Ziua Inginerului Roman Premiile AGIR pentru anul 2015
Data: 16-30 septembrie 2016
Asociaţia Generală a Inginerilor din România (AGIR) a acordat, într-un cadru festiv, la 16 septembrie a.c., Premiile AGIR pentru cele mai valoroase lucrări inginereşti din anul 2015. Evenimentul - găzduit de sediul central al AGIR din Bucureşti, Calea Victoriei nr. 118 - a ajuns în acest an la cea de-a XXII-a ediţie şi a marcat, totodată, Ziua Inginerului Român (zi instituită, în anul 2000, prin hotărâre de Guvern, la propunerea AGIR). Reamintim că, la 14 septembrie 1895, a fost inaugurat podul peste Dunăre între Fetești și Cernavodă (proiectat și construit de inginerul Anghel Saligny), care era, la acea vreme, cel mai lung pod (4088 m) din Europa continentală.
La manifestare au luat parte cei distinşi cu premii şi diplome, precum şi numeroşi alţi reprezentanţi ai comunităţii inginereşti. În cuvântul său la deschiderea festivităţii, preşedintele AGIR, Mihai Mihăiţă, a relevat semnificaţiile evenimentului, subliniind locul şi rolul pe care această competiţie îl are în demersurile care se fac pentru punerea creaţiei tehnico-ştiinţifice în slujba economiei româneşti, a progresului întregii societăţi. Adresând calde mulţumiri pentru aprecierea rezultatelor lor, toţi cei distinşi cu premii şi diplome au subliniat că se simt, astfel, stimulaţi să continue şi să aprofundeze demersurile lor creative, contribuind, în acest mod, la multiplicarea realizărilor comunităţii inginereşti, la progresul economic şi social al României.
Lucrările premiate au fost prezentate, conform tradiţiei, prin intermediul unui scurt film documentar.
Reamintim că, prin această competiţie, AGIR şi-a propus şi îşi propune să mediatizeze, să încurajeze şi să promoveze realizările inginerilor din ţara noastră, contribuind, astfel, la creşterea competitivităţii tehnico-ştiinţifice româneşti. Precizăm, totodată, că Premiile AGIR au fost instituite în anul 1995. Potrivit tradiţiei, ele se acordă persoanelor şi instituţiilor pentru lucrări inginereşti deosebite (concepute, proiectate şi aplicate) şi unor cărţi originale, de înalt nivel tehnico-ştiinţific, pe mai multe secţiuni.
PREMIILE AGIR PENTRU ANUL 2015
PREMII
Secţiunea Inginerie electrică
● Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică INCDIE ICPE-CA
- Bobine supraconductoare pentru electromagneţi supraconductori utilizaţi
în acceleratoare de particule
Bobinele supraconductoare sunt utilizate în special pentru obţinerea de câmpuri magnetice intense (>2T), necesare în realizarea de electromagneţi din componenţa acceleratoarelor de particule. Acestea sunt realizate în special din sârmă supraconductoare de tip NbTi sau Nb3Sn cu temperatura de lucru de 4,2K, aşa numite materiale de tip LTS (low temperature superconductors). Pentru obţinerea de câmpuri magnetice cu diferite geometrii sau multipolare (dipolare, cuadrupolare, sextupolare sau octupolare), este necesară realizarea acestora într-o dispunere cilindrică.
Obiectivul lucrării l-a reprezentat realizarea, livrarea de bobine supraconductoare multipolare în formă planară şi cilindrică, pentru electromagneţi supraconductori multipolari folosiţi în acceleratorul de particule NICA de la IUCN - Dubna, Rusia.
Elementele de noutate/originalitate sunt următoarele:
▪ realizarea bobinelor supraconductoare în tehnologie planară;
▪ forma inovativă finală a bobinelor supraconductoare, în geometrie cilindrică;
▪ adaptabilitatea la o multitudine de forme ale secţiunii firului şi tipuri de materiale supraconductoare;
▪ adaptabilitate pentru realizarea de diferite tipuri de bobine multipolare.
Elementele de noutate/originalitate se regăsesc şi în solicitările de brevete de invenţie la OSIM: • A 01071/2010 - Ansamblu magnet supraconductor dipolar; • A 01270/2011 - Ansamblu magnet supraconductor quadrupolar; • A 00750/2011 - Ansamblu bobina supraconductoare şi celulă de măsură; • A 00352/2012 - Generator supraconductor de câmp magnetic intens.
