Premiile AGIR pentru anul 2010
Data: 1 - 15 octombrie 2011
Sectiunea Ingineria constructiilor de masini
Tehnologie avansata prin Rapid Prototyping de sinterizare selectiva cu laser pentru realizare prototipuri si serii mici de repere si produse industriale - Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Mecatronica si Tehnica Masurarii INCDMTM
INCDMTM a creat si dezvoltat o tehnologie mecatronica avansata pentru realizare prototipuri si serii mici de repere si produse industriale din pulberi de materiale prin sinterizare selectiva cu laser pe echipamentul special EOSINT M270 si a implementat-o in laboratorul de Rapid Prototyping dezvoltat.
Caracterul de noutate este evidentiat prin:
- nivel de tehnologie de top european;
- sinterizare selectiva cu laser a pulberilor metalice biocompatibile pentru realizarea de dispozitive medicale implantabile personalizate cu potential mare de introducere pe piata;
- tehnologie adaptronica in domeniul medical, de la implanturile standard la cele personalizate;
- implementarea proiectarii, realizarii si verificarii diverselor repere la tema, cu predilectie, a implanturilor personalizate pentru corectarea anumitor malformatii ale sistemului osos;
- dezvoltarea de tehnologii care sa respecte si sa mentina caracterul particular al fiecarui individ in cadrul domeniului medical;
- utilizarea si prelucrarea imaginilor medicale pentru reconstruirea zonei afectate si, corelat cu recomandarile medicale, trecerea de la construirea virtuala la realizarea reala a elementului pentru implant;
- pe baza documentatiei 3D a implantului, se sinterizeaza din pulberi de materiale biocompatibile forma finala a implantului;
- integrarea CAD/CAM a implanturilor specifice domeniului medical - ortopedie si traumatologie;
- integrarea procesului inteligent CAD/CAM pentru diverse aplicatii industriale si medicale la niveluri inalte de calitate si cu precizii ridicate;
- largirea paletei de microtehnologii pe baza Cobalt Crom, aliaje de Titan, pana la oteluri aliate;
- aplicarea tehnologiei avansate pentru prototipuri si serii mici de repere si produse industriale etc.
Rezultate la nivelul anului 2010
Cu aceasta tehnologie dezvoltata s-au putut realiza comenzile agentilor economici sau ale unitatilor medicale precum: SC TEHNOMED IMPEX CO SA (placute implant pentru chirurgia maxilo-faciala); SC OPEN Service SRL (piese de schimb pentru o masina tip OERLIKON SPIROMATIC); Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii MS CURIE (implant personalizat pentru cot); Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca (endoproteza de sold personalizata); SC NOVA-ORL SRL (componente pentru dispozitivele protetice destinate tratamentelor terapeutice alternative pentru pacientii cu tulburari respiratorii in timpul somnului) etc.
Fiind pionierat national in aceasta tehnologie avansata si implementata in INCDMTM abia in anul 2010, se preconizeaza, la nivelul anului 2011, cresterea numarului de comenzi in aceasta directie cu minimum 57% fata de anul 2010, cu utilizarea tehnologiei in domenii tehnice cat mai variate.
Echipament pentru recoltat furaje VT-2,7 - Autori: dr. ing. Emil Voicu, dr. ing. Ion Pirna, ing. Gica Giurel - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare INMA Bucuresti
Echipamentul pentru recoltat furaje VT-2,7 constituie masina de baza din cadrul tehnologiilor de recoltare a furajelor, in cadrul carora efectueaza la o singura trecere cosirea plantelor furajere, strivirea si lasarea acestora in brazda continua pe sol in vederea uscarii naturale. Originalitatea lucrarii consta in solutiile noi utilizate pentru constructia echipamentului de lucru pe care se monteaza aparatul de taiere, rabatorul si dispozitivul de strivire pe toata latimea de lucru a echipamentului, solutii atestate prin cererea de brevet de inventie inregistrata la OSIM cu nr. 00939/16.11.2009.
Echipamentul a fost proiectat si experimentat de catre INMA Bucuresti, iar in 2010 a fost asimilat in fabricatia de serie la S.C. MECANICA CEAHLAU S.A Piatra Neamt. Echipamentul tehnic lucreaza in agregat cu tractoarele de 45- 65 CP, iar in procesul de lucru efectueaza operatiile de cosit, strivit si lasarea pe sol in brazda continua, a plantelor furajere in vederea uscarii naturale. Acest echipament tehnic poate fi utilizat cu succes la recoltarea plantelor furajere leguminoase (lucerna, trifoi etc.), sau in amestec cu ierburi, cultivate pe terenuri cu pante accesibile tractorului de agregare.
