitatii) cu circa 50%;
? Reducerea costurilor de mentenanta a instalatiilor de ridicat cu circa 25% fata de costurile efectuate in lipsa informatiilor oferite de limitatorul de sarcina si al momentului de sarcina si a interventiei acestuia;
? Cresterea duratei de viata a instalatiei de ridicat cu circa 10 ani, prin eliminarea situatiilor in care aceasta functioneaza in afara parametrilor impusi;
? Cresterea veniturilor unitatilor producatoare a limitatorului de sarcina si de moment al sarcinii ca urmare a fabricatiei de serie a acestuia cu 23 000 lei/ produs.
In Romania, ponderea instalatiilor de ridicat cu uzura pronuntata este de peste 70%, iar pericolul aparitiei accidentelor cauzate de functionarea in afara parametrilor tehnici impusi este crescut. Limitatorul de sarcina si de moment al sarcinii LES, realizat de ICMET Craiova, garanteaza functionarea in siguranta a utilajului pe care il echipeaza, prin urmarirea permanenta a valorilor unor marimi critice (sarcina, deschidere brat) si prin interventia precisa in cazul in care acestea depasesc limitele prestabilite.
Limitatorul de sarcina si de moment al sarcinii LES reprezinta o alternativa romaneasca la echipamente produse de firme straine: PIAB; LAUMAS; SIEMENS etc. Incepand din anul 2013 au fost realizate si puse in functiune 16 unitati ale acestui produs, in valoare de peste 360 000 lei, la diferite unitati industriale din tara. ICMET Craiova are disponibilitatea tehnica si de productie pentru a acoperi necesitatile de echipare a instalatiilor de ridicat de pe piata interna cu limitatori de sarcina si de moment al sarcinii, eliminandu-se importul acestora.
Sectiunea Ingineria constructiilor civile si industriale
S.C. DEDAL BAHAMAT S.R.L. Galati - pentru lucrarea Consolidare - Restaurare Biserica Manastirii Maxineni, jud. Braila
Biserica, ctitorita de Matei Basarab, a fost construita intre anii 1637 - 1638 avand un rol insemnat in apararea tarii fiind in imediata apropiere a Raialei Braila si a granitei cu Moldova. Sistemul constructiv era larg raspandit in ?ara Romaneasca la acea data: plan triconc cu pridvor (astazi disparut), pronaos, naos (cu doua abside laterale) si altar (intr-o absida semicirculara la interior si poligonala pe cinci laturi la exterior). Biserica avea initial doua turle mici pe pronaos si o turla mare peste naos, astazi disparute. Structura este de zidarie portanta din caramida, cu pereti de circa 1,50 m grosime si trei randuri suprapuse de tiranti de lemn, iar arcele si boltile erau tot din zidarie de caramida. Fundatiile sunt de zidarie cu talpa de circa 2,50 m fata de cota terenului. Reparatii de amploare s-au facut abia in anii 1858 - 1859.
Solutia de restaurare a constat din: ? Refacerea pridvorului, cu suita sa de arce si pilastratura poligonala din zidarie; ? Refacerea zidului median ce desparte pronaosul de naos, impreuna cu arcele si pilastrii ce sprijineau acest zid, executandu-i pe acestia la dimensiunile si pozitiile furnizate de cercetarea arheologica; ? Refacerea paramentului existent la altar distrus prin cioplire, prin inlocuirea caramizilor cu altele noi de aceeasi forma si degajarea de zidaria de umplutura a firidelor originare; ? Refacerea boltilor si arcelor din caramida de epoca; ? Aducerea golurilor de ferestre si usi la dimensiunile originare. In aceste goluri vor fi montate ancadramente de piatra si tamplarie din lemn de stejar, simpla, cu ochiuri mobile, geam termopan si spre interior geam tip „vitraliu“; ? Refacerea paramentului si a modenaturii originare prin inlocuirea caramizilor cioplite cu caramizi noi, de forma si profilatura corespunzatoare; ? Desfacerea pardoselii din dale de piatra existente si inlocuirea ei cu pardoseala din caramida, dupa coborarea nivelului de calcare actual pana la cel originar, depistat in sapatura arheologica; ? Executarea lucrarilor de consolidare a zidariei prin completarea zonelor disparute, deteriorate sau care prezinta crapaturi, prin teseri, taselari, injectari; ? Refacerea celor trei turle octogonale pe structura din lemn si cu pereti din panouri de betopan spre exterior; ? Refacerea invelitorii din olane ceramice, montate pe sipci din lemn; ? Realizarea tencuielilor sterse de epoca la interior si exterior, si pline de tip „fresca“ la exterior.
Solutia de consolidare consta in realizarea unui sistem de samburi legati intre ei prin centuri din beton armat inscrise in zidarie, consolidarea intregului sistem, precum si sustinerea turlelor prin realizarea unei saibe din beton armat peste boltirea din caramida.