Premiile AGIR pentru anul 2005
Data: 1-15 octombrie 2006
INSTABILITATI SI CATASTROFE
IN INGINERIA STRUCTURALA
Editura Orizonturi Universitare, Timisoara, 2005
Autor: Victor Gioncu
Lucrarea poate fi considerata, în egala masura, monografie stiintifica si tratat. Ea sintetizeaza în mod creator o bibliografie dedicata unei probleme “high tech” a mecanicii structurilor, însumand totodata contributii proprii ale autorului si elucideaza aspecte fundamentale ale modelelor fizice si matematice utilizate în studiul instabilitatii structurilor. Instrumentul folosit este teoria catastrofelor.
Specialistii recomanda studierea cartii nu doar în vederea aplicarii rezultatelor direct în proiectare, ci si pentru a întelege în profunzime natura fenomenelor de instabilitate a structurilor. Structurarea cartii este una originala. Spre deosebire de alte carti consacrate domeniului, unde clasificarea se face dupa tipul structurii, autorul prefera sistematizarea dupa tipul de instabilitate, subliniindu-se importanta imperfectiunilor.
TEHNOLOGIE APICOLA
Editura Solness, Timisoara, 2005
Autori: Marian Bura, Silvia Patruica, Vlad Alexandru Bura
In conditiile în care în multe tari europene exista preocupari atat pentru aplicarea unor tehnologii apicole de tip biologic, cat si pentru cresterea nivelului de calificare al apicultorilor, si în domeniul apicol din tara noastra castiga teren tehnologiile moderne în care produsele chimice si antibioticele sunt excluse cu desavarsire.
Autorii au inclus, pe langa aspectele biologice, tehnologice si de combatere a bolilor, si legislatia în vigoare în domeniul apiculturii. Este subliniata necesitatea cresterii gradului de profesionalizare a apicultorilor romani, pentru a intra pe o piata în care concurenta devine tot mai acerba, iar criteriile de calitate tot mai severe.
Cartea are o arie larga de utilizare si acopera un gol în literatura de specialitate, putand fi considerata o succinta monografie ce trateaza: importanta cresterii albinelor, istoricul apiculturii romanesti, biologia familiei de albine, nutritia albinelor, reproducerea, factori de microclimat, dinamica sezoniera a familiei de albine, tehnologia întretinerii si exploatarii familiilor de albine, ameliorarea genetica, boli si daunatori, baza melifera, polenizarea plantelor agricole.
PREMIILE AGIR
INGINERIE ELECTRICA
Redresor universal numeric – RUN
Realizator: S.C. ICPE ACTEL S.A. – INSTITUTUL DE CERCETARE SI PROIECTARE PENTRU ELECTROTEHNICA – ACTIONARI ELECTRICE
Echipamentele electrice de tip redresor universal numeric – RUN sunt surse de tensiune continua cu reglare numerica, care, în acelasi timp, pot asigura formarea, încarcarea, egalizarea, descarcarea (în regim de invertor) si protectia bateriilor de acumulatori. Realizate într-o gama larga de tipodimensiuni, sunt utilizate în Sistemul Energetic National (autorizatie ELECTRICA S.A. nr. 3/5539/77), în telecomunicatii, instalatii de semnalizare, industria chimica etc.
Obiectivul de importanta nationala a lucrarii, prin serviciile deja aduse de acest gen de echipamente, devine convergent cu obiectivele europene, într-o perspectiva de viitor foarte apropiata, relativ la platformele tematice de generare a energiei.
Brevetul de inventie OSIM nr. 119758 RO/2005 atesta noutatea absoluta a conceptiei echipamentului de tip RUN, care consta în modul de comanda si control numeric al puntii redresoare ce compenseaza dezavantajele unei reglari mai lente si cu o rezolutie mai mica în cazul unui redresor obisnuit.