Echipamentul pentru recoltat furaje VT-2,7 se compune in principal dintr-un echipament de recoltat, un cadru de rulare si transmisia pentru actionarea organelor de lucru, iar solutiile adoptate la proiectare permit realizarea unui produs fiabil si estetic, concomitent cu respectarea normelor de protectie a muncii si mediului in procesul de lucru.
Avantajele utilizarii acestui echipament sunt urmatoarele: aplicarea unor tehnologii moderne pentru recoltarea furajelor pentru fan, semifan sau insilozare la umiditate scazuta, in vederea obtinerii unor furaje de foarte buna calitate cu costuri mici si consum redus; scurtarea la jumatate a timpului de sedere a furajelor pe camp datorita strivirii plantelor evitand riscurile vremii nefavorabile; eliminarea operatiilor de greblare pentru intorsul sau formarea brazdelor.
Efectele economice ale proiectului:
- reducerea pierderilor de furaje cu 20 - 25% ca urmare a procesului de strivit plantele si formarea brazdelor de latimi diferite care permit accelerarea procesului de uscare;
- capacitate de lucru mai mare cu 20 - 25% in comparatie cu cea a cositorilor;
- reducerea consumului de combustibil cu 15 - 20%;
- diminuarea necesarului de forta de munca cu 20 - 25%.
Sectiunea Ingineria materialelor
Dezvoltarea unei componente de aviatie din compozit - Autor: dr. ing. Raluca Voicu - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI
Dezvoltarea componentei avionabile s-a realizat in laboratorul de materiale compozite - INCDT COMOTI, in cadrul proiectului european, OPENAIR-FP7-234313, coordonat de SNECMA, Franta. Proiectul include 46 de parteneri, printre care Airbus, Bombardier, Dassault, EADS, Rolls-Royce, Volvo, DLR, ONERA, NLR, adica elita aviatiei europene. Obiectivul general al proiectului este acela de reducere a nivelului de zgomot al avioanelor civile cu un factor de 2, pana in anul 2020, conform obiectivelor ACARE ale Comisiei Europene. Implicarea INCDT - COMOTI in program a constat in fabricarea unei palete de stator din material compozit, care sa permita scaderea greutatii motorului si optimizarea consumului de combustibil al aeronavei. Paleta astfel realizata permite insertia unui actuator in aerofolia paletei, care are rolul de a amortiza zgomotul.
Elementele de noutate absoluta, atat pentru Romania, cat si la nivel european, sunt multiple.
Din punct de vedere stiintific: este prima data cand o paleta de stator din compozit, fabricata in Romania, va fi integrata pe un nou avion comercial. De asemenea, pornind de la un design/geometrie, un laborator de cercetare romanesc este capabil sa furnizeze un ciclu tehnologic complet: selectie si caracterizare de materiale, design si realizare a matritei, fabricare a componentei din compozit utilizand tehnologia autoclavei, testare, furnizare solutii de integrare a componentei in carcasa motorului - insertii metalice, solutii de integrare a diferitelor componente de tip senzoristica/membrana cu rolul de a reduce zgomotul, realizare a componentei din materiale compozite avansate (CFRP), dintr-o singura bucata, goala in interior, si intr-o singura etapa, eliminandu-se, astfel, etapele suplimentare de prelucrari mecanice. Paleta de stator din compozit a fost livrata in noiembrie 2010, fiind testata de catre SNECMA si Airbus, Franta, urmand a fi integrata pe un nou avion. La nivel economic, in cadrul proiectului au fost dezvoltate structuri compozite cu elemente originale, care pot fi aplicate in alte domenii/industrii care necesita: reducerea greutatii, performante structural/mecanice mari si reducerea zgomotului.
Din punct de vedere al mediului, dezvoltarea si integrarea in aparatele de zbor a unor structuri din compozit avansate, mai usoare, cu performante mecanice importante, integrand elemente cu rolul de reducere a zgomotului raspund Directivelor Europene de securitate mediu impuse de UE.
Vizibilitatea Romaniei pe plan international a crescut indubitabil. Rezultatele stiintifice ale proiectului au fost prezentate alaturi de coordonatorul programului OPENAIR, Eugene Kors, intr-un film finantat de Comisia Europeana si difuzat in cadrul Aerodays 2011.
