Premiile AGIR pentru anul 2019
Data: 1-15 octombrie 2020
După cum am mai informat, la 18 septembrie a.c. a avut loc, la sediul central al Asociaţiei Generale a Inginerilor din România, ceremonia decernării Premiilor AGIR pentru cele mai valoroase lucrări inginereşti din anul 2019. A fost cea de-a XXVI-a ediţie a unei manifestări cu o amplă rezonanţă în rândurile comunităţii noastre profesionale, eveniment care, în acest an, s-a desfăşurat în condiţiile restricţiilor impuse de pandemia COVID-19 (participare mai restrânsă, distanţare, mască, dezinfectare etc.). Reamintim că Premiile AGIR au fost instituite în anul 1995. Potrivit tradiţiei, ele se acordă persoanelor şi instituţiilor pentru lucrări inginereşti deosebite (concepute, proiectate şi aplicate) şi unor cărţi originale, de înalt nivel tehnico-ştiinţific, pe mai multe secţiuni.
Publicăm, în continuare, câteva aspecte referitoare la lucrările premiate.
PREMII AGIR
Secţiunea Ingineria construcţiilor civile şi industriale
● S.C. CONCRET CONSTRUCT AG S.R.L.
- Depozit logistic Cordun
Amplasamentul investiţiei se află în apropierea drumului european E85, poziţie strategică pentru distribuţia mărfurilor la toate magazinele din zona de est a ţării. Funcţia principală a construcţiei este cea de depozit zonal de mărfuri industriale, alimentare şi nealimentare, care asigură livrarea acestora în reţeaua de magazine care aparţin concernului. Suprafaţa construită a depozitului este de 45 000 mp şi suprafaţa terenului de 133 000 mp. Investiţia cuprinde două corpuri principale, depozitul şi corpul administrativ, precum şi clădiri anexe secundare.
Depozitul sau corpul A are o suprafaţă construită de 44.065,35 mp şi înălţimea de 13,24 metri faţă de cota +/- 0.00 a clădirii şi, respectiv, de 20,29 metri faţă de cota +/- 0.00 a clădirii. Volumul construcţiei este 680 276,98 mc. Hala de depozitare cuprinde în zona parterului un depozit de mărfuri generale nealimentare, depozit produse alimentare, grupate pe zone mărfuri nealimentare, respectiv diferite zone de depozitare produse alimentare etc. Zona mezanin cuprinde anexa tehnică.
Soluţia constructivă: fundaţii izolate monolite, pahare, stâlpi şi grinzi prefabricate din beton armat şi beton armat precomprimat, fundaţiile de sub stâlpi sunt realizate sub formă de fundaţii izolate pe piloţi, pereţi din beton armat monolit. Închiderile laterale sunt realizate din panouri sandwich de faţadă, montate orizontal pe stâlpi, tâmplărie din aluminiu şi uşi metalice, porţi secţionale şi benzi de lumină din fâşii de sticlă profilată. Acoperişul este realizat din grinzi prefabricate, tabla profilată cu straturi de termoizolaţie şi hidroizolaţie.
Corpul administrativ sau corpul B are o suprafaţă construită de 892,51 mp şi înălţimea de 9,71 metri faţă de cota +/- 0.00 a clădirii. Volumul construcţiei (construcţie acoperită închisă) este de 8451,08 mc. Include birouri şi spaţii sociale administraţie-depozit. Soluţia constructivă: fundaţii izolate monolite, stâlpi, grinzi şi pereţi din beton armat monolit, închideri exterioare pereţi cortină, tâmplărie de aluminiu, acoperişul tip terasă, faţade termoizolate şi finisate cu tencuieli decorative.
● S.C. AEDIFICIA CARPAŢI S.A.