Rezultate tehnico-economice:
•Cresterea de la 6 la 10 ani a duratei medii de viata a bateriilor de acumulatori - sarcina;
•Cresterea de la 15 la 25 ani a duratei medii de viata a produselor RUN;
•Scaderea cu circa 25% a cheltuielilor de mentenanta comparativ cu solutia redresoarelor cu reglare analogica;
•Cresterea MTBF de la 8 760 ore la 40 000 ore;
•Raport calitate/pret optim;
•Scaderea ratei caderilor de la 2 buc./an la 0,5 buc./an;
•Cresterea numarului de angajati;
•Cresterea profitului.
Utilizarea pe scara larga, practic în 90% din hidrocentralele si termocentralele din Romania, în reteaua MOBIFON S.A., precum si la multi alti beneficiari a condus la faptul ca RUN a devenit produsul pe locul „numarul 1”, din punct de vedere cantitativ, în productia de serie a ICPE ACTEL S.A.
INGINERIA CONSTRUCTIILOR DE MASINI
Echipament de recuperare si comprimare a gazelor naturale rezultate din extractia titeiului, utilizand compresoare elicoidale
Realizator: INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE TURBOMOTOARE COMOTI
Obiectivul a fost realizarea unui echipament de recuperare si comprimare a gazelor naturale (de sonda) rezultate în urma separarii titeiului de acestea, în separatoarele situate în parcurile de exploatare, comprimarea si transportul acestora la beneficiari.
Echipamentul este realizat la cel mai înalt nivel tehnic, tehnologic si de automatica în domeniu, de specialisti romani din cadrul INCDT COMOTI, pe baza experientei de proiectare si executie din domeniu. Produsul este realizat si certificat conform normelor EU, dar si API, în domeniul respectarii normelor de calitate, siguranta în exploatare si protectie a mediului în campurile petroliere. Echipamentul de comprimare a gazelor naturale este complet automatizat si poate fi integrat în orice proces tehnologic.
Avantaje ale utilizarii echipamentului de comprimare gaze naturale:
•Recuperarea gazelor de joasa presiune rezultate în urma separarii de titei în vasele separatoare din parcurile de exploatare, comprimarea acestora si transportul la beneficiari;
•Realizarea unor depresiuni ridicate în vasele separatoare, care conduce la productii suplimentare de titei – remarca formulata de specialistii din exploatare;
•Constructie tip package, cu amplasare în mediul ambiant fara constructii suplimentare de protectie;
•Grad ridicat de automatizare si de monitorizare;
•Caracteristici functionale care permit o mare elasticitate si adaptabilitate la variatiile parametrilor de lucru;
•Consum redus de ulei tehnologic;
•Nivel de vibratii foarte scazut, din acest motiv amplasarea nu solicita fundatii masive;
•Încadrarea în limitele de poluare stabilite prin normative EU;
•Respectarea normelor de certificare-exploatare în medii potential explozive, în conformitate cu cele mai severe standarde europene sau americane: echiparea utilajului numai cu produse certificate cu CE sau CS;
•Resursa mare între lucrarile de revizie si reparatie curenta si între reparatiile capitale;
•Disponibilitatea echipamentului de 88...92 %;
•Posibilitatea de a transmite la distanta orice informatie privind parametrii de lucru ai echipamentului;
•Costuri reduse de întretinere si exploatare a echipamentului;
•Personal redus pentru mentenanta.
Sub aspectul caracteristicilor functionale, produsele se prezinta ca fiind corespunzatoare locatiilor propuse pentru implementare, respectand parametrii de evacuare a gazelor impusi de beneficiar. Sub aspectul eficientei economice a produselor analizate se constata ca rapoartele Va/Ca>0 si R>0, deci investitia este rentabila.
Se poate concluziona ca echipamentele de comprimare echipate cu compresoare cu surub constituie o solutie eficace pentru comprimarea gazelor naturale în schele de productie care aspira gazele de la coloanele sondelor.
INGINERIA CONSTRUCTIILOR
CIVILE SI INDUSTRIALE
Terminal de pasageri
în Portul Constanta
Realizator: S.C. IPTANA S.A.
