Comparatiile ajuta la corecta reglementare din domeniul energiei electrice si gazelor
Data: 1 - 15 octombrie 2013
Actualele controverse din tara noastra, dar si la scara continentala si mondiala pe tema reglementarii si dereglementarii nu pot avea o finalitate optima daca nu sunt luate in considerare experientele dintr-un numar semnificativ de state. Daca ne referim strict la domeniul energiei electrice si gazelor constatam ca, in Europa, nu exista doua tari cu aceleasi reglementari in materie. In acelasi timp, formulele adoptate sunt foarte complexe, facand dificila intelegerea pietelor respective. Totodata, se manifesta o presiune crescanda a autoritatilor pentru o eficienta mai mare si scaderea costurilor, dupa cum nu lipsesc interferentele politice, care pot provoca instabilitatea mediului de reglementare.
In aceasta ordine de idei, semnalam studiul realizat de Ernst&Young (EY) - Mapping power and utilities regulation in Europe - care a analizat mediul de reglementare din distributia si transportul de electricitate si gaze din 16 tari europene, printre care si Romania. S-au identificat, astfel, tendintele cheie, similaritatile si diferentele existente, precum si caracteristicile principale ale sistemelor de reglementare din fiecare tara analizata. In afara complexitatii tipice mediului de reglementare la nivel local, partile interesate trebuie sa ia in considerare indicatorii utilizati, ale caror definitii pot, de asemenea, diferi. Chiar si atunci cand reglementatorii recurg la aceleasi categorii de date, acestea pot fi diferite substantial de la tara la tara, ca de exemplu componentele costului capitalului propriu, gradului de indatorare si ratei de impozitare. Acestea sunt strict legate, prin natura lor, de situatia din fiecare tara, oglindind conditiile de finantare locale si reglementarile fiscale.
Pe langa diferente, studiul EY identifica doua tendinte comune la nivelul tarilor analizate. Prima este presiunea asupra ratelor de rentabilitate, determinata, in mare masura, de criza creditarii si scaderea costurilor de finantare. A doua tendinta comuna se concentreaza pe cresterea eficientei si calitatii. In aceste circumstante, institutiile de reglementare nationale comunica intre ele si compara componentele sistemului mult mai intens decat o faceau acum cinci sau zece ani, deoarece sunt interesate sa inteleaga metodele celorlalte parti, precum si deciziile acestora, cu scopul de a imbunatati propria situatie.
Abordarea dominanta in domeniul reglementarii in aceste sectoare din Europa in momentul de fata pleaca de la baza de active reglementate a transportatorilor si distribuitorilor de energie electrica si gaze, pentru a se asigura operatorilor o rentabilitate rezonabila investitiilor in sistem. Studiul EY grupeaza tarile analizate in patru categorii, bazate pe parametri diferiti.
Cost: Belgia;
Stimulente pentru investitii: Cehia, Franta, Germania, Olanda;
Venit/pret maxim: Romania, Polonia, Slovacia, Suedia, Turcia;
Combinatie de modele: Finlanda, Grecia, Italia, Spania, Elvetia, Marea Britanie.
„Intelegerea particularitatilor si a implicatiilor reglementarilor complexe din domeniul energiei si gazelor din tarile europene va ramane dificila, in ciuda presiunii exercitate de Uniunea Europeana pentru o convergenta in acest domeniu.(...) Tocmai de aceea, studiul isi propune sa ofere comparatii in oglinda ale sistemelor de reglementare din 16 tari europene, inclusiv Romania, pentru o imagine cat mai clara a acestora“, a concluzionat Lars Wiechen, director executiv si lider al Departamentului de Evaluare si Modelare Financiara la EY Romania.