Efecte economice obţinute în 2015
▪ obţinerea grant-ului „Realization of the devices for the execution of the superconducting coils for corrector magnet of the NICA booster accelerator" (Realizarea de dispozitive pentru execuţia bobinelor supraconductoare pentru magneţii corectori ai acceleratorului booster NICA), Grant nr. 54/2015 cu IUCN - Dubna, în valoare de 31 000 dolari;
▪ contractul economic nr. 42/2015 cu IUCN - Dubna, în valoare de 55 500 dolari - „Execution of the superconducting coils for the superconducting corrector magnet for NICA project" (Realizarea de bobine supraconductoare multipolare pentru magneţii corectori NICA).
● Institutul de Cercetare şi Proiectare pentru Electrotehnică Acţionări Electrice SC ICPE ACTEL SA - Sistem de alimentare cu energie, monitorizare, control şi comunicaţie pentru habitate temporare aflate în izolare
Sistemul de alimentare cu energie, monitorizare, control şi comunicaţie pentru habitate temporare aflate în izolare (SIGHAB) este un produs inovativ realizat de ICPE ACTEL în producţie de serie în anul 2015, destinat să asigure cele mai bune condiţii de desfăşurare pentru activităţile din tabere de sinistraţi, militare sau de elevi, din şantiere constructive sau pentru aplicaţii ale unor instituţii sau organizări locale, insulare, ori din locaţii dotate cu instalaţii izolate, cu sau fără personal. Acest sistem este rezultatul unui proiect din programul PNCDI II - Inovare 2012, cu autoritatea contractantă UEFISCDI, realizat în parteneriat cu WING Computer Group S.R.L. - coordonator, ISPE şi UTI Grup S.A. parteneri.
Produsul s-a impus ca o necesitate ce decurge direct din aplicarea legislaţiei în vigoare (Legea nr. 481/2004, Ordinul nr. 1184/2006 şi Ordinul nr. 1494/2006), elaborată de Ministerul Administraţiei şi Internelor, privind Normele pentru organizarea şi funcţionarea taberelor pentru sinistraţi în situaţii de urgenţă la nivelul administraţiilor centrale şi locale, cărora le revine obligaţia să pregătească tehnica şi să instruiască personalul pentru aceste situaţii.
Sistemul îndeplineşte condiţiile minime pentru amenajarea unei tabere de sinistraţi (accesul rapid la căi de comunicaţii şi surse de apă potabilă, telecomunicaţie, protecţie naturală adecvată) şi cerinţele tehnice necesare: alimentare neîntreruptibilă cu energie în soluţii mixte, tradiţionale şi regenerabile; sistem de iluminare adaptivă funcţie de circulaţia în tabără; centru de comunicaţii interne şi externe pentru personalul cheie; sistem de securizare cu senzori perimetrali; sistem de control integrat al funcţionalităţii ansamblului; sistem de monitorizare a funcţiilor biologice pentru supravieţuitori aflaţi sub supraveghere medicală şi personalul supus la efort şi stres; sistem mecanic de împachetare pentru transport şi fixare a elementelor constituente.
Sistemul premiat (SIGHAB), integrat şi produs de ICPE ACTEL, constituie o soluţie unitară, flexibilă, modulară integrată şi scalabilă, care asigură toate cerinţele de mai sus, unică în România şi la nivelul de vârf al tehnicii mondiale.
Structura sistemului include şase module amplasate într-un container standard, de tip maritim sau rutier: 1) Sistem energetic mixt, sub forma unei surse de alimentare neîntreruptibile de energie electrică, realizat din surse primare (reţea electrică - dacă există, generator monofazat cu combustibil fosil sau ecologic, baterii acumulatori) şi resurse regenerabile (eoliene şi fotovoltaice); 2) Sistem de comunicaţii (voce, date, cu şi fără fir), interne şi externe (Ethernet, Wi-Fi, GSM, Satelit); 3) Sistem mecanic catarge şi containere. Prototipare adiţionale: pompe apă, filtre; 4) Sistem monitorizare şi securitatea perimetrală (subsisteme de televiziune cu circuit închis, senzori perimetrali); 5) Sistem de monitorizare medicală a parametrilor vitali umani (ECG, poziţie fizică cu GPS, oximetrie, temperatură, ritm respirator); 6) Sistem de monitorizare şi control de management SCADA al ansamblului de servicii.
Pentru această soluţie a fost depusă cerere de brevet de invenţie la OSIM. Obţinerea unei surse de energie distribuite la parametrii unei surse de putere infinite reprezintă unul dintre rezultatele spectaculoase ale produsului SIGHAB.