Odata cu demararea lucrarilor de modernizare si extindere a Portului Constanta, pe Digul de Nord a fost amenajat un mol cu o dana speciala la care sa acosteze nave de pasageri. Lungimea frontului de acostare este de 293 m, iar adancimea la cheu este de 13,5 m, asigurand acostarea unor nave mari, cu pescaje de pana la 10-11 m. Numarul de pasageri care poate fi transportat la bordul acestor nave poate fi de 68 pana la 800.
CN Administratia Porturilor Maritime Constanta a comandat SC IPTANA SA amenajarea unui terminal specializat de pasageri, pe molul pe care este situata dana de pasageri existenta, prin construirea unei gari maritime, amenajarea platformei si asigurarea utilitatilor. Gara maritima de pasageri asigura desfasurarea activitatii de control a Politiei de Frontiera si Vamei în conditii optime si conform standardelor europene. Compartimentarea cladirii asigura fluidizarea traficului de pasageri prin realizarea a doua sensuri, de intrare si de iesire din tara, precum si separarea sensurilor de fluxuri pentru cetatenii din tarile membre UE si din tarile “non UE”.
Pentru asigurarea functiilor terminalului de pasageri s-au realizat urmatoarele obiective: cladire P+1 cu spatiile necesare derularii fluxurilor de pasageri în conditiile reglementate prin legile în vigoare, parcaj pentru stationarea autoturismelor pasagerilor care se îmbarca pe navele de linie, parcaj pentru stationarea temporara a autoturismelor destinate îmbarcarii pe nave RO-RO, copertina metalica intrare parcaj RO-RO, cabina poarta, parcaj pentru autocarele destinate transportului de calatori; refacerea platformelor adiacente, racordarea terminalului la utilitatile necesare functionarii acestuia, împrejmuiri, porti si bariere.
Constructia propusa este dezvoltata pe parter si etaj, avand urmatorii parametri constructivi: aria construita la parter este de 2417m2; aria construita la etaj este de 1283 m²; aria construita desfasurata: 3700 m²; volumul construit holuri :7649 m3; volum construit zona birouri: 10360 m3; volum construit total este de 20167 m3.
Din punct de vedere functional, s-a urmarit rezolvarea urmatoarelor cerinte: separarea fluxurilor de procesare a pasagerilor pentru sosiri si plecari internationale în vederea operarii simultane a celor aflati în trafic între cei provenind din Uniunea Europeana si cei din afara Uniunii Europene, precum si separarea între traficul intern si cel international; asigurarea spatiilor necesare pentru organele de control (vama, politia de frontiera, SRI), care trebuie sa fie prezente în terminal pentru verificarea documentelor pasagerilor la trecerea frontierei, în conformitate cu programul de functionare al acestuia; asigurarea spatiilor necesare pentru personalul de deservire al terminalului propus; realizarea spatiilor pentru asigurarea confortului pasagerilor, cum ar fi baruri, spatii comerciale, inclusiv magazin duty-free, grupuri sanitare etc.; asigurarea spatiilor tehnice necesare pentru buna functionare a terminalului si asigurarea confortului pasagerilor si al celor care-si desfasoara activitatea aici.
Cladirea propusa are urmatoarele grupari de încaperi, în functie de destinatia acestora pentru a corespunde cerintelor functionale: windfanguri pentru acces; holuri pentru intrare; holuri pentru asteptare; holuri pentru regrupare înaintea îmbarcarii pe nave; spatii comerciale; spatii functionale pentru organele de control pentru trecerea frontierei, inclusiv un atelier tehnic pentru detectarea documentelor false; grupuri sanitare; centrala termica si alte camere tehnice pentru tablouri electrice, telefonie, televiziune cu circuit închis, curenti slabi, hidrofor etc.; scari de acces între parter si etaj si scari de acces pe terasa.