Materiale polimerice de inalta stabilitate pentru fabricarea produselor de etansare utilizate in centralele nuclearo-electrice - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrica INCDIE ICPE - CA
Realizarea produselor polimerice de inalta stabilitate este rezultatul colaborarii dintre INCDIE ICPE - CA si ROSEAL SA Odorheiul Secuiesc. Produsele intrate deja in fabricatie, materialele elastomerice cu rezistenta mare la degradarea oxidativa inglobeaza mai multe aspecte de noutate:
- gradul inalt de stabilitate este rezultatul prezentei antioxidantilor intr-o concentratie moderata pentru a nu diminua proprietatile mecanice;
- elastomerii etilen-propilenici folositi prezinta structuri chimice diferite de alte materiale similare, fiind folosite in compozitii complexe ca material de baza cu proprietati adecvate folosirii in arii cu expunere la radiatii;
- testarea durabilitatii produselor s-a efectuat prin tehnica de chemiluminescenta izoterma, procedeu de mare sensibilitate prin care se poate descrie evolutia in timp a materialului;
- stabilirea durabilitatii produselor testate s-a efectuat cu respectarea normelor de utilizare a materialelor polimerice in conditii de iradiere, conditii rezultate dintr-o expunere prelungita la actiunea radiatiilor ionizante; potentialul de extindere a domeniului de aplicare este o consecinta a realizarii unor compozitii optime care sa asigure un timp de viata suficient de lung in instalatiile si echipamentele in care sunt parti componente;
- compozitiile studiate pot fi utilizate pentru fabricarea unei largi diversitati de articole tehnice capabile sa reziste pe timp indelungat in conditii energetice de stres deosebit de grele, fara a se afecta siguranta in exploatare;
- retetele testate pot sta la baza altor compozitii, cu materiale polimerice diferite de elastomerii etilen-propilenici, pentru fabricarea de materiale speciale, capabile sa-si pastreze proprietatile initiale pe perioade lungi de utilizare.
Sectiunea Ingineria mediului
Instalatie de biogaz pentru gospodarii individuale - Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Inginerie Electrica INCDIE ICPE - CA
Caracterul de noutate
Instalatia este destinata tratarii si valorificarii energetice a deseurilor biodegradabile generate in gospodariile din mediul rural, cu producere de biogaz si material fertilizant ecologic, concomitent cu salubrizarea terenurilor si imbunatatirea calitatii mediului. Instalatia de biogaz pentru gospodarii individuale, proiectata si realizata de un colectiv de cercetatori de la INCDIE ICPE-CA Bucuresti, prezinta un grad ridicat de noutate si originalitate atat prin elemente de natura constructiva, cat si prin avantajele economice directe aduse beneficiarului.
Aspectele constructive specifice se refera, in principal, la forma inovativa a reactorului de fermentare, compartimentat partial in patru zone de fermentare, care asigura mentinerea masei in incinta pana la descompunerea completa a substantelor organice si o hidrodinamica a namolului de fermentare ce permite omogenizarea masei prin curgere libera, fara un consum suplimentar de energie. Amplasarea economica pe teren, prin localizarea rezervoarelor de alimentare a biomasei si de evacuare a namolului fermentat pe aceeasi parte a fermentatorului, constituie un alt aspect de noutate al proiectului.
Instalatia prezinta numeroase avantaje economice si energetice, printre care: simplitate in constructie si operare, consum economic de materiale, economie de spatiu in amplasarea pe teren, posibilitatea de realizare pentru diferite tipodimensiuni in functie de disponibilitatea de materie prima. In plus, instalatia nu necesita consumuri energetice suplimentare pentru incalzirea si/sau omogenizarea masei fermentabile.
Rezultate tehnico-economice obtinute
Instalatia de biogaz asigura tratarea deseurilor organice si generarea de produsi valorosi (biogaz si conditionator pentru sol), contribuind la reducerea consumului de combustibil conventional (lemn de foc, gaz petrolier) la nivelul comunitatilor rurale.
Pentru o instalatie avand volumul interior al fermentatorului de 4 m3 si volumul util de 2,8 m3, se pot obtine urmatoarele performante tehnico-economice:
- tratarea zilnica a unei cantitati de circa 25 kg deseuri organice (dejectii animaliere, deseuri vegetale, resturi alimentare etc.);
- obtinerea de biogaz in volum de circa 1 - 2 m3/zi, in conditiile respectarii parametrilor de proces (pH, temperatura, umiditate). Valoarea energetica a biogazului cu un continut de circa 60% metan este de 5000 - 6000 kcal/m3, un volum de 1.m3 biogaz suplinind 0,5 l combustibil petrolier sau 5,5 kg lemn;
- obtinerea unei cantitati zilnice de circa 20 kg fertilizant ecologic lichid, lipsit de agenti patogeni, inodor si bogat in nutrienti.
