Emisiune de marci postale dedicata implinirii a 150 de ani de la inaugurarea Garii de Nord
Data: 16-30 septembrie 2022
Romfilatelia a introdus în circulație o emisiune de mărci poștale dedicată împlinirii a 150 de ani de la înființarea unui simbol al capitalei țării, emisiune intitulată „Gara de Nord, 150 de ani". Emisiunea este alcătuită din două mărci poștale și un plic „prima zi". „Istoria căilor ferate române, realizate pe teritoriul Principatelor Unite își are începutul în septembrie 1865, când Alexandru Ioan Cuza a concesionat execuția liniei București - Giurgiu unei societăți engleze care a realizat proiectul în anul 1869, când a fost inaugurată și prima gară de călători București - Filaret. Gara de Nord este regăsită în proiectul contractat cu firma H. B. Strousberg, începând cu anul 1868, când Carol I a pus piatra de temelie a construcției. Terenul pe care s-a construit gara sub numele de Gara Târgoviștei a aparținut Zoei Racoviță, nepoată a boierului Dinicu Golescu și soție a lui Effingham Grant (fratele Mariei Rosetti, «România Revoluționară» a pictorului Rosenthal). În anul 1872, gara a fost inaugurată și, odată cu ea, linia de cale ferată Roman - Galați - București - Pitești. A fost utilizată la început pentru transport mixt (călători și marfă), iar mai apoi numai pentru călători. După Războiul de Independență din 1877, pentru comemorarea eroilor căzuți în luptele de la Grivița, Calea Târgoviștei capătă numele de Calea Griviței. Gara Târgoviștei intră în circuitul feroviar internațional la 8 iunie 1883, când primește garnitura trenului «Orient-Expres». După mai multe intervenții de modernizare, în anul 1888, este adoptată unanim denumirea de Gara de Nord", se menționează într-un comunicat al Romfilatelia.
Gara de Nord se află pe lista monumentelor istorice, un simbol al Bucureștiului, alături de clădirea învecinată care adăpostește Palatul Administrativ al CFR. La un secol și jumătate de existență, Gara de Nord se află în stadiul demarării unui proiect care să o transforme într-un nod feroviar european, care să răspundă cerințelor actuale ale modernizării transportului pe calea ferată.
Pe timbrul cu valoarea nominală de 10 lei, este redată o vedere de ansamblu a fațadei principale, în varianta inițială a construcției.
Timbrul cu valoarea nominală de 10,50 lei prezintă o vedere generală cu perspectivă a aripii noi, care include frontonul cu coloane.
Plicul „prima zi" ilustrează sugestiv, în grafica lui, elemente arhitectonice din primul deceniu de existență a construcției, cunoscută astăzi sub denumirea de „Gara de Nord".