Repartitia pe nivele a spatiilor necesare este urmatoarea: la parter, holuri asteptare, plecari, sosiri, tranzit si vizitatori; înregistrare, îmbarcare; control antitero; control vamal si control trecere frontiera, spatii manipulare bagaje; spatii comerciale – baruri cu oficii, tonete vanzare ziare si reviste, duty-free etc.; spatii functionale pentru organele de control pentru trecerea frontierei: politie frontiera, vama, SRI-antitero; grupuri sanitare pe sexe si pentru persoane cu handicap locomotor; cabinete medicale umane, zoo si fitosanitare, cu laboratoare pentru asistenta medicala de urgenta.
La etaj sunt prevazute birouri functionale (administratie, vama, politie frontiera, SRI), biroul Director Terminal, secretariat, sala consiliu, vestiare pentru politia de frontiera si SRI, sala protocol, grupuri sanitare, camere pentru azilanti si cei cu probleme de readmitere.
Cladirea Terminal de Pasageri este o cladire alcatuita din 5 tronsoane prevazute cu rosturi de tasare si antiseismice între ele. Toate cele 5 tronsoane sunt constructii de tip P+1, asemanatoare structural, alcatuite din cadre de beton armat (stalpi, grinzi si plansee de tip monolit). La nivelul acoperisurilor de deasupra holurilor centrale, structurile de rezistenta ale luminatoarelor sunt alcatuite dintr-o retea de ferme si pane de acoperis curbe, metalice, în solutie de grinzi cu zabrele, ce urmaresc forma arhitecturala de val.
Accesul de la parter la etaj se face prin intermediul a 6 scari de beton armat. Fundarea s-a realizat în mod direct prin intermediul unei retele de grinzi (talpi) de fundatie foarte rigide, din beton armat C20/25, capabile sa preia eventualele tasari diferentiate care pot aparea. Fundatiile sunt executate dupa ce în prealabil a fost creata o perna de piatra sparta, foarte bine compactata, de 0,80m grosime, necesara datorita neuniformitatii terenului de fundare. Placile sunt din beton armat monolit de 14cm grosime la planseul de peste parter si 10 cm la planseul de peste etajul 1. Datorita deschiderilor mari, pentru a micsora suprafata ochiurilor de placa s-au prevazut grinzi secundare. Cladirea se încadreaza în clasa de importanta II – constructie de importanta deosebita - conform normativului P100-92.
Consolidarea Palatului Telefoanelor
Realizator: S.C. ROTARY CONSTRUCTII S.R. L.
Palatul Telefoanelor a înglobat cel mai mare efort într-o lucrare de consolidare executata vreodata în Romania.
Calculul de rezistenta al proiectantului a urmarit ca, prin executarea consolidarii perimetrale sa se scoata cladirea din starea de precolaps, anihilandu-se astfel 70% din forta seismica.
Dificultatile au fost numeroase: nu trebuia perturbata circulatia rutiera pe Calea Victoriei, panza freatica a ridicat probleme lucrarilor de la nivelul subsolului, iar macaralele, care produceau ecranari antenelor instalate în turnul Palatului Telefoanelor, au fost utilizate intervale scurte de timp, de circa 30-60 minute. Totodata, a fost necesar ca proiectul de consolidare sa aiba în vedere solutia impusa de beneficiar, si anume de a nu perturba activitatea centralelor si a salariatilor din cladire. Beneficiarul a interzis efectuarea unor lucrari în interior la etajele 1,2,3 si partial în subsol.
Datorita faptului ca Palatul Telefoanelor este considerat monument de arhitectura, s-a impus refacerea tuturor elementelor de arhitectura dupa fotografii de arhiva si dupa planurile initiale ale cladirii.
Pe parcursul lucrarilor, proiectantul – Proiect Bucuresti – a emis peste 300 de dispozitii de santier, marea majoritate avand la baza modificari locale ale proiectului si adaptarea la situatiile întalnite pe teren si la solicitarile beneficiarului.
S-au executat confectii metalice rigide însumand 1682 tone si armatura elastica însumand 1250 tone, din care numai pentru piloni 80 tone. Cantitatea de beton înglobata a fost de 10250 m3 si cantitatea de schela folosita de 16500 m2.