Sectiunea Inginerie electrica
Echipament electric pentru microcentrale utilizate pentru alimentarea cu energie electrica a instalatiilor de foraj - Institutul de Cercetare si Proiectare pentru Electrotehnica Actionari Electrice SC ICPE ACTEL SA
ICPE ACTEL a proiectat si realizat acest echipament pentru optimizarea proceselor de foraj marin si terestru din locuri izolate de reteaua electrica, urmarind cresterea eficientei energetice si economice, precum si a fiabilitatii functionale.
Caracterul de noutate al produsului consta in asocierea unei versiuni moderne a echipamentului de tip Statie de Sincronizare si Cuplare la bare a Generatoarelor, realizata cu PLC, cu un nou echipament de tip Power Management System, fapt certificat de Notificarea OSIM A/2009 003601/08.05.2009 a cererii de Brevet de inventie cu titlul Echipament electric pentru microcentrale utilizate pentru alimentarea cu energie electrica a instalatiilor de foraj, al carei titular este ICPE ACTEL S.A.
Functionarea sistemului este optimizata prin adaugarea echipamentului in ansamblu a unui sistem de tip Power Management, care realizeaza economii de energie electrica, de combustibil al motorului grupului (motorina sau gaz), de timp de functionare corespunzator fiecarui grup motor-generator, determinand pentru acesta o noua diagrama a duratei de actionare, precum si o ordine permutata de functionare a grupurilor, pentru egalizarea duratelor de actionare in timp, conform sarcinii.
Echipamentul de tip Power Management System asigura functionarea complet automata a alimentarii cu energie electrica a instalatiilor de foraj din zone izolate de reteaua electrica si furnizeaza economii de combustibil, energie si timp de functionare pentru fiecare grup motor-diesel - generator al microcentralei, precum si cheltuieli de mentenanta reduse.
Pentru avantajele tehnico-economice pe care le asigura, acest tip de echipament a fost deja realizat in productie de serie in anul 2010 si face parte integranta din sistemele energetice complexe realizate tot de ICPE ACTEL pentru constructorii generali UPETROM 1 MAI PLOIESTI (instalatii de foraj terestru care se regasesc la locuri de foraj in Rusia, Kazahstan, Irak) si GSP - Grup Servicii Petroliere - Constanta (platformele de foraj marin SATURN si ORIZONT). Solutia propusa de ICPE ACTEL deschide si alte oportunitati de contracte cu parteneri straini.
Sectiunea Ingineria textilelor si pielariei
Sistem integrat pentru filarea gogosilor de matase naturala - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie - Bucuresti
Lucrarea se refera la cercetarea, proiectarea, executia si experimentarea unui sistem integrat pentru filarea gogosilor de matase naturala realizat la nivel mondial de performanta. Sistemul se compune din doua module distincte care pot functiona separat sau in tandem: instalatia de fierbere si stocare a gogosilor fierte si instalatia de filare a filamentelor de matase naturala de pe gogosi.
Caracterul inovator al lucrarii este dat de elementele care conduc la o buna functionare a sistemului, si anume: satisface cerintele pentru utilizare la micii producatori, IMM-uri, asociatii profesionale; este economic, randament bun; nu necesita forta de munca supercalificata.
Sistemul este caracterizat prin:
- dotarea cu instalatie de pastrare constanta a umiditatii in incinta unde actioneaza vartelnita;
- constructia vartelnitei cu brate rabatabile pentru usurarea scoaterii sculului;
- asigurarea unui pas reglabil continuu pentru depunator in functie de grosimea firului filat, utilizand un motor pas cu pas;
- controlul automat al continuitatii firului si intreruperea automata a functionarii in caz de rupere a acestuia cu un sistem mecatronic cu senzor optoelectronic;
- controlul prezentei flotei in cuvele sistemului si intreruperea automata a functionarii in caz de pierdere accidentala a acesteia.
Sectiunea Inginerie agricola si silvica
Instalatia de irigat cu rampa si tun de udare - Autori: dr. ing. Ion Pirna, dr. ing. Emil Voicu, dr. ing. Eugen Marin - INMA Bucuresti
Constructia instalatiei se bazeaza pe o solutie noua si originala de echipare cu rampa sau tun de udare astfel incat sa poata iriga prin aspersiune, atat culturile cu talie medie si mica, utilizand rampa de udare, cat si culturile cu talie inalta, prin utilizarea tunului de udare, cu posibilitatea de reglare a normei de apa distribuita. Originalitatea lucrarii consta in solutiile noi utilizate pentru caruciorul rampei si tunului de udare, a sistemului de ancorare si reglaj, solutii atestate prin cererea de brevet de inventie nr. RO 126176 A2 inregistrata la OSIM cu nr. 00841/22.09.2009.