Rezultate tehnico-economice şi referinţe. Produsul se execută în şapte variante constructive din ce în ce mai complexe, destinate nivelurilor: regional, judeţean, municipal, urban, pentru comunităţi mici şi izolate, pentru cazuri de dezastru şi monitorizare perimetrală. Indicatorii de performanţă financiară se raportează la principala economie obţinută din utilizarea energiilor regenerabile în cadrul sistemului. Se remarcă ergonomia în utilizare prin posibilitatea punerii rapide în funcţiune. În anul 2015 s-au recepţionat două containere pentru aplicaţii de energizare şi disponibilitate de comunicaţii în zone izolate (judeţele Giurgiu şi Suceava) şi sisteme de radiodeterminare a vitezei şi traiectoriei meteorilor în cadrul unui program desfăşurat de ELCOS Proiect, urmate de încă 34 comenzi de produse similare. Alte cinci sisteme sunt în curs de contractare, pentru aplicaţii speciale de tip backup pentru chioşcuri informatice ale Inspectoratului Rutier din Bulgaria. Soluţia garantează noi oportunităţi de dezvoltare şi de afaceri.
Secţiunea Ingineria construcţiilor de maşini
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Maşini şi Instalaţii destinate Agriculturii şi Industriei Alimentare INMA - Maşina de regenerat pajişti (Autori: prof. dr. ing. Ion Pirnă, dr. ing. Eugen Marin, dr. ing. Anişoara Păun, dr. ing. Marinela Mateescu, dr. ing. Dragoş Manea, drd. ing. Gabriel Gheorghe)
Maşina de regenerat pajişti este destinată tehnologiei de refacere a calităţii pajiştilor degradate şi a fost proiectată şi experimentată de către INMA Bucureşti, în baza unui Contract de finanţare, iar în anul 2015 a fost asimilată în fabricaţia de serie de către agentul economic S.C. MECANO FUC S.A. din Vaslui.
INMA Bucureşti deţine infrastructura formată din echipamente de cercetare de ultimă generaţie, necesară pentru concepţia şi cercetarea experimentală a maşinilor similare cu cele pentru regenerat pajişti existente pe plan mondial. Beneficiind de această infrastructură, un colectiv de cercetători din cadrul Departamentului CDI a conceput o maşină care, prin efectuarea lucrării de regenerat pajişti executate atât primăvara, cât şi toamna, în funcţie de condiţiile de climă şi sol, răspunde prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente.
INMA Bucureşti vine cu un concept nou de regenerat pajişti degradate, prin semănat în benzi înguste direct în covorul vegetal. Pentru controlul cât mai precis al normelor de însămânţare, institutul, împreună cu agentul economic, a proiectat un sistem nou de reglaj automat, prin care seminţele se distribuie cu ajutorul unui software specializat ţinând cont de semnalele trimise de nişte senzori ai parametrilor funcţionali, astfel încât tot timpul să se aplice aceeaşi cantitate, indiferent de viteza de deplasare şi patinare a tractorului din agregat, soluţie atestată şi prin cererea de brevet de invenţie înregistrată la OSIM.
Din cauza stării actuale de degradare a pajiştilor, începând cu acest an, amenajamentele pastorale vor deveni o condiţie obligatorie pentru primirea subvenţiilor. Proprietarii de pajişti sunt obligaţi prin lege să întocmească, la nivelul fiecărei primării, proiecte de amenajamente pastorale, care să cuprindă programe de lucrări menite să asigure creşterea producţiei de masă verde, cantitativ şi calitativ. Prin executarea lucrărilor cu maşina de regenerat pajişti se pot obţine producţii duble, dar şi de calitate superioară, ceea ce se constituie într-un imens potenţial de masă vegetativă destinată hrănirii efectivelor de bovine, ovine şi caprine.
Reprezentanţii INMA preconizează, în următorii cinci ani, o creştere a pieţei ţintă de 50%, fapt ce va conduce, spre exemplu în anul 2017, la un necesar de circa 75 maşini de regenerat pajişti, ceea ce înseamnă o marjă de profit de 2,99% pentru agentul economic fabricant.
Secţiunea Ingineria construcţiilor civile şi industriale
● SC HECON SRL - Depozit orizontal (magazie) pentru cereale
în Portul Constanţa
În prezent, în portul Constanţa se constată o creştere a traficului portuar de cereale, precum şi tendinţa ca marii comercianţi de cereale să îşi realizeze propriile terminale, ceea ce conduce printre altele la construirea de noi capacităţi. Pentru a valorifica spaţiul existent aflat în concesionarea societăţilor de operare, noile depozite trebuie construite în apropierea danelor de operare. Acest spaţiu fiind limitat, depozitele sunt dezvoltate pe verticală, fapt care conduce la încărcări considerabile ce se transmit terenului şi construcţiei de acostare adiacente.