- Centrul de Conferinţe şi Cultură al Universității Politehnica din Bucureşti
Proiectul iniţial al unei săli de conferinţe a fost extins astfel încât clădirea să permită găzduirea de simpozioane, conferinţe, colocvii, întâlniri cu studenţii, precum şi desfăşurarea unor activităţi social-culturale. Proiectul iniţial a fost modificat, prin realizarea unei extinderi pornind de la construcţiile existente, cu integrarea extinderii propuse în acelaşi volum piramidal care îmbracă sala de conferinţe, amplasată în centrul de greutate al construcţiei.
Proiectul pentru Sala de Conferinţe a fost realizat în anii 2008 - 2009 de SC Carpaţi Proiect SRL, iar lucrările de construcţie executate de SC AEDIFICIA CARPAŢI SA au început în anul 2013, fiind în plină desfăşurare în momentul hotărârii de a transforma destinaţia, din sală de conferinţe aulă în centru de conferinţe şi cultură.
Conform temei iniţiale, nucleul clădirii îl constituie Sala de Conferinţe cu 1100 locuri, toate celelalte funcţiuni gravitând în jurul ei. Construcţia este alcătuită dintr-un singur volum care se desfăşoară pe D + P + 2E. Pornind de la planul circular al Sălii de Conferinţe, cu un diametru de 34 m, a fost conceput un volum prismatic/ piramidal care îmbracă sala permiţând prin planurile înclinate ale faţadelor o iluminare proprie optimă şi o vizibilitate pentru corpul Bibliotecii, aflat în apropiere.
Sala de Conferinţe a fost dimensionată şi echipată conform standardelor actuale. Au fost prevăzute accese atât de la nivelul parterului, cât şi la nivel intermediar (cota + 3.00) şi nivelul superior (cota + 8.00), pentru a asigura confortul spectatorilor şi a evita crearea aglomerărilor în momentele de începere şi terminare aferente evenimentelor desfăşurate şi, de asemenea, evacuarea în caz de incendiu.
La partea superioară a sălii a fost prevăzut un luminător pe structură de aluminiu cu ochiuri mobile, care va permite atât iluminarea directă, cât şi ventilaţia naturală şi desfumarea în caz de incendiu. Pentru reglarea luminii naturale (necesară în cazul unui anumit gen de manifestări), luminătorul este prevăzut cu un sistem de jaluzele acţionat automat care să permită obturarea acestuia. Holul constituie un spaţiu de detentă pentru circulaţiile verticale - atât cele spre nivelurile superioare, cât şi spre demisol.
Construcţia centrală are un sistem structural mixt din beton şi metal.
Demisolul este conform conceptului de „cutie rigidă" din beton armat cu pereţi de 60 cm, 50 cm, 40 cm şi 30 cm.
Suprastructura verticală este alcătuită dintr-un tub central de beton armat (care cuprinde Sala de Conferinţe), capabil să preia atât forţele gravitaţionale, cât şi pe cele orizontale induse într-un eventual seism.
Pe lângă tubul central de beton armat există o serie de stâlpi metalici „agăţaţi" de structură centrală şi care au rolul de a prelua încărcările gravitaţionale date de planşeele intermediare ale foyerelor (cota +3.00, +8.00).
Pentru implementarea cerințelor din proiect, s-a considerat necesar extinderea clădirii pe latura de vest care să adăpostească mai multe funcţiuni necesare noii destinaţii: cabine tehnice, cabine actori, cabine repetiţii. Noua extindere s-a realizat printr-o construcţie uşoară metalică adosată tubului şi structurii de beton armat existent, în aşa fel încât să nu fie afectată starea de rezistenţă şi stabilitate a clădirii. Extinderea, adiacentă faţadei de vest a Aulei, se dezvoltă pe şase niveluri. În zona parterului estrada existentă (incluzând extinderea) are toate elementele necesare pentru a deveni o scenă pentru desfăşurarea de spectacole de teatru/concerte.