Instalatia a fost proiectata si experimentata de INMA Bucuresti, iar in anul 2010 a fost asimilata in fabricatia de serie de SC GRUP ROMET SA Buzau. Instalatia se foloseste la irigarea culturilor agricole inalte (porumb, floarea-soarelui, canepa etc.), medii (grau, orz, secara etc.), joase, semanate in randuri rare (soia, cartof, lucerna, trifoi etc.) pe suprafete mijlocii si relativ mari. Turbina instalatiei integreaza componente moderne, oferind performanta optima, in special pentru partea de iesire, care este reprezentata de un by-pass antrenat printr-un motor electric. Aceasta turbina este direct conectata la o cutie de viteze care permite antrenarea tamburului. Instalatia dispune de un sistem programabil de control usor de folosit si foarte precis, a carui baterie este incarcata cu ajutorul unui panou solar.
Efectele economice ale proiectului la agentul economic constructor: cifra de afaceri a crescut cu circa 14% in primul an de la intrarea pe piata; rata rentabilitatii financiare a crescut cu 12%; rata profitului brut s-a majorat cu 9%.
Sectiunea Ingineria constructiilor civile si industriale
Sediu IPTANA SA - Institutul de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene SC IPTANA SA
Solutia realizata pentru obiectivul „Sediu IPTANA S.A.“, avand functiuni publice (institut de proiectari), este dezvoltata pe 2S + P + 6E. Terenul pe care se amplaseaza constructia este situat in Bucuresti, pe B-dul Dinicu Golescu nr.36, sector 1. Solutia constructiva compacta permite o compartimentare elastica in interior in jurul unui hol central, ce asigura desfasurarea activitatilor intr-un cadru ambiental modern, placut si unitar, o buna iluminare naturala, circulatii directe si fluente atat pe orizontala, cat si pe verticala, functiunile fiind usor de identificat. Cladirea de forma poligonala, tip izolat, permite tratarea adecvata a celor patru fatade, din care doua oblice, paralele cu arterele care le marginesc, respectiv B-dul Dinicu Golescu si str. Cameliei.
Accesul principal in holul cladirii se face printr-un pachet de noua trepte si un windfang vitrat, avand usile de acces securizate, glisante, prevazute cu dispozitiv de deschidere automata si posibilitati de deschidere manuala.
Cota de nivel a parterului este la 1,35.m deasupra terenului amenajat. Inaltimea fiecarui nivel este de 3,50 m din finit in finit cu exceptia subsolului 2, care are 2,80 m. Din palierul scarii cota -1,225 m s-a prevazut un acces secundar in exterior, in curtea imobilului avand si rol de evacuare in caz de incendiu.
Din punct de vedere functional, repartitia se face astfel:
- Subsol 2: hol nivel, arhiva, adapost protectie civila, spatii tehnice
- Subsol 1: hol nivel, centrala termica, statie hidrofor, birouri, grupuri sanitare
- Parter : windfang, hol principal + spatiu asteptare, birouri, grupuri sanitare
- Etaje 1 - 6: hol nivel, birouri, grupuri sanitare, spatiu tehnic
- Etaj tehnic: camera troliu
Accesul la centrala termica si statia de hidrofor se face din exterior (curte) prin intermediul unei curti engleze.
Suprastructura de rezistenta este proiectata din cadre monolite din beton armat (stalpi si grinzi) cu plansee din beton armat monolit. Zona lifturilor este alcatuita din 2 tuburi din beton armat (diafragme) legate de stalpi prin intermediul unor grinzi din beton armat. Inchiderile sunt executate cu zidarie de caramida de 37,5 cm grosime. Elementele din beton armat sunt protejate cu zidarie de caramida de 12,5 cm grosime, iar la nivelul subsolurilor se va executa hidroizolatie verticala si termoizolatie la planseele expuse spre exterior. Acoperirea este cu terasa circulabila si va fi prevazuta cu termo si hidroizolatie. Acoperirea etajului tehnic va fi cu terasa necirculabila prevazuta cu termo si hidroizolatie. La interior, cu exceptia spatiilor ce impun compartimentari din zidarie, s-au utilizat pereti despartitori usori, demontabili, prevazuti cu termo si fonoizolatii. Plafoanele sunt suspendate din placi de fibra minerala tip Armstrong, modulate pe structura metalica si partial din gips carton, cu corpuri de iluminat si spoturi inglobate, permitand o buna izolare termica si fonica, precum si mascarea si accesul facil la traseele de instalatii.
