INITIEREA PROCESULUI INOVARII
Data: 1-15 octombrie 2008
(Urmare din nr. 16/2008)
O pereche de ochi noi poate ajuta la identificarea unei nise pe piata sau poate sesiza ce este gresit cu produsele care se vand in prezent pe piata.
Din literatura (Wood C. Robert, 2007) rezulta ca exista doua scoli cu opinii distincte atat asupra modului in care ar trebui dezvoltat un nou model de desfasurare a unei afaceri, cat si asupra celei mai eficiente cai de a lansa pe piata o importanta inovare. Una din scoli considera ca echipa manageriala a companiei trebuie sa dezvolte o viziune si un plan, care sa enunte, foarte clar, etapele prin care se realizeaza obiectivul inovarii si apoi sa definitiveze un program concret cu sarcini, resurse si termene pentru a transforma viziunea in realitate.
Cea de a doua scoala intelege, in mod intuitiv, ca o inovare strategica este ceva deosebit, care s-ar putea realiza cu succes numai daca nu este preplanificata detaliat. Conform parerilor acestei scoli, managerului sef i-ar reveni responsabilitatea de a adapta continuu realitatii atat obiectivele inovarii, cat si procedeele utilizate, pe masura ce procesul inovarii evolueaza.
Pentru a se schimba un model existent de desfasurare a unei afaceri este necesar ca:
toti cei care poarta convorbiri cu noii consumatori sa aiba capacitatea de a sesiza orice semnal real, care poate fi dat de catre consumatori, in loc sa raporteze ca au receptionat ceea ce voiau ei sa auda;
sa se dispuna, in cadrul colectivului de munca, de o echipa dinamica, capabila sa sesizeze oportunitatile aparute pe piata, iar managerii, in baza increderii in echipa, sa aiba curajul de a pune in valoare aceste oportunitati;
sa se incadreze unitatile subordonate organizatiei cu manageri tineri, experimentati si talentati, care sa stimuleze cercetatorii sa gandeasca, sub influenta noilor lideri, intr-un alt mod;
sa se organizeze o mai buna diseminare a cunostintelor in randul membrilor echipei.
Din prezentarea in literatura a mai multor experimentari referitoare la caile de promovare a unor inovari strategice (http:www.emeraldinsight.com/info/journals/sl/sl.html) rezulta ca cele mai multe succese s-au obtinut daca in loc sa se elaboreze un plan strategic detaliat, care sa indice cum va trebui sa lucreze compania inovatoare, s-a inceput cu declararea intr-un mod emotional, mobilizator, a obiectivului urmarit prin inovare si cu definirea primilor pasi in scopul atingerii obiectivului enuntat. Prin urmarirea atenta a modului de desfasurare a procesului inovarii si cu implicarea afectiva a intregului colectiv in realizarea obiectivului, toti au avut de invatat, intervenind prompt, ierarhic, in scopul realizarii obiectivului enuntat. Aceasta desfasurare a procesului inovarii a permis convenirea de noi metode si rutine prin care s-a confirmat pe deplin intelepciunea organizatiei si s-a deschis calea pentru promovarea inovarii. In literatura se evidentiaza ca pentru a crea o puternica mobilizare a intregului colectiv la realizarea obiectivului, trebuie ca intregul colectiv sa inteleaga foarte bine acest obiectiv si sa se implice emotional in atingerea acestuia.
Procesul prin care companiile inovatoare invata sa creeze si sa implementeze noile strategii care asambleaza noi procedee si metode de lucru, care modifica in mod semnificativ procedurile standard, trebuie sa includa urmatoarele etape:
a) Identificarea unei stari de criza si a necesitatii unor transformari radicale. Modificari in situatia existenta pot fi initiate numai daca se recunoaste ca organizatia economica se afla intr-o stare de criza din care se poate salva numai prin transformari radicale. Liderii trebuie sa foloseasca criza pentru a „dezgheta“ organizatia, slabind angajamentele luate de a se mentine starea existenta. Despre modul de desfasurare a acestei etape, cele doua scoli mentionate anterior sustin urmatoarele:
Prima scoala sustine ca liderii organizatiei economice trebuie sa enunte principii care sa fie asimilate de intregul personal ca „formule sacre“ care sa ghideze realizarea a ceea ce liderii au enuntat ca fiind noile abordari in ceea ce priveste: modul de desfasurare a activitatii, noua structura formala a activitatii, cultura organizatiei economice si caile specifice de a antrena salariatii pentru noul mod de lucru. Pentru atingerea obiectivului urmarit este necesar ca liderii de ordinul doi sa accepte in mod tacit aceste abordari si sa participe efectiv la transpunerea lor in viata. In final, se considera ca noul mod de desfasurare a activitatii are succes daca se simte ca s-a inceput cautarea de noi mijloace, care sa consolideze schimbarile facute.
(Continuare in nr. viitor)
Alte articole


