Proiecte educationale
Data: 1 - 15 octombrie 2013
In conditiile in care cele mai multe mijloace de informare in masa se intrec in a prezenta vesti rele (se absolutizeaza un slogan gazetaresc potrivit caruia „o stire buna este doar aceea care prezinta o veste proasta“), iata, avem prilejul de a consemna un fapt deosebit de pozitiv: la doua mari competitii internationale, International Project Management Association (IPMA) si World Summit Award (WSA), reprezentantii Romaniei au primit trei premii pentru proiecte de eLearning.
Este vorba despre optimizarea proceselor educationale prin prisma exigentelor societatii cunoasterii, despre incluziunea in materie de educatie si despre dezvoltarea unor platforme si portaluri educationale destinate atat elevilor din tara, cat si celor din alte state, situate pe toate continentele.
Prin urmare, SE POATE. Remarca vizeaza nu numai domeniul in care, cum se vede, excelam, cu o recunoastere internationala de necontestat, ci si numeroase alte sfere de activitate, inclusiv din invatamant. Punem accentul pe acest domeniu, deoarece, in ultima vreme, aceeasi presa autohtona atat de avida de „stiri rele” a inregistrat adevarate recorduri prin semnalarea unor nereguli in institutii educationale. Se impune a preciza ca este vorba despre situatii reale, unele dintre cele mai grave. Mai mult decat atat, au fost implicate si organe de ancheta, in anumite cazuri Justitia recurgand la sanctiuni drastice, inclusiv privarea de libertate a celor vinovati.
Este interesant de observat ca majoritatea comentariilor referitoare la disfunctionalitati din domeniul invatamantului, inclusiv in cel superior, se termina cu o concluzie trista: nu avem inca solutii! Or, premiile pe care le-am evocat ofera exact unele dintre solutiile mult asteptate. In acest Jurnal de bord nu avem, desigur, posibilitatea sa trecem in revista un numar semnificativ de rezultate pozitive, de experiente care merita, inainte de toate, sa constituie obiect de studiu, de analiza in vederea preluarii a ceea ce se potriveste unei anume institutii de invatamant, dar, limitandu-ne la premiile acordate tarii noastre, putem desprinde cateva directii esentiale de actiune.
Prima este aceea ca se impune o racordare organica a intregului proces de formare a specialistilor, inclusiv in sfera tehnicii, la exigentele societatii cunoasterii. Competentele pe care trebuie sa le formeze invatamantul nu vor fi de niciun folos in practica, in conditiile in care manualele, cursurile vor fi cantonate in trecut, in rutina.
A doua directie de actiune o constituie valorizarea capacitatilor existente in institutele de cercetare, in entitatile din economia reala, de a elabora proiecte care sa vina direct in sprijinul procesului educational. Dezvoltarea si aprofundarea sistemului contractual intre institutiile de invatamant si unitatile de cercetare-productie reprezinta o cale temeinic verificata, si este pacat ca ea nu este parcursa fie si numai de un numar semnificativ de licee si universitati.
A treia directie de actiune priveste accentuarea caracterului practic in toate structurile de invatamant, mutarea accentului de la simpla invatare (memorare) la cultivarea unor deprinderi care sa foloseasca efectiv absolventilor inca din primele zile in calitate de angajati.
Fara sa epuizam modalitatile prin care se poate imbunatati substantial invatamantul romanesc, la toate nivelurile, consideram ca stirea buna care a constituit punctul de plecare al acestui scurt comentariu ofera suficiente argumente pentru a considera ca o cauza nationala de o asemenea importanta poate fi slujita intr-o maniera din sfera excelentei. Cu alte cuvinte, DACA VREI, POTI!