SN Aeroportul International Timisoara Traian Vuia SA, Terminal Sosiri Interne - SC IPTANA SA
Extinderea cladirii existente prin Terminal Sosiri Interne rezolva actualele probleme de fluxuri ale circulatiilor necesare bunei functionari a traficului pentru sosiri interne.
Dimensiunea constructiei: 25,4×52,0 m.
Regimul de inaltime: parter, etaj.
Inaltimea de la carosabil la atic constructie: 8,14 m;
Inaltimea maxima: 8,77 m.
Suprafata construita: 1052,60 mp; suprafata desfasurata etaj: 861,60 mp.
Suprafata desfasurata totala: 1914,20 mp.
Inaltimea parterului: 3,70 m; Inaltimea etajului: 3,70 m
Volum construit total: 7100,0 mc
Cota ±0,00 identica cu cota ±0,00 a terminalului adiacent existent.
Din punct de vedere functional, s-a urmarit rezolvarea circulatiei publicului si calatorilor cu urmatoarele cerinte:
- succesiunea functiunilor de receptie calatori si control pe fluxul de sosiri;
- asigurarea spatiilor necesare pentru personalul de deservire a aerogarilor propuse;
- asigurarea spatiilor tehnice necesare pentru buna functionare a aerogarilor si crearea conditiilor optime pentru confortul pasagerilor si a celor care-si desfasoara activitatea aici.
Prin proiectul realizat de IPTANA s-au asigurat toate functiunile noului terminal, cu respectarea tuturor conditiilor de calitate impuse de regimul special de aeroport si, de asemenea, cu respectarea tuturor cerintelor solicitate de beneficiar.
Pod provizoriu peste raul Jiu la Lainici, km 105+279 pe DN 66 Targu Jiu - Petrosani - Proiectant: CONSITRANS, Executant: Hidroconstructia - Sucursala Jiu
Podul peste raul Jiu de la Lainici, km 105+279 pe DN 66 intre Targu Jiu si Petrosani a suferit o avarie intempestiva grava, prin ruperea unui tirant de legatura dintre arcul de pe partea stanga si platelajul caii. Aceasta situatie a impus restrictii severe de circulatie si necesitatea restabilirii rapide a traficului peste raul Jiu pe Drumul National 66, in zona podului avariat.
Pentru executia rapida a lucrarii, constructorul a propus utilizarea unui tablier metalic cu lungime de circa 30 m, care mai fusese folosit anterior tot la un pod rutier provizoriu. Beneficiarul a pus la dispozitie o grinda metalica de inventar cu lungimea de 16,90 m, care s-a taiat in doua bucati, realizand doua grinzi cu lungimea de 8,45 m pentru a completa lungimea necesara a podului.
Cu aceste elemente a fost alcatuit un pod rutier cu doua deschideri, una de 30,00.m si cealalta de 8,45 m lungime, capabil sa suporte si vehiculele grele care circula pe acest drum.
Caracteristici tehnice ale podului:
- lungime totala pod: 40,62 m
- deschideri: 8,45 m + 29,62 m
- latime parte carosabila: 5,00 m
- solutia aplicata: suprastructura - grinzi mixte cu conlucrare; infrastructura - elevatii din beton armat; fundatii directe
- lucrari de consolidare: ziduri de sprijin din gabioane, fundate pe casete prefabricate din beton armat.
Solutii tehnice noi:
- lucrari la pod: hidroizolatii performante pe pod; dispozitive de acoperire rosturi de racordare etanse; reutilizare tabliere metalice uzate prin tratamente si alcatuiri constructive speciale; aparari de maluri flexibile din gabioane supraetajate.
Rezultate:
Podul satisface pe deplin cerintele de trafic, rezolvand problema traversarii peste raul Jiu intr-un timp deosebit de scurt, desi lucrarile s-au desfasurat cu dificultate din cauza inundatiilor repetate care s-au produs in aceasta perioada, a infiltratiilor abundente si a executiei sub trafic intens. Podul are o comportare atat de buna incat beneficiarul s-a decis sa il mentina in functiune o perioada mai indelungata de timp, transformandu-l astfel din pod provizoriu intr-unul semidefinitiv.