Astfel, Depozitul orizontal (Magazia) pentru cereale cu o capacitate de 50 000 to, amplasat pe molul I, în dreptul danei 31, are lungimea de 135,0 m, lăţimea interioară de 29,0 m şi înălţimea maximă de 30,0 m şi este amplasat la 24,0 m distanţă faţă de cheul existent, care are înălţimea de 14,0 m. În spaţiul până la cheu este prevăzută instalarea utilajelor de încărcare/descărcare a navelor, a transportoarelor cu bandă şi a elevatoarelor, înscrierea sistemului feroviar, a accesului tehnologic rutier şi pentru PSI, utilităţi etc.
Sarcina transmisă platformei este de cca. 400 kPa, care depăşeşte capacitatea portantă şi conduce la o creştere considerabilă a sarcinilor orizontale transmise cheului, fapt ce periclitează stabilitatea acestuia. În acest scop, pentru fundarea Magaziei a fost adoptată soluţia de îmbunătăţire a pământului de sub aceasta prin incluziuni rigide şi transferul sarcinilor în adâncime la argila tare prin intermediul stratului de transfer. Au fost executate 1732 incluziuni din beton cu clasa C 20/25 pentru o suprafaţă a fundaţiei de circa 4200,0 mp.
Schema de calcul a fost aceea a unui cadru tip „U" rezemat pe mediu elastic având în interior cerealele dispuse în diversele compartimente, iar la partea superioară, acoperişul şi platformele tehnologice pentru susţinerea transportoarelor cu bandă şi instalaţia de deschidere a porţilor pasarelă pentru circulaţie etc. A fost luat în considerare şi efectul temperaturii. O atenţie deosebită a fost acordată acoperişului la înălţimea de 28,0 m efectuând calcule adecvate şi încercări pe model şi în natură. Forma de boltă din tablă cutată ranforsată judicios a condus la o structură relativ uşoară de circa 21,0 kN/mp.
Avantajele aplicării acestei soluţii pentru acoperiş sunt, în principal, următoarele: nu necesită o structură de rezistenţă pentru susţinere; oferă maximum de spaţiu util; se pot realiza deschideri mari de peste 30,0 m şi lungimi nelimitate; se obţine o durată de execuţie redusă cu circa 40% în raport cu construcţiile clasice; rezultă un consum de metal redus de 21,0 kg/mp, mai mic cu circa 40% faţă de soluţiile obişnuite; costurile sunt reduse cu până la 50% comparativ cu alte soluţii.
Magazia a intrat complet în exploatare în anul 2015 şi a fost urmărită comportarea în timp şi în special deformaţiile care se produc sub efectul încărcărilor. Acestea sunt în concordanţă cu mărimile determinate prin calcul.
Caracteristicile de noutate ale soluţiei aplicate sunt: ▪ optimizarea amenajării prin tratarea în comun a tehnologiei de exploatare portuară şi a construcţiei de depozitare, obţinând astfel costuri minime de investiţie şi de exploatare; ▪ realizarea unor spaţii de depozitare de mare capacitate în apropierea construcţiilor de acostare existente prin adoptarea unor soluţii de fundare adecvate şi îmbunătăţirea caracteristicilor terenului cu incluziuni rigide din beton simplu; ▪ aplicarea pentru acoperiş a unei soluţii economice din tablă metalică ondulată, de 1,5 mm grosime cu ranforsări dispuse judicios în boltă.
● SBR Soletanche Bachy Fundaţii - FREELO, incintă circulară duală de pereţi mulaţi pentru construirea tunelului de vânt aerodinamic
FREELO este primul centru de agrement din România şi sud-estul Europei ce va oferi experienţa unui tunel aerodinamic de vânt, dezvoltat în cadrul unui volum parţial subteran, pe o adâncime de aproximativ 19,50 m sub cota terenului natural şi parţial suprateran, pe o înălţime maximă de 17,00 m. În vederea execuţiei structurii la cota respectivă, este necesară considerarea unor aspecte tehnologice şi financiare deosebite, întrucât în practica proiectării geotehnice din România, cota finală a excavaţiei depăşeşte cu aproximativ 50% - 80% adâncimile uzual proiectate.