● S.C. STRABAG S.R.L. (antreprenor general)
- Construire pod rutier nou peste râul Târnava Mică, Municipiul Târnăveni
În ultimii ani, municipiul Târnăveni se află într-o continuă dezvoltare și expansiune, ceea ce conduce la un trafic auto în creștere, legătura dintre zona centrală a orașului și zonele periferice realizându-se tot mai greu. Reabilitarea podului de pe drumul național DN14A, ce traversează la km 24+067 râul Târnava Mică și lărgirea acestui sector de drum la patru benzi de circulație reprezintă una dintre soluțiile pentru fluidizarea traficului în zona centrală a orașului. Podul se găsește într-o zonă cu multe clădiri existente în imediata vecinătate.
Între avantajele din punct de vedere arhitectural, structural și economic se numără: ▪ pod integral cu o singură deschidere oferind o mai mare transparenţă sub pod; structură caracterizată prin continuitate și încastrarea suprastructurii în elevațiile infrastructurii (în cazul de față, elevațiile culeelor). Acest lucru permite eliminarea rosturilor de la capetele podului și aparatele de reazem; ▪ soluție economică, costuri de construcție și mentenanță mai mici; ▪ soluție cu tehnologie rapidă de execuție și facilă.
Durata normală de funcţionare a lucrărilor proiectate, conform cerinţelor Beneficiarului și prevederilor din normele europene de specialitate, este de 100 de ani pentru această structură.
Podul rutier este de oblicitate zero, cu o deschidere de 36,00 m, având lungimea totală de 37,54 m, cu infrastructura amplasată paralel cu malurile canalului. Principalele caracteristici geometrice: Nr. deschideri: 1; Lungimi deschideri pod: 1 x 36,00 m; Lungime totală pod: 37,54 m; Lățime cale de rulare: 2 x 3,00 m + 2 x 3,00 m; Lățime totală parte carosabilă: 12,00 m; Lățime trotuar: 2 x 1,60 m; Lățime spațiu pietonal: 2 x 1,00 m; Lățime totală: 15,20 m; Înălțime grindă prefabricată: 1,40 m; Grosime placă suprastructură: 0,25 m ÷ 0,26 m; Înălțime constructivă totală: 1,90 m; Înălțime liberă sub pod: minimum 4,30 m.
În cadrul proiectului a fost adoptat standardul BIM (Building Information Modelling = Modelarea informațională a construcțiilor), care reprezintă soluția pentru eficientizarea lucrărilor de construcții, atât din punctul de vedere al termenelor de realizare și bugetelor alocate, cât și al reducerii emisiilor de CO2, în toate etapele ciclului de viață al acestor construcții, respectiv proiectare, documentare, construcție, exploatare și întreținere, precum și demolare. Acesta stabilește metodologia de gestionare a producției, distribuției și calității informațiilor privind construcția, inclusiv cea generată de sistemele CAD, utilizând un procedeu disciplinat de colaborare și o politică de denumire specifică.
● S.C. CONEST S.A.
- Construire ansamblu rezidenţial
Conest Grand Residence se întinde pe o suprafață de teren de 11 932 mp și este alcătuit din trei clădiri cu regim de înălțime S+P+11E, respectiv S2+S1+P+11E; complexul dispune de: spații verzi, locuri de joacă pentru copii, centru SPA/salon de înfrumusețare, sală fitness, club activități artistice pentru copii și ceainărie.
La parter există accesele în fiecare casă de scară, spaţii tehnice aferente scărilor (spaţii pentru tablourile de distribuție, contoare, apometre etc.), precum şi 6 spaţii comerciale cu suprafețe sub 200 mp fiecare unitate.
Construcțiile au fundații din beton armat sub stâlpi.
Structura de rezistență este structură duală cu diafragme, stâlpi, pereți, grinzi şi planșeu din beton armat monolit.
