POLUAREA MARITIMA SI AERIANA - MAI MARE DECAT SE CREDEA
Data: 16-31 ianuarie 2009
TRANSPORTUL MARITIM
Un raport ONU dat publicitatii in anul 2008 arata ca ansamblul vaselor comerciale care strabat oceanele planetei noastre produc anual 1,12 miliarde tone de bioxid de carbon. Fata de evaluarile precedente, cifra de mai sus este aproape dubla si ea provine dintr-o noua metoda de calcul, care ia in evidenta cantitatea si calitatea carburantilor folositi, tipul motoarelor care actioneaza navele, timpul petrecut in circulatia pe mare s.a.
Prin cele 1,12 miliarde tone de bioxid de carbon produse anual, transportul maritim participa in prezent cu cca 4,5% la emisiile globale ce produc efectul de sera si se situeaza in acest fel pe locul cinci in clasamentul activitatilor poluante (dupa energie, industrie, circulatie terestra si incalzirea cladirilor).
In viitorul apropiat (pana in anul 2020) sunt putine sanse ca situatia prezentata mai sus sa se amelioreze, iar pesimistii cred chiar ca cele 4,5 procente actuale ar putea ajunge, in decursul a 12 ani, pana la 30%.
TRANSPORTUL AERIAN
Fata de transportul maritim, cel aerian se afla intr-o situatie mai buna. Acelasi raport ONU fixeaza pentru traficul avioanelor comerciale o cantitate de noxe de „numai“ 650 milioane tone bioxid de carbon sau 2,61% din totalul emisiilor anuale cu efect de sera. Mai mult, cercetarile fundamentale si aplicative in domeniul aviatiei privind reducerea noxelor sunt mai avansate decat in cel maritim. Astfel, concernul AIRBUS a experimentat (dupa numeroase si indelungate lucrari de laborator) un nou tip de combustibil, mai ieftin si mai putin poluant. In acest scop, la un avion AIRBUS A-380, unul din cele patru motoare cu reactie a fost alimentat separat cu un carburant lichid derivat din gaz metan. Pe un traseu cuprins intre Filton (Anglia) si Toulouse (Franta) s-a efectuat un zbor lung de trei ore, iar rezultatele au fost incurajatoare. Aceasta premiera mondiala vizeaza in principal evaluarea potentialului de ardere al carburantilor obtinuti fara petrol, in care emisiile contin mai putine noxe de sulf, particule si bioxid de carbon. De asemenea, consumul pentru intregul experiment a fost cu 20% mai mic in comparatie cu celelalte trei motoare alimentate normal cu kerosen.
Ramane si in acest caz sa vedem ce rezultate favorabile ne va aduce viitorul apropiat.