Categoria de risc geotehnic major al proiectului este generată de prezenţa predominantă a unor pachete de pământuri necoezive, precum şi pătrunderea cu cota finală a excavaţiei sub nivelul hidrostatic cu aproximativ 15,00 m. Totodată, un al doilea orizont acvifer sub presiune necesită adoptarea unor măsuri de siguranţă în ceea ce priveşte calculul şi execuţia sistemului de sprijin. Aceste considerente limitează opţiunile disponibile pentru sprijinirea masivului de pământ. Astfel, soluţia optimă considerată pentru sprijinirea excavaţiei din punctul de vedere al costurilor şi al productivităţii o reprezintă dispunerea unei incinte autoportante din pereţi mulaţi dispuşi circular sub forma a două celule conectate printr-o zonă de secantare sprijinită prin intermediul a patru orizonturi de şpraiţuri metalice. Sub protecţia sistemului de sprijin, structura interioară este conformată sub forma unei cuve din pereţi structurali perimetrali cu grosimea de 80 - 120 cm, nesprijiniţi pe întreaga adâncime a infrastructurii.
Dat fiind caracterul de unicitate al lucrării în România, analize detaliate utilizând metoda elementului finit, atât în starea plană de tensiune şi deformaţii, cât şi modelarea tridimensională, respectiv consultarea literaturii de specialitate şi a experienţelor din proiecte similare au reprezentat aspecte cheie în cadrul procesului de proiectare şi execuţie, având un impact maxim asupra succesului investiţiei. Monitorizarea sistemului de sprijinire a excavaţiei prin dispunerea de mărci extensiometrice pe şpraiţuri metalice şi înglobate în beton, precum şi a reperelor inclinometrice, oferă informaţii importante în ceea ce priveşte aplicabilitatea soluţiilor de acest tip.
Proiectul FREELO (amplasat în Chitila, judeţul Ilfov) este o premieră în contextul ingineriei geotehnice din România şi al proiectării excavaţiilor adânci atât prin prisma limitărilor şi a constrângerilor întâlnite pe parcursul desfăşurării acestuia, cât şi din punctul de vedere al abordării unui proiect deosebit şi atipic. Studiul rezultatelor obţinute în urma execuţiei reprezintă surse valoroase de informaţii pentru dezvoltări similare, aplicabilitatea excavaţiilor de tip incintă circulară fiind una vastă.
Secţiunea Ingineria mediului
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului
● Staţie mobilă de tipul DKMR-01T de monitorizare prin teledetecţie a ihtiofaunei (Autori: Deák György, Raischi Natalia Simona, Bădiliţă Alin, Raischi Constantin Marius, Silion Marius Mădălin, Tudor Marian)
Staţia mobilă DKMR-01T funcţionează pe baza principiului presiunii de flotaţie care îi oferă mobilitate atât în plan vertical, cât şi orizontal, şi posibilitatea utilizării în orice condiţii: hidromorfologice, hidrodinamice şi meteorologice, cu eliminarea riscului de pierdere a staţiilor de recepţie şi implicit a volumului informaţional înregistrat.
Caracterul de noutate. Problema tehnică pe care o rezolvă invenţia, comparativ cu alte sisteme de monitorizare existente în stadiul tehnicii, se referă la posibilitatea monitorizării sturionilor marcaţi prealabil ultrasonic şi a parametrilor de calitate a apei în mod continuu şi independent de condiţiile geomorfologice ale malurilor, de factorii meteorologici şi de variaţiile de nivel al apei. Cu ajutorul staţiei de monitorizare DKMR-01T, se vor obţine date noi şi importante din zonele neaccesibile până în prezent datorită imobilităţii echipamentelor de monitorizare folosite anterior. Aceste date sunt semnificative pentru realizarea hărţilor GIS (Geographic Information System) ale traseelor de migrare a sturionilor de-a lungul Dunării.
Rezultate. Staţia de monitorizare DKMR-01T a fost utilizată cu succes, în cursul anului 2015, în cadrul mai multor studii de cercetare efectuate pentru determinarea traseelor sturionilor şi a puieţilor de sturion din Dunărea Inferioară, Delta Dunării, inclusiv canalul Bâstroe până în Marea Neagră. Utilizarea staţiilor de monitorizare DKMR-01T în cadrul proiectelor prezentate s-a dovedit a fi un real succes, rezultatele obţinute asigurând obţinerea unui volum informaţional verosimil şi unic la nivel european, sub aspectul cunoaşterii ratei de supravieţuire şi a comportamentului puieţilor de sturion în timpul migraţiei către Marea Neagră.