Deoarece presiunile pe teren la nivelul radierelor depăşesc rezistenţa terenului, pentru corpurile clădirilor rezidenţiale cu structurile de rezistenţă de tip dual (pereţi structurali şi cadre din beton armat monolit) s-a optat pentru un sistem de fundare indirect, pe piloţi foraţi cu tubaj recuperabil - diametrul piloţilor este Ø100 cm. Vârful piloţilor este încastrat în stratul de argilă cenuşie pe o adâncime de cel puţin 2.0 m, iar capătul superior al piloţilor va fi încastrat în radiere de tip placă groasă cu grosimea de 80 cm din beton armat monolit clasă C25/30. Pentru asigurarea rigidităţii sistemului de fundare, astfel încât distribuţia presiunilor sub radiere să fie cât mai aproape de o distribuţie liniară, s-au prevăzut pe înălţimea subsolului (corp 1, 2 şi 3) şi pe înălțimea subsolului care servește şi ca adăpost de apărare civilă (corp 1), pereţi structurali suplimentari.
Pentru structurile pe cadre din beton armat monolit ale parcărilor de la nivelul subsolului, sistemul fundare este alcătuit din grinzi de fundare din beton armat monolit clasă C25/30 cu secţiunea 55x90 cm. Fundaţiile s-au realizat pe un teren consolidat realizat din cadre de beton armat monolit, s-a optat pentru un sistem de fundare indirect, pe piloţi foraţi cu tubaj recuperabil pentru susținerea pereţilor găurii în timpul săpării până la betonarea corpului pilotului. Diametrul piloţilor este Ø100 cm. Vârful piloţilor este încastrat în stratul de argilă cenuşie pe o adâncime de cel puţin 2.0 m, iar capătul superior al piloţilor va fi încastrat în radiere de tip placă groasă cu grosimea de 80 cm din beton armat monolit clasă C25/30.
Grinzile s-au executat pe un strat de egalizare din beton simplu de 5 cm. Fundaţiile sunt pe un teren consolidat în suprafaţă prin intermediul unui strat de geogril rigid şi unui strat de balast (grosime 0,50 m).
Secţiunea Ingineria construcţiilor de maşini
● „Ingineria - artă sau meşteşug" (Volumele 1 - 5)
- Autor: prof. univ. em. dr. ing. DHC Mircea Bejan
Cele cinci volume, publicate la Editura AGIR din București și Editura MEGA din Cluj-Napoca, în perioada 2016 - 2020, au un total de 3856 pagini, cu o medie de 771 pagini/volum, 4148 fotografii/figuri; 1049 surse bibliografice. Fiecare dintre cele 47 de mari capitole reprezintă o tematică separată (cu variate și necesare diferențieri) privind realizările la care dezvoltarea civilizației materiale a omenirii nu ar fi putut ajunge în zilele noastre, dacă nu ar fi existat inginerii şi creațiile lor. În fiecare volum, se redau noi teme/aspecte asupra vieții şi activității civilizației noastre, fiecare dintre aceste subiecte descriind informații inedite, care încearcă să răspundă celor mai multe întrebări pe care ni le punem. Vom afla date despre trecutul, prezentul şi viitorul realizărilor civilizației omenirii şi vom găsi, de fiecare dată, prezența contribuției românilor la patrimoniul universal. Paleta subiectelor tratate conține o varietate de domenii, ce pornesc de la proiectele şi construcțiile cele mai moderne de utilaje, tehnologii, instalații, echipamente ş.a., la strategiile, conceptele, politicile de dezvoltare ale societății umane. Se dovedește că inginerii și ingineria sunt factori esențiali pentru dezvoltarea economică durabilă, pentru sprijinirea creșterii și dezvoltării infrastructurilor fundamentale, precum drumuri, poduri, baraje, gestionarea deșeurilor, aprovizionarea cu apă și canalizare, dirijabile, metrouri, energie și rețele digitale etc., atât în țările dezvoltate, cât și în cele în curs de dezvoltare. Masiva lucrare este opera unui singur autor, profesorul Mircea Bejan, membru de onoare al Academiei de Științe Tehnice din România. Profesorul Mircea Bejan a analizat mașini mecanice sau tehnici militare, construcții, fabricarea multora dintre părțile componente sau ansambluri ale acestora. Și apoi, printr-o îmbinare tematică deosebit de atractivă, atât prin densitate, cât și printr-o combinație inteligentă a temelor abordate şi având la bază o documentare cuprinzătoare și bogat ilustrată, a generat elaborarea celor cinci volume. Este prezentată o serie de realizări inginerești, fiecare expunere constituind, de fapt, un adevărat Manual de redare/relatare a temei respective, cuprinzând atât evoluţia, cât și aplicațiile și implicațiile acesteia, inclusiv fundamentarea și tratarea științifică a principiilor pe care se bazează. Multitudinea temelor puse la dispoziția cititorilor și mai ales cantitatea enormă de informații legate de fiecare dintre teme ale prezentei „enciclopedii a realizărilor inginerești", toate temele fiind tratate complet, interesant, argumentat, reprezintă un „modus vivendi" caracteristic profesorului Mircea Bejan.
● Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI
- Grup de propulsie naval T22-ST40M
Specialiștii din cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomo-toare - COMOTI au realizat prototipul unui Grup de Propulsie Naval (GPN) T22-ST40M, pentru a fi utilizat la motorizarea de marş a navelor tip T22R - fregată. Produsul a fost pus în funcţiune, testat pe standul COMOTI și pe nava tip T22R, în condiții reale de navigație, efectuând probe la cheu și în largul Mării Negre, fiind omologat ca grup de propulsie naval în anul 2019. Performanțele realizate în funcționare de noul grup de propulsie cu turbină au condus la încheierea unui acord cu Ministerul Apărării Naţionale pentru execuţia de serie a acestui produs, în vederea remotorizării fregatelor și a altor nave din dotarea Forţelor Navale Române.
În ceea ce priveşte caracterul de noutate şi originalitate, remarcăm următoarele aspecte: ▪ Configuraţia de ansamblu a Grupului de Propulsie Naval T22-ST40M permite ca transmisia puterii pentru acţionarea elicei navei să se facă prin zona rece a grupului naval, această soluţie fiind unică în propulsia pentru navele tip T22R; ▪ Ansamblul Grup de Propulsie Naval T22-ST40M este construit din module independente, astfel încât soluţia se poate aplica şi pe alte nave ale Forţelor Navale Române, fără modificarea structurii de bază a navei; ▪ În cadrul canalizaţiei de admisie aer, pentru grupul de propulsie COMOTI, s-a adoptat o soluţie neconvențională, introducându-se un modul de pasaj cu o deschidere aerodinamică, de forma „teardrop", pentru a permite trecerea canalizaţiei de evacuare gaze de ardere; ▪ Sistemul de comandă şi control al grupului naval este proiectat și realizat, în totalitate - software & hardware - de INCD Turbomotoare - COMOTI; ▪ Configurarea Grupului de Propulsie Naval T22-ST40M, cu componentele mecanice şi electrice, precum şi instalarea şi testarea ansamblului grup pe navă se execută de către INCD Turbomotoare - COMOTI; ▪ Mentenanţa grupului este asigurată în România, pe întreg ciclul de viaţă al produsului.
Produsul GPN T22-ST40M are un consum de combustibil mai mic decât actualele motoare de marș de pe navele T22R, realizându-se o economie de circa 200 tone/an de combustibil, motorină NATO, pentru o navă de acest tip.
● „Radarul românesc. O istorie vie"
- Coordonator: col. (r) dr. ing. Anton Muraru
Cartea Radarul românesc. O istorie vie (Editura AGIR, 2019), coordonată de col. (r) dr. ing. Anton Muraru, prezintă, în premieră, principalele realizări tehnico-științifice originale românești într-un domeniu puțin accesibil publicului: radarul, o bijuterie tehnică și tehnologică, indispensabilă în special traficului aerian, naval și terestru. Autorii aduc la lumină aspecte inedite din activitatea lor, în primul rând inginerească, prin care demonstrează existența, într-o perioadă anume, a unei școli românești de radiolocație, cu o bază de cunoștințe solidă, instituții de educație și cercetare, unități de producție și mentenanță, relații de cooperare internațională cu transfer de tehnologii avansate și chiar export.