Pod peste raul Ialomita la Albesti - Andrasesti pe DJ.306 km 37+600 - Proiectant: CONSITRANS
Podul peste raul Ialomita intre localitatile Albesti si Andrasesti de la km 37+600 pe Drumul Judetean 306 a fost avariat grav prin tasarea fundatiei pilei centrale din firul albiei minore si implicit prin coborarea caii si a tablierelor adiacente acestei pile cu circa o jumatate de metru. Aceasta situatie a impus restrictii severe de circulatie pe pod si luarea masurilor necesare pentru reabilitarea lucrarii. Prin expertizarea podului efectuata tot de CONSITRANS, s-a constatat cauza principala a deteriorarii: afuierea severa a fundatiei pilei centrale provocata de sectiunea de scurgere insuficienta a raului in dreptul podului si de amplasarea necorespunzatoare a acestei pile, chiar in talvegul albiei minore.
Tinand seama de aceasta situatie s-a stabilit ca cea mai buna solutie de reabilitare consta in eliminarea cauzei, respectiv eliminarea pilei centrale gresit amplasata si inlocuirea celor doua tabliere adiacente din beton armat precomprimat cu un singur tablier avand lungimea si inaltimea de constructie echivalente cu cele inlocuite.
In final, podul a fost consolidat pentru clasa „E“ de incarcare (A 30, V 80), rezultand o lucrare durabila, rezistenta si stabila.
Caracteristici tehnice ale podului:
- lungime totala pod: 92,00 m
- deschideri: 20,75 m + 41,50 m + 20,55 m
- numar benzi de circulatie: 2 benzi
- latime cale: 1,00 m + 7,80 m + 1,00 m = 9,80 m
Solutii tehnice noi:
- lucrari de pod: inlocuire a doua deschideri de pod din grinzi prefabricate precomprimate cu un tablier mixt cu conlucrare avand o lungime echivalenta cu cele doua deschideri si aceeasi inaltime de constructie; consolidare fundatii cu doua coloane forate prin intermediul unui radier care incorporeaza atat fundatia existenta, cat si pe cea noua; consolidare elevatii infrastructura prin camasuire cu beton armat; reparatii betoane cu mortare speciale reoplastice; utilizare hidroizolatii performante; utilizare dispozitive de rost etanse.
Rezultate:
Solutiile ingenioase de alcatuire a acestei constructii au permis realizarea unei lucrari moderne, rezistente, stabile si durabile, comparabila cu un pod nou dar la jumatate de pret.
Sectiunea Ingineria resurselor naturale si energiei
Centrala de cogenerare Coca-Cola Hellenic Ploiesti - SC LOIAL IMPEX SRL
Centrala de cogenerare pe baza de gaze naturale de la CCH Ploiesti este prima instalatie de acest gen dintr-o serie de 15 unitati de productie a energiei termice si electrice (cogenerare) care urmeaza sa fie instalate in cadrul unitatilor Coca-Cola Hellenic din 12 tari europene. Unitatea este actionata de doua motoare termice pe gaz, asigurand fabricii o sursa fiabila de energie la fata locului si contribuind, in acelasi timp, la sustinerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor.
Centrala este destinata producerii combinate de energie termica, energie electrica, apa racita si CO2. Cladirea centralei de cogenerare cuprinde un spatiu major in care sunt amplasate motoarele, cazanele de apa fierbinte si utilajele aferente centralei si doua volume mai mici in care sunt adapostite vestiarele si birourile si, respectiv, transformatoarele electrice si echipamentele aferente.
In cadrul centralei s-au montat doua motogeneratoare cu putere electrica Pe = 3041 kW, Pt = 1428 kW (apa calda 98/80oC), doua cazane recuperatoare, Pt = 1520 kW (apa fierbinte 130/105oC), doua chillere cu absorbtie P = 1055 kW (apa rece 6 - 12oC ), doua turnuri de racire duble, putere P = 2x5000 kW, care asigura prelucrarea a circa 1000 mc/h apa, o instalatie de CO2 (debit Q = 1,5 t/h) si alte echipamente aferente centralei, sistem SCADA pentru controlul si urmarirea parametrilor.
Din punct de vedere al productiei, centrala are urmatoarele linii tehnologice:
Instalatie de producere energie electrica si termica cu grup de cogenerare continand motorul care functioneaza cu gaze naturale si antreneaza direct generatorul pentru producere de energie electrica la tensiunea de 10,5 kV - care, prin intermediul transformatoarelor ridicatoare 10,5/20 kV ajunge in postul trafo Coca-Cola Hellenic, Ploiesti.
Instalatia de racire a motorului produce apa calda 98/80oC utilizata la procesul de evaporare in chillerul cu absorbtie. Gazele de ardere rezultate, cu temperatura de circa 425oC, intra intr-un recuperator de caldura (Cazanul Recuperator) gaze - apa producand apa fierbinte 130/105oC - utilizata la incalzire si procesele de productie.