● Staţie fixă DKTB de monitorizare prin teledetecţie a ihtiofaunei (Autori: Deák György, Bădiliţă Alin, Raischi Constantin Marius, Tănase Bogdan, Tănase Simona Georgiana)
Staţia fixă DKTB permite, pe lângă monitorizarea prin telemetrie a sturionilor, şi determinarea nivelului şi a parametrilor de calitate a apei. Sistemul DKTB oferă posibilitatea de includere în interior a echipamentului multiparametru de determinare a nivelului şi parametrilor de calitate a apei, protejând, în acelaşi timp, dispozitivele şi oferind cu uşurinţă accesul la descărcarea datelor.
Caracterul de noutate. Faţă de sistemele de monitorizare existente în stadiul tehnicii, sistemul DKTB este mult mai eficient, fiabil şi permite monitorizarea concomitentă a mai multor indicatori datorită posibilităţii încorporării mai multor echipamente de recepţie.
Rezultate. Unul dintre studiile de cercetare în care au fost implicate staţii de tipul DKTB a fost Monitorizarea impactului asupra mediului a lucrărilor de îmbunătăţire a condiţiilor de navigaţie pe Dunăre între Călăraşi şi Brăila, km 375 - km 175. Cu ajutorul staţiilor DKTB ce au funcţionat pe toată perioada desfăşurării studiilor, au fost identificate trasee de migrare a sturionilor în Dunărea Inferioară şi s-au obţinut informaţii referitoare la comportamentul acestor specii în anumite situaţii ce implică modificări hidromorfologice ale albiei râului. O parte dintre rezultatele obţinute au arătat că sturionii au un comportament repetitiv şi de grup, folosind de obicei aceleaşi trasee de migraţie.
Continuitatea monitorizării în astfel de studii de cercetare (identificarea comportamentului şi a traseelor de migraţie a sturionilor) este absolut necesară şi poate fi obţinută numai cu ajutorul echipamentelor cu fiabilitate ridicată (cazul staţiei DKTB). Staţia DKTB este unică la nivel european şi este utilizată în cadrul mai multor proiecte desfăşurate de către INCDPM pe întreg tronsonul Dunării Inferioare, furnizând date unice pe plan mondial referitoare la migrarea sturionilor.
Secţiunea Ştiinţe aplicate
Prof. univ. dr. ing. hab. Vasile Marinca, prof. univ. dr. Nicolae Herişanu (Universitatea Politehnica Timişoara) - „The Optimal Homotopy Asymptotic Method. Engineering Applications"
SPRINGER Cham, Heidelberg, NY, Dordrecht, London, ISBN 978-319-15373-5, 2015
Univers ingineresc a prezentat în nr. 8/2016, o recenzie a monografiei profesorilor Vasile Marinca şi Nicolae Herişanu de la Universitatea Politehnica Timişoara, Facultatea de Mecanică. De aceea, reţinem acum doar că este o carte inginerească de referinţă ce contribuie substanţial la dezvoltarea ramurii Engineering Science şi se adresează cercetătorilor, inginerilor, doctoranzilor şi masteranzilor în inginerie. Subiectul avut în vedere de autori este legat de investigarea analitică a sistemelor dinamice neliniare întâlnite (în mod frecvent) în inginerie. (Pag.6_TOHAM.jpg) Cei doi autori propun şi prezintă pe larg o metodă absolut originală şi de mare noutate, rezultatele remarcabile obţinute prin aplicarea metodei propuse pentru prima dată de cei doi cercetători în anul 2008 conducând deja la un impact deosebit în lumea ştiinţifică, impact ilustrat de cele câteva sute de lucrări ştiinţifice deja publicate în prestigioase reviste internaţionale de către diverşi cercetători străini care aplică această metodă, precum şi de tezele de doctorat elaborate în diverse ţări ale lumii pe baza acestei metode.
Este de remarcat faptul că un interes aparte l-au manifestat bibliotecile a 171 de universităţi de mare prestigiu de pe mapamond, printre care se găsesc Massachusetts Institute of Technology (MIT), Stanford University, New York State University, Caltech care, conform www.worldcat.org, au achiziţionat deja monografia celor doi cercetători români.
DIPLOME
Secţiunea Ingineria construcţiilor de maşini
Prof. univ. EurIng. dr. ing. Gheorghe Ion Gheorghe - „Mecatronica & Sistemele Cyber-Mecatronice"
Cartea reprezintă în prezent un etalon ştiinţific al ştiinţelor inginereşti înalt avansate, care trebuie apreciată ca abordare şi ca apariţie, prin valoarea tehnico-ştiinţifică redată comunităţii ştiinţifice din România. Totodată, cartea abordează pentru prima dată domeniul sistemelor cyber-mecatronice, evidenţiind caracterul său original şi inovativ şi ţinta ştiinţifică academică, în ceea ce priveşte noile ştiinţe apărute pe plan naţional şi internaţional, unde „Mecatronica & Sistemele Cyber-Mecatronice" reprezintă un arhetip pentru noua societate informaţională, dar mai ales pentru crearea, construcţia şi dezvoltarea produselor şi sistemelor de produse inteligente avansate.