Prin sintagma radarul românesc autorii înțeleg atât contribuția originală la cunoașterea în domeniu, ca rezultat al activității lor de cercetare științifică, cât și la producerea în țară, cu forțe proprii sau în cooperare cu firme străine de renume, a unor subansambluri noi și modernizate, stații radar, sisteme de comandă-control bazate pe informația radar pentru forțele aeriene, navale și terestre, materiale și componente specifice radarului, echipamente de antrenament pentru personalul de specialitate etc. Unele dintre aceste realizări deosebite s-au înfăptuit în condiții de embargo de ambele părți ale Cortinei de Fier, de către o industrie etichetată după anul 1989 drept un „morman de fiare vechi".
Deși sosiți cu întârziere în clubul select al constructorilor de radare, specialiștii români au avut realizări notabile, multe cu caracter de noutate, așa cum rezultă din cele nouă capitole ale cărții, 572 de pagini și peste 600 de ilustrații. Debutul în domeniu a fost legat de modernizarea echipamentelor de import (cap. 2), urmat de realizarea radarelor românești (cap. 3), a sistemelor de comandă-control având ca suport Comunicațiile și Tehnologia Informației (cap. 4), precum și a echipamentelor de antrenament - simulatoare radar complexe (cap. 5). Este de remarcat aportul deosebit al unor ingineri și fizicieni în crearea, pentru prima dată în țară, de materiale, dispozitive și circuite de microunde, cu performanțe similare celor de import, fără de care radarul nu ar fi putut fi construit (cap. 6). Învățământul superior (cap. 7) și cercetarea științifică, producția și evaluarea în domeniul radar (cap. 8) aduc detalii semnificative despre procesul de creație tehnico-științifică și de producție a tehnicii radar și implementarea acesteia în sistemul de supraveghere a spațiului aerian al României, în acord cu procedurile și standardele NATO, cu mențiunea adoptării timpurii a tehnicilor moderne de cercetare-proiectare asistate de calculator.
Secţiunea Ingineria materialelor
● SC Compozite SRL
- Soluţie inovativă de înlocuire rapidă a unor palete de ventilator de gabarit mare cu palete din materiale compozite avansate
Soluția se referă la fabricarea din materiale compozite a unor palete de ventilator, de dimensiuni mari, care răcesc un motor static de putere mare, în loc de palete din plastic injectat. Paleta originală construită din material plastic injectat într-o matriță specială s-a rupt în timpul exploatării, făcând parte dintr-un ventilator cu 8 palete care răcește radiatorul unui utilaj în cadrul S.C. ROMPREST ENERGY S.R.L. București. Având în vedere condițiile de lucru cu temperatură de aproximativ 80oC, vibrațiile ventilatorului, solicitările mecanice de torsiune combinate cu întinderea materialului din care era fabricată, paleta a cedat, rupându-se.
Deoarece acest model de paletă nu se mai fabrica, beneficiarul a fost nevoit să scoată încă o paletă, opusă celei rupte, pentru echilibrarea dinamică a sistemului rotativ. Însă, micșorarea numărului de palete a făcut ca radiatorul să nu mai lucreze în parametrii normali, motorul răcit supraîncălzindu-se astfel încât trebuia oprit din când în când și utilizat numai când afară era mai rece. Construirea unei matrițe de injecție pentru o astfel de piesă costa zeci de mii de euro și nu se justifica economic. Astfel, beneficiarul a apelat la societatea S.C. COMPOZITE S.R.L. Brașov pentru a fi realizată din alte materiale. După cântărirea și măsurarea piesei originale, s-a luat decizia executării unui dispozitiv de mulare din rășini armate cu fibră de sticlă prin realizarea unui plan de separație și copierea formei pe ambele fețe.
