NU MEGA-CAMIOANELOR IN EUROPA
Data: 16-31 ianuarie 2009
Comisia Europeana a anuntat ca va face o propunere privind posibila permitere a circulatiei mega-camioanelor in Europa. Daca Comisia Europeana va da lumina verde mega-camioanelor, acestea vor circula prin toate tarile europene – chiar daca acestea o doresc sau nu.
Pagina web NU MEGA-CAMIOANELOR informeaza asupra pericolelor ce le constituie acestea pentru siguranta traficului, pentru mediul inconjurator si pentru finantele publice. Initiatorii sunt organizatia de protectie a mediului Friends of the Earth Europe, Automobil Clubul European (EAC), Federatia Europeana a Lucratorilor din Transporturi (ETF) si Allianz pro Schiene, in Germania.
Sustineti campania
Asociatii si organizatii pot sprijini campania, prin inscrierea pe lista de adversari ai mega-camioanelor. Aceasta lista de sustinatori va arata ministrilor transporturilor si politicienilor la Bruxelles ca organizatii din Europa intreaga si din toate segmentele societatii resping introducerea mega-camioanelor.
Ce sunt mega-camioanele?
25 metri lungime si 60 tone greutate
Acestea au multe denumiri, aparent inofensive: Gigaliner, EuroCombi, Ökoliner, vehicule utilitare inovative. De fapt, este vorba de unul si acelasi subiect: ridicarea limitelor admise in Europa pentru lungimea si greutatea camioanelor. 25,25 metri lungime si pana la 60 de tone greutate ar trebui sa aiba acestea daca s-ar accepta dorintele constructorilor de camioane si ale marilor case de expeditii.
Mega-camioanele ameninta cetatenii din Europa
Mega-camioanele constituie un pericol pentru siguranta tuturor participantilor la trafic. Acesti monstri dauneaza mediului inconjurator deoarece vor spori numarul de camioane in circulatie. Ele produc si costuri de miliarde pentru contribuabili, pentru ca soselele din Europa nu sunt concepute pentru acesti colosi. Pe scurt: mega-camioanele sunt periculoase, afecteaza mediul si sunt mai scumpe.
Periculoase
Astazi, la fiecare al cincilea accident de trafic cu consecinte mortale este implicat un camion. Este evident ca accidentele vor avea consecinte cu atat mai grave cu cat vehiculele vor fi mai grele. In plus, aceste mega-camioane, datorita lungimii lor, incomodeaza traficul. Ele fac ca depasirile sa fie imprevizibile si necesita timpi mai mari pentru parcurgerea intersectiilor. Pe scurt, ele sporesc riscul producerii accidentelor, pentru toti participantii la trafic.
Daunatoare mediului inconjurator
Mai multa marfa intr-un camion reduce numarul de curse si emisiile de CO2, sustin lobistii mega-camioanelor. De fapt, mega-camioanele sporesc traficul si ca urmare afectarea mediului inconjurator. Mega-camioanele vor avea drept consecinta un transfer de trafic de marfuri de la cel feroviar, ecologic, spre cel rutier, cu toate consecintele sale negative pentru oameni si mediu. Milioane de curse de camioane in plus pe soselele europene vor avea consecinta o catastrofa in politica climei.
Mai scump
Podurile, tunelurile, flancurile de ghidare, locurile de parcare, pasajele de cale ferata – soselele din Europa in ansamblu – nu sunt amenajate pentru colosi de 60 de tone si nici pentru lungimi de 25 de metri. Costurile necesare adaptarii soselelor pentru mega-camioane precum si pentru reparatii vor creste cu sume de miliarde, deoarece acestea accelereaza uzura. Cine plateste? Bineinteles, contribuabilul.
Pe ansamblu, mega-camioanele nu contribuie la dezvoltarea unui trafic de marfuri durabil. Utilizarea lor nu usureaza nici mediul si nici nu descongestioneaza infrastructura soselelor. Mult mai mult, trebuie luate in considerare riscurile suplimentare in siguranta traficului si - din punct de vedere al protectiei mediului - consecintele negative ale transferului traficului de marfuri pe sosele.
(Agentia Federala de Mediu, Germania, martie 2007)
Studii stiintifice
Mai multe studii stiintifice independente dovedesc clar si fara echivoc: mega-camioanele nu sunt o contributie la o politica de transport durabil. Pentru ca mega-camioanele nu sunt in concordanta cu scopurile privind cresterea sigurantei traficului si a protectiei mediului. Dimpotriva: ele conduc la impovararea mai mare a mediului, a sigurantei traficului si nu in ultimul rand a cheltuielilor publice.
*
CE ESTE DE FACUT?
De mai multi ani, societatile civile din foarte multe tari, in primul rand prin organizatiile ecologiste, dar nu numai, au determinat guvernele acestora sa actioneze in sensul revitalizarii sistemelor de transport terestru, de calatori si marfuri, dintre cele cu un impact mai putin agresiv fata de mediu, respectiv cu emisii de gaze nocive reduse, mai sigure si avantajoase din punct de vedere al consumurilor specifice de carburanti. Cu alte cuvinte spus, se doreste readucerea la calea ferata a cat mai multor calatori si marfuri, dintre cei ce astazi folosesc varianta rutiera, cu consecintele cunoscute.
Numai in Romania, bilantul traficului rutier, in anul 2008, a inregistrat 3000 de victime si peste 9000 de persoane grav ranite!
Nu intamplator Uniunea Europeana a emis in anul 2001 o carte alba destinata dezvoltarii transporturilor pana in anul 2010, cu liniile directoare pentru viitor, in care realizarea unui transport durabil si revitalizarea cailor ferate constituie obiective primordiale.
Cu atat mai greu de inteles este recenta stire referitoare la intentia Comisiei Europene de a face propunerea privind posibila permitere a circulatiei mega-camioanelor in Europa. Acesti monstri ai soselelor, de peste 25 m lungime si greutate totala de 60 tone, vor bloca si mai mult soselele care deja sunt supraaglomerate.
Speriati de aceasta perspectiva, organizatia de protectie a mediului Friends of the Earth Europe, Automobil Clubul European (EAC), Federatia Europeana a Lucratorilor din Transporturi (ETF) si Allianz pro Schiene, confederatie de asociatii nonguvernamentale de prieteni ai cailor ferate, asociatii ecologiste, sindicate feroviare etc. din Germania si-au propus sa protesteze impotriva posibilei propuneri de a permite circulatia acestor mega-camioane, care in prezent circula experimental in landul Turingia.
Efectul acestor mega-camioane, care este de presupus ca ieftinesc transportul rutier, va fi contrar celui dorit de majoritatea populatiei. Traficul rutier va spori, soselele se vor aglomera si mai mult, iar poluarea si accidentele vor creste.
Materialul alaturat, elaborat in mai multe limbi de catre organizatiile mai sus mentionate, incearca sa prezinte principalele argumente impotriva introducerii in circulatie a acestor monstri si este menit sa determine cat mai multe organizatii si asociatii sa se alature acestui protest pentru stoparea actiunii. Acesta este si scopul publicarii lui in Univers ingineresc, caruia ii multumim pentru disponibilitate.
Organizatiile care doresc sa se alature protestului sunt rugate sa se adreseze prin e-mail, fie domnului Martin Roggermann (foto alaturat) – martin.roggermann@allianz-pro-schiene.de –, intr-o limba de circulatie europeana, fie subsemnatului: octavianudriste@yahoo.de, in ambele situatii, cu mentionarea numarului de membri care constituie organizatia respectiva.
SA PROTESTAM!