Implementarea sistemului de managent al calitatii
Data: 16-31 ianuarie 2003
Sistemul de management al calitatii este mijlocul prin care o organizatie îsi defineste si demonstreaza procesele necesare pentru a se asigura ca produsul/serviciul se conformeaza cu cerintele clientului.
Planificarea reprezinta una dintre functiile de baza ale managementului calitatii. Prin planificare se stabilesc obiectivele în domeniul calitatii, resursele umane, financiare si materiale necesare pentru realizarea lor.
Implementarea sistemului de management al calitatii în orice tip de organizatie duce la realizarea unor produse de calitate la preturi mici. Implementarea sistemului de management al calitatii implica toti membrii organizatiei.
Pentru implementare se alege ca referential (în cazul de fata) SR EN ISO 9001:2001 si se definesc politica si obiectivele în domeniul calitatii, se identifica procesele, apoi se elaboreaza manualul calitatii, procedurile si instructiunile stabilite de organizatie si cerute de standard. Totodata, pentru implementarea unui sistem de management al calitatii trebuie respectati niste pasi care se stabilesc în prealabil cu firma certificatoare. Implementarea poate dura cativa ani (2-3), depinde de marimea firmei si de organizarea acesteia.
Înainte de toate, organizatia trebuie sa ia în considerare:
• de la ce stadiu se porneste;
• analiza organizatiei;
• folosirea consultantilor;
• o declaratie de politica pe care o va adopta;
• stabilirea unui reprezentant al managementului pentru implementarea sistemului;
• pregatirea personalului si instruirea acestuia;
• controlul documentatiei;
• descrierea manualului calitatii, procedurilor, instructiunilor si înregistrarilor;
• dezvoltarea si monitorizarea.
Nu trebuie sa se astepte pana cand întregul sistem este constituit pentru a-l putea pune în functiune, este indicat sa se introduca treptat, astfel încat sa se implice personalul. Pregatirea si instruirea personalului va începe de sus în jos. Pregatirea va fi urmata de o pregatire detaliata si de implementare, dar nimic nu se va face neplanificat. Momentul implementarii depline va fi anuntat întregului personal si poate fi ocazia unei celebrari a succesului.
Instrumentul de baza pentru verificarea implementarii sistemului de management al calitatii este auditul intern. Acesta va constata eventualele neconformitati aparute la implementarea sistemului si are rolul de a corecta si îmbunatati sistemul. Implementand sistemul de management al calitatii se descopera punctele tari si slabe ale organizatiei. Sistemul este constituit din elemente ale acestuia care interactioneaza pentru a mentine sistemul calitatii eficient si eficace.
Cerintele standardului sunt generice si sunt destinate aplicarii de catre toate organizatiile, indiferent de tipul, marimea si produsul furnizat. Standardul stabileste cerintele pentru un sistem de management al calitatii atunci cand o organizatie:
a. are nevoie sa demonstreze capabilitatea sa de a furniza consecvent produse care sa satisfaca cerintele clientului si cerintele reglementarilor aplicabile;
b. urmareste sa creasca satisfactia clientului prin aplicarea eficace a sistemului, inclusiv a proceselor de îmbunatatire continua a sistemului si prin asigurarea conformitatii cu cerintele clientului si cu cele ale reglementarilor aplicabile.
Responsabilitatile si atributiile stabilite prin proceduri întaresc responsabilitatea fiecarui angajat pentru orice operatie pe care o face. Totodata, prin implementarea sistemului se stabilesc identificarea si trasabilitatea produsului pe toate fazele de executie, astfel încat în orice moment sa se stie cine si pe ce utilaj a executat respectiva operatie. În cazul unei reclamatii trasabilitatea da posibilitatea identificarii vinovatului. Din acest motiv pot scadea reclamatiile pentru ca angajatii vor fi mai responsabili pentru ceea ce fac. Rezolvarea reclamatiilor înseamna costuri ale calitatii.
Un rol foarte important îl are feed-back-ul de la client, astfel putand masura satisfactia lui, ceea ce reprezinta o conditie esentiala în implementarea sistemului de management al calitatii.
În concluzie, implementarea sistemului de management al calitatii a devenit o necesitate si de la an la an tot mai multe firme îsi certifica sistemul de management al calitatii. O data certificat, sistemul calitatii trebuie mentinut si îmbunatatit permanent. O firma certificata induce clientului siguranta ca cerintele sale pot fi satisfacute si ca produsele acesteia sunt de calitate.
PRINCIPIILE MANAGEMENTULUI CALITATII
Conform ISO 9001:2000, la baza dezvoltarii familiei de standarde ISO 9000 au stat 8 principii ale managementului calitatii, considerate ca fiind determinante pentru îmbunatatirea continua a performantei si deci pentru obtinerea succesului.
Cele 8 principii ale managementului calitatii sunt:
• orientarea catre client;
• leadership;
• implicarea salariatilor;
• abordarea bazata pe proces;
• abordarea managementului bazata pe sistem;
• îmbunatatirea continua;
• abordarea luarii deciziilor pe baza de fapte;
• relatii reciproc avantajoase cu furnizorii.
PRINCIPALELE MODIFICARI INTRODUSE DE ISO 9001:2000
Principalele modificari introduse de ISO 9001:2000 referitoare la sistemul de management al calitatii sunt:
o structura noua orientata catre proces;
comunicarea interna;
un proces de îmbunatatire continua;
cresterea rolului managementului de varf;
monitorizarea satisfactiei clientului ca o metoda de masurare a performantelor sistemului;
reducerea semnificativa a volumului de documentatie cerut;
modificari/îmbunatatiri ale terminologiei pentru o interpretare mai usoara;
cresterea compatibilitatii cu sistemul de managementul mediului;
luarea în considerare a beneficiilor si nevoilor tuturor partilor interesate;
autoevaluarea organizationala, element determinant pentru îmbunatatire.
Volumul de documente solicitate de catre ISO 9001:2000 este redus fata de ISO 9001:1994. Astfel, ISO 9001:2000 solicita elaborarea a 6 proceduri documentate, dupa cum urmeaza:
• Controlul documentelor (4.2.3.);
• Controlul înregistrarilor (4.2.4.);
• Auditul intern (8.2.2.);
• Controlul produsului neconform (8.3.);
• Actiuni corective (8.5.2.);
• Actiuni preventive (8.5.3.).