Proiectarea structurii paletei din materiale compozite a fost mai dificilă deoarece trebuia sa aibă aceeași greutate precum cea originală, stabilă ca formă și structură la solicitările mecanice și termice la care era supusă în exploatare. Astfel, s-a proiectat structura, folosind fibră de sticlă, fibră de carbon unidirecțională și țesută, precum și pânza din carbon/Kevlar. Impregnarea s-a făcut cu rășină epoxidică rezistentă la 125o C. Reproducerea formei s-a făcut cu exactitate, iar greutatea paletei noi este cu 1gram mai mare decât a celei originale, dar și acest lucru s-a corectat prin eliminarea din zona de prindere a unor bavuri nefuncționale. În exploatare, cele două palete noi din materiale compozite se comportă foarte bine după cum a confirmat beneficiarul lucrării. Costurile matriței au fost de 392 euro, iar ale piesei, de 117 euro/buc., cu matrița putându-se face minimum 50 de palete.
● Dr. ing. Sorin Crăciun - S.C. DUCTIL S.A
- Dezvoltarea unei noi game de consumabile destinată sudării oţelurilor inoxidabile, cu conţinut redus al cromului hexavalent Cr VI şi al emisiilor de fum
Obiectivul lucrării îl constituie conceperea, dezvoltarea şi industrializarea unei noi game de consumabile de sudură (electrozi înveliţi și sârmă tubulară, Y gradele 308L-309L-316L), capabilă să ofere simultan atât îmbunătăţirea condiţiilor de lucru prin reducerea semnificativă a ratei de emisie a fumului (și a concentrației de crom hexavalent din fum), cât şi o comportare la sudare foarte bună, fără de care comercializarea ei ar fi imposibilă.
Comparativ cu consumabilele actuale, emisiile de fum au fost reduse cu aproximativ 30% - 40% în cazul electrozilor înveliţi, respectiv cu 10% - 15% în cazul sârmelor tubulare. Concentraţia de crom hexavalent existentă în fumul de sudare a fost redusă cu cca 60% pentru ambele tipuri, comparând cu consumabilele existente în acest moment pe piaţa de sudură.
Coroborate, reducerea emisiilor de fum şi reducerea concentraţiei de crom hexavalent din fum au condus la un nivel de expunere de 4 ori (electrozi înveliţi) respectiv de 3 ori (sârme tubulare) mai scăzute pentru gama Clearinox comparativ cu consumabilele utilizate în prezent.
Noua gamă prezintă performanțe operative excelente, egale sau chiar superioare celor ale consumabilelor standard în mod particular, învelişul electrozilor prezintă o rezistenţă foarte bună în condiţiile de solicitare din mediul industrial.
Noua gamă se produce la nivel industrial la S.C. DUCTIL SA Buzău şi este comercializată în Europa şi SUA sub denumirile comerciale de CLEARINOX (brand Oerlikon) şi CLEAR-A-ROSTA (brand Lincoln).
Caracterul de noutate a fost recunoscut prin patentarea invenţiei, invenţia fiind protejată prin brevet european EP 3.266.560 B1 din 13 martie 2019, inventator Sorin Crăciun. Patentul este funcţional în Austria, Republica Cehă, Italia, Polonia, Suedia, România, Germania şi este în curs de înregistrare în Coreea de Sud, Brazilia, China, Japonia, SUA.
Diplome AGIR
Secţiunea Ingineria construcţiilor de maşini
● Prof. dr. ing. Alexandru Chisacof
- Tratat de termodinamică aplicată
Lucrarea, publicată în Editura AGIR în 2019, este structurată pe 17 capitole fiind cuprinsă în două volume care însumează circa 1400 pagini și un CD-ROM cu anexe de 160 pagini. Primul volum tratează cu precădere fundamentele termodinamicii, iar volumul al doilea conține aplicațiile lor la sistemele de conversie energetice de varii forme. Cartea este însoțită de circa 670 de figuri și zeci de tabele.
