In dezbatere publica, Master Planul General de Transport
Data: 1 - 15 octombrie 2014
Ministerul Transporturilor a prezentat Master Planul General de Transport (MPGT), document strategic integrat care va sta la baza planificarii investitiilor in transporturi pentru perioada 2014 - 2030 si in baza caruia Romania va primi finantarile nerambursabile de la Comisia Europeana. Documentul releva faptul ca intregul sector de transport din Romania ar avea nevoie pana in 2030 de investitii de 48,8 miliarde de euro. Master Planul se afla, pana la 30 octombrie a.c., in dezbatere publica.
Pana acum, presa a pus accent in relatari pe sectorul rutier, neglijand alte domenii de cel mai larg interes, in primul rand transportul feroviar. Din acest motiv, consideram util sa informam cititorii ca in elaborarea MPGT s-a tinut cont, pentru acest segment, intre altele, de tendintele recente privind numarul de calatori care au utilizat transportul feroviar, precum si de evaluarea tiparului calatoriilor cu trenul intre centrele urbane importante, utilizand datele din anul 2011. Numarul de calatorii a inregistrat o scadere intre anii 2004 si 2012, de la aproximativ 100 de milioane la 58 milioane pe an. Descresterea cu 28% a ratei de utilizare a caii ferate din Romania dintre anii 2004 si 2009 este cea mai mare scadere inregistrata in cadrul statelor membre ale UE. Cererea pentru transportul feroviar din Romania, masurata in kilometri parcursi per pasager, este de doua-trei ori mai mica in comparatie cu alte tari. Media UE-27 este de 650 km per pasager pe an, in timp ce indicatorul echivalent pentru tara noastra este cu 66% mai mic decat aceasta valoare.
In ceea ce priveste sectorul feroviar, Master Planul prevede investitii de 19,5 miliarde de euro in perioada 2014 - 2030, din care 15,9 miliarde de euro sunt identificati in diverse surse de finantare. Proiectele din acest sector se axeaza in principal pe modernizarea si dezvoltarea retelei actuale pentru viteze de 160 km/h, asa cum se intampla in prezent pe Coridorul IV. Multe dintre proiecte sunt pe magistrale circulate, iar MPGT-ul a identificat cel putin sapte proiecte care se pot califica la investitii de dezvoltare, alte trei fiind puse pe o lista separata din cauza unui scor mai scazut. In total, planul autoritatilor vizeaza modernizarea a nu mai putin de 2948 km de cale ferata, dar exista si o discutie privind renuntarea la o parte a retelei de cale ferata care nu poate fi intretinuta corespunzator si care este neprofitabila. Astfel, in MPGT se vorbeste despre o reducere a retelei de cale ferata la un nivel de 60% din actuala retea, un nivel care inregistreaza 90% din cerere.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat ca, pana la sfarsitul lunii noiembrie, strategia de implementare a MPGT va fi prezentata in Guvern, atunci cand se va decide daca documentul va lua forma unui proiect de lege.
Alte articole


