Brasovul va testa primul autobuz fara sofer
Data: 16-30septembrie 2020
Brașovul este unul dintre cele trei orașe din Europa selectate pentru a testa un autovehicul de transport public de persoane autonom, adică un autobuz fără șofer, în cadrul proiectului „Smart urban mobility involving autonomous vehicles" (Mobilitate urbană inteligentă utilizând vehicule autonome), depus pentru finanțare la Uniunea Europeană. Proiectul, care poate primi o finanțare nerambursabilă din partea UE de maximum un milion de euro, își propune să testeze și să prezinte publicului servicii de mobilitate cu vehicule autonome de transport persoane de tip navetă (shuttle) în minimum 10 orașe europene. Proiectul se derulează cu sprijinul companiei Siemens. Cele 10 orașe implicate în acest proiect sunt: Barcelona (Spania), Brașov (România), Braunschweig (Germania), Budapesta, Debrecen (Ungaria), Helmond (Olanda), Pavia (Italia), Sant Cugat del Valles (lângă Barcelona), Saue Vallavalitsus (Estonia) și Sfântu Gheorghe (România). Dintre cele 10 orașe, testarea efectivă se va face în trei dintre acestea, printre care și Brașovul, potrivit Primăriei locale.
Proiectul are un dublu obiectiv: dezvoltarea unei mentalități urbane orientate spre utilizarea soluțiilor alternative de transport și creșterea importanței mobilității ecologice în mediul urban european. Soluția de mobilitate cu vehicule autonome ar trebui să facă legătura între zonele urbane defavorizate (slab deservite) și rețeaua principală de transport public sau să înlocuiască liniile de transport public din zonele periurbane/rurale care sunt neeconomice, asigurând transferul către rețeaua principală de transport public ori să dezvolte servicii pentru școli cu nevoi speciale. Pe baza rezultatelor proiectului, orașele europene ar trebui să poată să se adapteze și să adopte politici de mobilitate urbană inteligentă și să crească importanța utilizării modurilor alternative de transport efectuat cu facilități și flote de vehicule ecologice eficiente, adaptate mediului urban.
Un astfel de vehicul autonom are capacitatea de a percepe mediul înconjurător, în toată complexitatea lui, cu ajutorul senzorilor, de a prelucra datele primite și de a acționa în mod corect în funcție de datele primite. Sistemele de navigație și detecție ale vehiculului autonom combină tehnologii precum senzorii Lidar (măsurarea distanțelor cu laser), camere video, GPS RTK (real-time kinematic GPS), IMU (sisteme de măsurare inerțiale) și odometrie.
În cadrul acestui proiect, parteneri din mediul public și privat, din industrie, zona academică, cercetare și autorități locale vor lucra împreună atât pentru asigurarea unui progres tehnologic și funcțional, cât și pentru conștientizarea și îmbunătățirea înțelegerii publicului călător asupra acestui tip de transport. Din România, pe lângă operatorul de transport local din Brașov, RATBV, din acest proiect mai fac parte Universitatea Transilvania și, la invitația municipalității din Brașov, operatorul de transport din Sfântu Gheorghe.
Alte articole