În ambele volume sunt incluse aplicații teoretice și numerice, precum și probleme rezolvate pentru cazurile teoretice și reale care au loc în sistemele artificiale sau naturale. Aplicațiile teoretice se concentrează pe deducerea unor relații utile la modelarea fizico-matematică a fenomenelor și permit abordarea teoretică a proceselor implicate în analiza termodinamică. Aplicațiile numerice sunt realizate în scopul implementării conceptelor termodinamicii la sistemele artificiale și naturale, din care rezultă evoluția funcționarii lor pentru o varietate de parametri caracteristici, din care se pot obține domeniile de optimizare a proceselor sau a ansamblului în care ele au loc, precum și limitele lor. Obiectivul principal al acestora constă în a realiza o eficiență ridicată a funcționării sistemului în corelare cu un impact redus asupra mediului. De fapt, acest binom funcțional sistem-mediu se observă în toate capitolele lucrării.
Între elementele care conferă originalitate lucrării, şi la care autorul are contribuții importante, sunt: ▪ rolul termodinamicii la studiul proceselor fizico-chimice din sistemele naturale și antropice la conversia și transferul de energie, de o manieră simultană, înlănțuită și secvențială; ▪ analiza comportării sistemelor termodinamice în conexiune cu acelea electro-chimice și mecanice cu aplicație la sistemele biologice. În acest sens, se desprinde ca noutate analiza comportării corpului uman în interacțiunea cu mediul; ▪ mediile de lucru naturale și artificiale, mono și policomponente, au fost abordate pe baze fizico-chimice. În acest context, se remarcă studiul fenomenelor superficiale și metastabile. Sunt prezentate aplicații referitoare la noi sisteme care au un impact poluant redus, după cum este cazul echipamentelor de climatizare, de valorificare a potențialului termic scăzut din mediile cu componenți condensabili; ▪ eficiența proceselor și sistemelor a fost pusă în evidență atât la nivel de element de conversie energetică cât și la nivel de ansamblu, ea fiind tratată pe baza analizelor ciclurilor și exergetice; ▪ sistemelor de conversie de tip hibrid a energiei primare și secundare, la care sunt integrate și sursele reînnoibile, constituie o altă noutate a lucrării. Tratarea acestor sisteme prin analiza termodinamică este decisivă în implementarea lor practică. Hibridizarea sistemelor de producere/consum de energie constituie o soluție viabilă pentru viitorul imediat.
Pe parcursul lucrării se realizează o analiză exergetică a proceselor și sistemelor care operează nemijlocit în conjuncție cu mediul înconjurător, care, la rândul său, are parametri variabili temporal și spațial. Această abordare constituie o originalitate a lucrării fiind prezente și aplicațiile aferente.
Diploma specială
● Nicolae Dimacea
- Sfârşitul teoriei Big Bang
Sfârşitul teoriei Big Bang (Editura DACRIS, 2019) este o teorie compactă, care pleacă de la praful cosmic şi ajunge până la formarea şi funcționarea întregului Univers.
Potrivit autorului, în această lucrare vom descoperi, cu lux de amănunte, cum se formează gravitația, un fenomen care frământă de foarte mult timp mințile oamenilor de știință. „În linii mari, gravitaţia este o atracţie coulombiană între energia electrică produsă de Pământ și energia electrică produsă de un atom. Atomul, un alt element misterios, care, de-a lungul timpului, a generat multe necunoscute! Veţi afla de ce și cum funcționează acest element de bază al materiei. În lucrare, susţin că modelul solar este în întregime identic cu modelul atomic şi asta pentru că susţinerea permanentă a celor două mişcări, de rotație și revoluție, este realizată de aceleaşi forţe, forța magnetică, dar la scări enorm de diferite în privinţa mărimilor".