Domeniul specializat inteligent abordat evidenţiază ideile originale ale autorului prin soluţiile conceptuale şi constructive privind arhitectura sistemică a sistemelor cyber-mecatronice, în aplicaţii industriale şi societale şi reprezintă o noutate complexă şi holistică a cunoaşterii inteligente şi a aplicabilităţilor din perspectiva tehnologiilor inteligente de control integrat de la distanţă şi a tehnologiilor de telemonitorizare, telementenanţă şi telesecuritate.
Într-o concepţie integrativă, cartea prezintă fundamentarea ştiinţifică, tehnică, tehnologică şi informaţională a domeniului avansat, nivelul şi stadiul cunoaşterii în „Mecatronică & Sisteme Cyber-Mecatronice", competenţa şi educaţia nouă în domeniu, dar şi capabilitatea aplicaţiilor în industrie, economie şi societate. Mai mult, autorul tratează atât configurarea sistemică a domeniului specializat inteligent pentru procesele flexibile de telemonitorizare, telementenanţă şi telecontrol inteligent, cât şi tehnica sinergică arhitecturală într-o concepţie adaptativă în timp real, la condiţiile de lucru şi de mediu. În baza cunoştinţelor noi dezvoltate de autor, s-a prezentat, ca model, tehnologia cyber-mecatronică şi cyber-mixmecatronică privind monitorizarea, configurarea, controlul şi service-ul de la distanţă ale sistemelor şi echipamentelor mecatronice inteligente de măsurare, integrate în fluxurile de fabricaţie inteligentă din industria automobilului.
Cartea reprezintă, în sinteză, o noutate absolută în domeniul specializat inteligent al sistemelor cyber-mecatronice şi cyber-mixmecatronice, o abordare complexă a cunoaşterii inteligente în acest domeniu, o noutate pe plan naţional şi internaţional, o aplicaţie prioritară pentru dezvoltarea industrială a României şi un tezaur ştiinţific în nanoştiinţe şi nanotehnologii.
Secţiunea Inginerie agricolă şi silvică
Ing. Bogdan Neculai, dr. ing. Cristinel Constandache, dr. ing. Sanda Nistor
- „Consecinţele despăduririlor - Reconstrucţia ecologică a Vrancei"
Editura Silvică - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură Marin Drăcea
Lucrarea se referă la o mică zonă a ţării noastre - Vrancea; caracteristic pentru această zonă a fost activarea proceselor torenţiale şi declanşarea unor procese de degradare complexă accelerată a terenurilor de pe care s-au defrişat pădurile. În perioada 1890 - 1937 s-au tăiat ras circa 70 000 ha pădure. Aceste tăieri s-au făcut de către societăţi străine, care au instalat căi ferate înguste şi funiculare pe firul văilor inaccesibile, ulterior aceste instalaţii fiind desfiinţate. O altă problemă deosebită în Vrancea a fost şi faptul că pe versanţii principalelor văi - Putna, Zăbala, Năruja, Milcov - pădurile au fost defrişate în decursul timpului pentru a face loc agriculturii, aceste terenuri fiind cel mai puternic degradate (circa 25 000 ha, la nivelul anului 1940).
Lucrarea prezintă: consecinţele diminuării şi degradării pădurilor în general, cu referire la despăduririle din zona Vrancei la începutul secolului XX, modalităţile de refacere a pădurilor distruse şi de împădurire şi redare în circuitul economic a terenurilor degradate; principalele rezultate în perimetre de ameliorare a terenurilor degradate, împădurite în special în perioada 1950 - 1980, prin proiecte întocmite de ICAS şi coordonate de Staţiunea ICAS Focşani.
Lucrarea aduce noutate, faţă de lucrări similare, prin faptul că s-au relevat cauzele distrugerii pădurilor şi consecinţele acestora (degradarea terenurilor), s-au prezentat lucrările efectuate pentru refacerea patrimoniului forestier şi ameliorarea terenurilor degradate, fiind descrise tehnologiile de pregătire şi de plantare a terenului, evidenţiind rezultatele obţinute. Toate aceste detalii sunt însoţite de fotografii originale, executate în perioada respectivă (1954 - 1977), dublate, în situaţii reprezentative, de fotografii comparative, realizate recent de autori.