S-a refacut integral tamplaria exterioara din geam termopan si profile de aluminiu cu rupere termica, vopsit în camp electrostatic, culoare verde RAL 5021, însumandu-se 650 m2 de ferestre.
Pentru redarea arhitecturii initiale a fost nevoie de peste 5500 m2 de placaj de calcar, marmura si granit. Daca aceasta cantitate ar fi fost montata de catre un singur muncitor, acestuia i-ar fi fost necesari 46 de ani de munca.
INGINERIE CHIMICA
Tehnologie de separare avansata
a 1,2 – diclorpropanului (DCP) de
2,2, – diclordiizopropileter (DCDIPE)
Realizatori:
S.C. OLTCHIM S.A.
Universitatea de Petrol si Gaze Ploiesti
Pentru realizarea industriala a instalatiei s-au folosit utilaje si echipamente de la instalatii dezafectate. Realizarea si punerea în functiune s-au facut exclusiv cu specialistii de la OLTCHIM S.A.
Procedeul se bazeaza pe principiul fractionarii azeotrope avand ca antrenant apa si are un caracter inedit din urmatoarele motive: se separa prin fractionare doi azeotropi cu temperatura minima de fierbere, la presiune atmosferica, racirea se poate realiza cu apa de turn si este evitata descompunerea termica a produsilor clorurati din reziduu.
Prin noul procedeu de recuperare avansata a 1,2 – DCP la presiunea atmosferica, prin fractionare azeotropa cu apa, s-a reusit recuperarea suplimentara a 324 kg/h 1,2 – DCP, respectiv 2592 tone/an, astfel încat în reziduul final continutul de 1,2 – DCP a scazut de la 25...30% masa la 5...10% masa. Aceasta recuperare prezinta doua mari avantaje: un supliment de 2500 tone/an, ce poate fi valorificat fie ca productie marfa, fie ca materie prima la fabricarea de percloretilena, ca înlocuitor de propilena si clor, si micsorarea cantitatii de reziduu, care acum este trimis doar la un cuptor de incinerare si nu mai ajunge la batal, rezolvand astfel o problema ecologica deosebita.
Procedeul constituie obiectul cererii de brevet nr. 205/00699 din 11.08.2005 si a fost deja aplicat, cu bune rezultate. Acesta furnizeaza un beneficiu brut de aproximativ 2.500.000 RON/an.
Instalatie de cromare decorativa a radiatoarelor
Realizator: RADOX Bucuresti
Compania RADOX, înfiintata în anul 2002 si avand capital integral romanesc, este lider national în productia radiatoarelor de baie si unul dintre cei mai importanti distribuitori de echipamente de încalzire si climatizare produse de firme europene cu traditie în domeniu.
Pentru a raspunde exigentelor în crestere ale partenerilor sai, în iunie 2005 a fost pusa în functiune linia de cromare decorativa a radiatoarelor port-prosop si ornamentale, investitie ce se ridica la valoarea de 2.000.000 euro. Utilarea fabricii cu aceasta linie de cromare a fost necesara tinand cont de cerintele pietei externe, pe care compania îsi desfasoara activitatea comerciala.
Aproximativ 80% din productia de radiatoare este exportata în tari ale Uniunii Europene, unde produsele cromate sunt foarte apreciate si solicitate.
Linia de cromare a radiatoarelor ornamentale este prima de acest fel din Romania si una dintre cele mai mari si mai moderne din Europa. Conducerea fluxului tehnologic, functionarea tuturor utilajelor si instalatiilor conexe liniei sunt complet automatizate, orice anomalie fiind transmisa calculatorului central care controleaza întregul proces tehnologic.
Fluxul de acoperire cuprinde în principal fazele de pregatire a suprafetelor, urmate de nichelare mata, nichelare lucioasa si în final cromare.
În faza de pregatire a suprafetelor se acorda o atentie deosebita operatiilor de degresare, pe flux fiind prevazute succesiv doua bai de degresare chimica si doua bai de degresare electrochimica.
