Era digitala - lumini si umbre
Data: 1 - 15 octombrie 2015
In prezent, se desfasoara o ampla dezbatere la nivel mondial consacrata perspectivelor erei digitale. O sinteza a acestor dezbateri a fost publicata de prestigioasa revista franceza Les Echos, accentul punandu-se pe schimbarile care au loc si mai ales pe cele care se vor inregistra in viitor in ceea ce priveste folosirea noilor tehnologii. De la fabricarea unor masini pana la rezervarea unei camere de hotel si chemarea unui taxi, totul tinde sa se realizeze prin cuceririle erei digitale, ceea ce va determina schimbari esentiale in organizarea societatii, in calitatea vietii.
Analiza la care ne referim scoate in evidenta uriasele avantaje ale noii revolutii industriale, beneficiile materiale incontestabile si efectele multiple in planul gandirii si creativitatii. In acelasi timp, se atrage atentia asupra pericolului desfiintarii unui numar considerabil de locuri de munca, anticiparile marilor companii transnationale indicand trecerea in somaj, pana in 2020, a cel putin 20 de milioane de oameni din tarile occidentale. In SUA, sunt amenintate nu mai putin de 47% din totalul locurilor de munca.
Semne vizibile de influenta a revolutiei digitale asupra unor domenii ale vietii economice si sociale sunt de semnalat si in tara noastra. Un aspect care atrage atentia cu deosebire este potentialul televizoarelor smart, care permit utilizari tot mai diversificate. Anul trecut, potrivit reprezentantilor companiilor producatoare de astfel de aparate, s-au vandut in Romania aproape 400 000 de smart TV-uri, in valoare totala de 150 milioane euro.
Evolutia pietei de profil in urmatorii ani este apreciata de expertii din domeniu drept „exploziva“. Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) precizeaza ca, in prezent, mai putin de 10% din gospodariile populatiei autohtone dispun de televizoare inteligente. In consecinta, exista un potential considerabil, care va fi valorificat mai ales in conditiile in care se anticipeaza si o reducere semnificativa a preturilor unor asemenea aparate. Initial (in 2011) aplicatiile cu care erau dotate smart TV-urile au fost cele destinate tabletelor. Ulterior, gama s-a extins, astfel incat, prin intermediul acestor aparate, pot fi efectuate numeroase alte operatiuni impuse de revolutia digitala.