Denumiri protejate
Data: 16-31 ianuarie 2006
Cu nu prea mult timp în urma, am scris si s-a publicat în Univers ingineresc despre obtinerea în Uniunea Europeana, de catre Grecia, a exclusivitatii pentru brand-ul feta. Acum se schimba regulile jocului.
Comisia Europeana a propus modificarea regulilor referitoare la denumirile protejate de produse agricole, în intentia de a se conforma unei decizii a Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC), care dateaza de aproximativ un an (informatie AFP).
Noile propuneri, care ar urma sa modifice reglementarile europene în vigoare din anul 1992, sunt menite sa simplifice procedurile de înregistrare a indicativelor geografice protejate (IGP), a denumirilor de origine protejate (AOP), precum si a specialitatilor traditionale garantate. Astfel, Bruxelles-ul recomanda alcatuirea unui document unic pentru informarea celor care doresc sa solicite o astfel de înregistrare protejata, document public în care ar urma sa figureze toate datele necesare pentru controlul unei astfel de denumiri. Mai mult, Comisia vrea sa protejeze utilizarea logo-ului european pentru aceste denumiri. Propunerile urmeaza sa fie adoptate de Parlamentul European si de Consiliul de Ministri.
Modificarile sunt necesare pentru ca Uniunea Europeana sa se alinieze deciziei OMC din martie 2005, decizie conform careia pana în luna aprilie a anului 2006, Bruxelles-ul trebuie sa renunte la cerintele de reciprocitate si de echivalenta. Anul trecut, Australia si SUA au denuntat faptul ca UE solicita tarilor terte sa asigure indicativelor geografice protejate ale producatorilor europeni aceeasi protectie ca si în UE, desi marfurile australiene si americane nu sunt recunoscute de cele 25 de state europene. Daca noile modificari vor fi adoptate, operatorii din tarile terte se vor putea adresa direct UE pentru solicitarea protejarii unor denumiri, fara a mai fi nevoie sa se adreseze autoritatilor nationale.
De la branza Roquefort la jambonul de Parma, aproximativ 720 de produse sau specialitati regionale europene sunt în prezent protejate prin reglementari referitoare la IGP sau AOP, dintre acestea aproximativ 150 fiind denumiri de branzeturi si aproximativ 160 fiind produse pe baza de carne. Inginerii din Romania care lucreaza în industria alimentara si vor sa-si asigure un brand pentru pietele externe produselor lor, ar trebui sa urmareasca cu atentie acel document unic al UE si sa încerce sa profite operativ de el, ca sa poata avea si profit pe pietele externe.