Prin procedeul de nichelare mata se realizeaza depunerea unui strat de material care asigura o aderenta optima si în acelasi timp o protectie anticoroziva eficienta. Tehnologia utilizata pe linia de cromare înlocuieste procedeul clasic de depunere a unui strat de cupru din electroliti cianurici, substante extrem de toxice pentru personalul de deservire si mediu.
Nichelarea lucioasa are de asemenea dublu rol: confera produsului luciu metalic pronuntat si mareste protectia anticoroziva.
Cromarea decorativa încheie practic fluxul de acoperire. Stratul de crom depus contribuie la finisarea exterioara a radiatoarelor, mareste rezistenta la uzura, fapt ce le confera o mare durabilitate si nu în ultimul rand creste protectia anticoroziva.
Pentru o buna functionare a instalatiei de cromare este indispensabil controlul periodic al bailor de proces, activitate ce se desfasoara în cadrul laboratorului din dotarea sectiei. Tot aici se executa zilnic si analizele necesare monitorizarii apelor reziduale. Apa utilizata în instalatie este supusa unui tratament de purificare avansata, înainte de a fi introdusa în procesul tehnologic fiind tratata într-o instalatie de dedurizare prin schimb ionic, urmata de o tratare prin osmoza inversa.
Fata de instalatiile similare, aceasta linie are un consum redus de apa, necesitand în procesul de spalare numai 3 m3/h. Acest lucru devine posibil datorita sistemului de spalare în cascada dubla si chiar tripla, combinat cu spalarea prin imersie si cea prin pulverizare.
Instalatia corespunde celor mai noi standarde europene de calitate si de protectie a mediului. Apele uzate rezultate în urma procesului tehnologic sunt tratate într-o instalatie automatizata deservita de un singur salariat.
Lucrand 24 de ore zilnic, de pe linia de cromare ies aproximativ 90.000 de radiatoare pe an, estimandu-se obtinerea unei cifre de afaceri de 1.800.000 euro/an.
Productivitatea deosebita a liniei si calitatea ireprosabila a radiatoarelor obtinute conform cu standardele europene în domeniu recomanda aceasta linie de cromare ca un varf al tehnicii în domeniu.
INGINERIA TRANSPORTURILOR
Proiect inovator în sistem dublu învelis pentru petrolier/tanc chimic de 37.000-41.000 TDW, clasa IMO3
Realizatori:
Proiectant: INSTITUTUL de CERCETARI si PROIECTARI pentru CONSTRUCTII NAVALE ICEPRONAV Galati
Constructor: SANTIERUL NAVAL Constanta
Petrolierul/tanc chimic de 37.000-41.000 tdw, proiectat de ICEPRONAV Galati si construit de Santierul Naval Constanta, prin caracterul sau inovator, corespunde tendintelor actuale în transportul produselor petroliere.
Caracteristicile sale principale sunt:
– lungimea maxima: 179,3 m
– latimea: 32,2 m
– înaltimea de constructie: 16,5 m
– viteza de serviciu: 15,0 nd
– autonomia la viteza de serviciu:11.000 mile marine
– puterea motorului principal de propulsie: 9480 kW la 127 rpm
– capacitatea tancurilor de marfa: 48.100 m3
– capacitatea: 37.500 tdw
– viteza maxima de descarcare: 3.000 m3/h (densitatea marfii de 0,8 t/m3 si
– viteza maxima de încarcare: 3.750 m3/h (viscozitatea de 1cSt)
– echipament de radionavigatie si comunicatie conform cu cerintele IMO
– echipaj: 34 persoane
Principalele caracteristici inovatoare sunt:
– Constructia corpului în sistem dublu învelis, cu utilizarea a 30% otel de înalta rezistenta. Se realizeaza astfel o proportie avantajoasa între cost si caracteristicile tehnice;
– Utilizarea sistemului longitudinal unidirectional de osatura, conducand la cresterea rezistentei la oboseala, coliziune si esuare, precum si la reducerea costurilor de constructie si întretinere.