Cartea prezintă, între altele, efortul depus de silvicultori pentru împădurirea a peste 80 000 ha terenuri până în 1990, din care circa 11 000 ha, terenuri degradate. Pentru a se releva concret modul de lucru la împădurirea terenurilor degradate, s-au luat ca exemple câteva perimetre de ameliorare cu condiţii extreme pentru instalarea vegetaţiei, perimetre care au fost constituite, s-au stabilit soluţii tehnice şi s-a acordat asistenţă tehnică de către Staţiunea ICAS Vrancea. Lucrarea se încheie cu prezentarea actuală a peisajului vrâncean.
Lucrarea poate fi considerată un documentar de bază, atât pentru personalul care activează în domeniul silvic, cât şi din afara acestuia. De asemenea, poate fi apreciată şi ca un îndrumar tehnic, având un puternic caracter aplicativ, prin valorificarea cercetărilor româneşti; în carte sunt prezentate numeroase aspecte ce reprezintă noutăţi ştiinţifice la nivel naţional şi unele chiar la nivel internaţional (lucrări „vegetative" de amenajare/consolidare a terenurilor degradate cu condiţii staţionale extreme, cu costuri reduse şi eficienţă ecologică ridicată).
Secţiunea Ingineria transporturilor
Prof. univ. dr. ing. Romulus Lungu, conf. univ. dr. ing. Mihai Lungu (Universitatea din Craiova, Facultatea de Inginerie Electrică) - „Controlul automat al aeronavelor la aterizare"
Lucrarea abordează o problematică ştiinţifică de mare actualitate şi complexitate, într-o manieră extrem de riguroasă, la frontiera ştiinţelor aerospaţiale cu cele mai moderne descoperiri din domeniul teoriei sistemelor şi implementării software a algoritmilor şi arhitecturilor de control automat. Lucrarea prezintă variante de piloţi automaţi pentru controlul aterizării aeronavelor într-un domeniu deosebit de dinamic, cel al sistemelor complexe de stabilizare, navigaţie şi conducere a aparatelor de zbor, favorizat de evoluţia spectaculoasă a tehnologiilor de fabricaţie a senzorilor şi tehnicii de calcul.
Monografia abordează aspecte legate de proiectarea piloţilor automaţi pentru controlul automat al aeronavelor la aterizare, precum şi aspecte practice, deosebit de importante, legate de implementarea software a piloţilor automaţi proiectaţi special pentru mişcările aeronavelor în plan longitudinal şi lateral în timpul aterizării; în acest sens, monografia nu este doar o lucrare de referinţă în aria tematică abordată, ci şi singura care, până în prezent în literatura română, abordează, atât teoretic, cât şi practic (implementare software), proiectarea piloţilor automaţi pentru controlul tuturor variabilelor ce descriu dinamica aeronavelor în timpul procesului de aterizare.
Lucrarea este, pe de o parte, un instrument educaţional, adresându-se cercetătorilor, doctoranzilor şi masteranzilor din domeniul ingineriei aerospaţiale, precum şi din alte domenii conexe; pe de altă parte, contribuie, într-o manieră modernă şi practică, la formarea şi specializarea personalului de mentenanţă în domeniul aeronautic, acest lucru putând influenţa decisiv siguranţa pasagerilor aeronavelor avându-se în vedere faptul că aterizarea este cea mai dificilă etapă a zborului.
Gradul ridicat de originalitate al monografiei este confirmat şi de numărul remarcabil de articole ISI publicate de autori pe tema aterizării aeronavelor, lucrări ce se regăsesc în bibliografia acestei lucrări şi care au ca subiect noile arhitecturi de control dezvoltate în această lucrare. Pe de altă parte, originalitatea deosebită a monografiei este confirmată şi de faptul că furnizează, în premieră, soft-urile ce au rezultat în urma implementării informatice a tuturor structurilor inovative de control al aeronavelor la aterizare. Lucrarea are un conţinut ştiinţific extrem de modern, adecvat întru totul ingineriei aerospaţiale; abordarea graduală, standardizată şi algoritmică a informaţiei, cu accentuarea aspectelor esenţiale şi specifice, reprezintă o calitate esenţială care poate favoriza decisiv asimilarea informaţiei, compararea şi argumentarea contribuţiilor ştiinţifice ale monografiei. Prin toate acestea, lucrarea este una originală şi valoroasă tehnico-ştiinţific.
Alte articole