Instalatie pentru producere de apa rece 6/12oC cu chiller prin absorbtie; este utilizata atat in procesele de productie, cat si la climatizarea halelor.
Instalatie pentru producere de apa rece 30oC cu turnuri care asigura o racire cu un ecart de 5oC prin contracurent cu aer de racire - apa de 30/35oC fiind vehiculata la condensatorul cillerelor, la schimbatoarele de racire ale fabricii de CO2, la schimbatoarele (de racire) din circuitul motorului.
Instalatie de producere CO2 din gaze arse de 425oC, CO2 rezultat este stocat in rezervoarele montate in incinta centralei si transportat in stare gazoasa la punctul de distributie Coca-Cola Hellenic, Ploiesti sau la terti.
Din punct de vedere economic, s-a urmarit reducerea costurilor de producere a energiei electrice si termice. In acest sens au fost achizitionate si montate echipamente de ultima generatie de o inalta eficienta si cu o disponibilitate peste 92%, reducandu-se, astfel, si costurile de intretinere.
Diploma AGIR
Enciclopedie matematica
Coordonatori: acad. Marius Iosifescu, prof. univ. dr. mat. Octavian Stanasila, prof. univ. dr. ing. mat. Dan Stefanoiu
Editura AGIR, 2010
In prezent nu putem sa nu remarcam ca fara cunostintele oferite de matematica niciunul dintre domeniile stiintifice, tehnice si economice n-ar fi reusit sa capete o dezvoltare corespunzatoare, iar adevarul stiintific ar fi fost greu de demonstrat. In ceea ce priveste legatura dintre inginerie si matematica, ea este si mai puternica, prima oferind mereu campuri noi de aprofundare, iar a doua asigurand mijloacele si instrumentele necesare de cautare si fundamentare.
In ultimele decenii, domeniile clasice ale matematicii s-au dezvoltat continuu, generand noi discipline, aflate la frontiera cu alte domenii ale stiintei. Incercand sa fie de folos specialistilor romani din cat mai multe domenii de activitate, Editura AGIR a considerat ca ar fi binevenita o carte care sa permita o reamintire si o prezentare a rezultatelor importante, incepand cu matematica de liceu, continuand cu cea predata actualmente in facultatile tehnice ale universitatilor si incheind cu unele capitole de aplicatii, aflate la frontiera cu specializari moderne ingineresti - Automatica, Calculatoare, Tehnologia informatiei, Electronica, Telecomunicatiile, Aerodinamica, Biotehnologia etc. Forma editoriala care s-a considerat ca ar fi indicata a fost aceea a unei enciclopedii deoarece ea asigura cel mai bine unitatea de prezentare a unor subiecte atat de diverse si permite regasirea mai usoara a notiunii cautate de cititor.
Realizarea acestui proiect editorial a fost posibila datorita prof. univ. dr. mat. Octavian Stanasila care, in urma unei discutii purtate in octombrie 2008 cu redactia editurii, si-a asumat nobila, dar dificila sarcina ca, impreuna cu acad. Marius Iosifescu si prof. dr. ing. Dan Stefanoiu si un colectiv prestigios de 26 autori - cadre didactice universitare si cercetatori stiintifici de renume (cuprinzand nu numai matematicieni, ci si ingineri si economisti) - sa elaboreze o Enciclopedie a matematicii actuale, care sa reflecte progresele stiintifice si de comunicare, precum si deschiderile si legaturile spre alte stiinte.
Lucrarea este structurata pe trei parti: ? prima parte, intitulata Matematici superioare (cap. 1 - 7) se refera la notiunile, teoremele, formulele principale studiate la liceu si la facultatile tehnice; ? partea a doua, intitulata Matematici avansate (cap. 8 - 16), prezinta mai multe capitole de matematica moderna, obiect de preocupare pentru matematicienii profesionisti si sursa de informare pentru cei ce doresc sa-si imbogateasca cunostintele de matematica; ? partea a treia, intitulata Matematici aplicate (cap. 17 - 26), urmareste aplicatii de mare impact din domenii diferite (mecanica rationala, bifurcatii, fractali, haos determinist, teoria semnalelor, inteligenta computationala, algoritmi genetici, econometrie, biomatematica s.a.). Ultimul capitol al lucrarii este dedicat prezentarii liniilor de dezvoltare si resurselor interne sau de contact ale matematicii universale, incluzand si contributiile scolii romanesti de matematica.
In fiecare dintre capitolele lucrarii, prezentarea conceptelor principale este insotita de exemple, de aplicatii directe si comentarii, urmarind evolutia lor logica sau istorica.