Nava asigura un înalt grad de siguranta pentru echipaj si o buna protectie la poluare accidentala prin:
•Tancuri de marfa si buncar de combustibil protejate de coferdamuri spre bordaj;
•Instalatii de control atmosfera tancuri;
•Sonde si sesizoare de nivel în locurile susceptibile sa adune apa nedorita;
•Masurare de la distanta a nivelului în tancuri de balast si coferdamuri;
•Control atmosfera exploziva sau/si toxica în spatii de locuit;
•Control deversare hidrocarburi în apa de mare;
•Control continut oxigen în vaporii de marfa care sunt trimisi la mal;
•Ballast Water Management System care împiedica transportarea unor organisme marine în apa de balast dintr-o zona de navigatie în alta zona.
Perioada de derulare a proiectarii si executiei navei prototip a fost de 18 luni, 2003/2005. Nava realizata pe baza acestui proiect a fost livrata la beneficiar în luna noiembrie 2005. Pana în acest moment au fost livrate trei nave si se construiesc pe baza acestui proiect un numar de 12 nave, ceea ce demonstreaza performantele tehnico-economice ale acestui tip de nava.
Proiectul este continuu adus la zi conform regulilor noi si solicitarilor speciale ale clientilor.
INGINERIA TEXTILELOR SI PIELARIEI
Complet de protectie pentru interventii la actiuni speciale
Autori:
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE TEXTILE-PIELARIE BUCURESTI
S.C. STIMPEX S.A. BUCURESTI
CENTRUL DE CERCETARE STIINTIFICA PENTRU APARARE NBC SI ECOLOGIE BUCURESTI
Necesitatea dotarii formatiunilor specializate la actiuni de restabilire si mentinere a ordinii publice cu echipamente dedicate, a impus ca o prioritate realizarea pe plan national a unui complet antitrauma care sa permita atat cresterea gradului de eficienta al luptatorilor în executarea misiunilor încredintate, cat si crearea unui climat psihologic individual motivant.
Pentru atingerea acestor obiective, un colectiv de cercetare multidisciplinar format din specialisti ai Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie, S.C. Stimpex S.A. Bucuresti si ai Centrului de Cercetare Stiintifica pentru Aparare NBC si Ecologie Bucuresti, la cererea Ministerului Administratiei si Internelor a realizat, în cadrul unui proiect din Planul National de CDI – program RELANSIN, un complet de protectie modular format din: casca de protectie cu vizor rabatabil; ochelari de protectie; costum de protectie antitrauma; combinezon de protectie; manusi de protectie, care asigura:
•protectia completa a corpului luptatorului împotriva loviturilor cu corpuri contondente;
•mobilitate în actiune;
•protectie la actiunea substantelor chimice si inflamabile;
•dezechiparea rapida.
Elementele componente ale costumului antitrauma au urmatoarele caracteristici:
îmbina straturi de protectie poroase cu straturi de protectie dure, ceea ce asigura o adaptabilitate corespunzatoare gradului de risc;
sunt structuri usoare, flexibile, care permit utilizatorului sa-si mentina capacitatea de miscare;
straturile dure si cele poroase se pot separa, asigurandu-se astfel spalarea si uscarea lor rapida.
Impactul economic al rezultatelor cercetarii este:
•realizarea de produse noi - un complet de protectie pentru interventii la actiuni speciale modulat, aliniat standardelor UE si NATO;
•cresterea competitivitatii agentilor economici producatori de echipamente pentru militari: SC. STIMPEX S.A. si INCDTP, adaptarea activitatii acestora la cerintele pietei prin realizarea unui sistem de echipament aliniat standardelor UE si NATO;
•evitare/reducere import - dotarea formatiunilor de interventie ale MAI cu echipamente realizate în tara;
•protectia vietii si sanatatii - cresterea sigurantei luptatorului prin protectia elementelor corpului uman contra loviturilor aplicate cu obiecte contondente, manuite sau aruncate, si a unor lichide utilizate frecvent în confruntarile generate de actiunile de restabilire a ordinii publice.