DISPARE ROATA DE REZERVA
Data: 1-15 octombrie 2006
Istoria automobilului este presarata cu numeroase idei înnoitoare, dintre care aceea a veterinarului scotian John Boyd Dunlop a fost printre cele mai importante. Acesta (în 1888) a înlocuit la cateva biciclete cauciucul plin cu un tub de cauciuc umplut cu aer. Dupa scurt timp, preluand ideea, fratii Michelin au aplicat noutatea la automobil, deschizand astfel o noua etapa în termeni de confort, precizie de conducere şi ameliorari dinamice. De-a lungul deceniilor care au trecut, tehnologia pneumatica a evoluat mult, fara însa a elimina problema penelor neprevazute şi, mai ales, aceea a exploziilor intempestive, chiar daca tehnologia pneurilor fara camera a redus mult aceasta posibilitate.
De curand (sfarşitul anilor ’90), o idee noua a trecut de uşile laboratoarelor. BMW a fost primul constructor de automobile care şi-a echipat vehiculele cu anvelope ce pot fi folosite un parcurs convenabil, chiar şi dupa ce au suferit o pana. Acest pneumatic, denumit Runflat, se bazeaza pe un principiu simplu: peretii verticali (vezi schema) sunt întariti, astfel ca ei pot sustine greutatea vehiculului chiar fara presiunea aerului. Este drept ca maşina reactioneaza mai greu, cam în genul unei anvelope conventionale dezumflata pe jumatate. Riscul de accident este aproape complet eliminat, nemaifiind necesara oprirea pe marginea drumului pentru montarea rotii de rezerva. Un indicator suplimentar de presiune la roata avertizeaza şoferul de incidentul aparut, iar acesta, reducand viteza la 80 km/ h, mai poate parcurge înca 80- 200 km fara oprire (în functie de marimea sarcinii utile, tipul de anvelopa, starea drumului ş.a.). Generalizarea acestei tehnologii va conduce, fara îndoiala, la disparitia, în viitorul apropiat, a incomodei roti de rezerva.
Conceptul Runflat, dezvoltat de Goodyear şi Dunlop, a primit din partea firmei Michelin o contravarianta tehnologica, conform careia peretii verticali întariti (tip Runflat) erau înlocuiti cu un inel rigid fixat pe janta (vezi schema). Sistemul, numit Pax, a fost prezentat în 1998 şi avea ca principal avantaj un confort net superior în timpul rulajului.
Totuşi, dezavantajele sistemului Pax nu au întarziat sa apara:
– o creştere permanenta a consumului de carburant cu peste 2%;
– o complicatie deosebita la montaj, deoarece, pe de o parte, senzorii de presiune sunt mai greu de pozitionat, iar pe de alta parte, jantele sunt confectionate special, neputand fi schimbate cu tipurile de jante generalizate pe piata.
Din aceste dezavantaje a rezultat faptul concret ca majoritatea constructorilor de automobile au refuzat sistemul Pax, preferand sistemul Runflat, mult mai simplu şi mai economic.
Introducerea sistemelor de anvelope Runflat a permis o creştere a sigurantei rutiere. Conform datelor oficiale, pe şoselele franceze, între 2001-2004, numarul victimelor s-a redus cu 32,2%, iar al ranitilor cu 29,4% numai datorita utilizarii anvelopelor cu peretii verticali întariti. De-a lungul a trei ani au fost salvate 3730 de vieti. Mai mult, în cazul motocicliştilor, unde noul sistem nu a fost înca introdus, numarul victimelor nu a prezentat aceeaşi reducere.
O demonstratie mai buna nu se putea face, iar momentul favorabil cand „a cincea roata“ va disparea este foarte apropiat.