Seara muzicala de Craciun, cu Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea
Data: 16-31 ianuarie 2009
Incheierea anului 2008 a fost marcata de Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea, in mod traditional, prin Concertul de Craciun, un spectacol mult asteptat de catre cei ce indragesc acest colectiv si sustin prin prezenta lor constanta activitatea lui artistica. Concertul de Craciun este un eveniment aparte, pentru ca atmosfera pe care o emana este una proprie, datorita desfasurarii lui in perioada marii sarbatori a Craciunului – dar, mai ales, datorita caracterului special al programului muzical ales, in relatie cu tematica sarbatorii. Concertul de Craciun 2008 a avut loc in data de 17 decembrie, la Sala Dalles, din bulevardul I. C. Bratianu. Alegerea acestei sali nu este intamplatoare, ci tine de calitatile deosebite acustice pe care le ofera, dar si de incarcatura afectiva pe care o reprezinta pentru melomanii bucuresteni, in general, si pentru cei care iubesc Orchestra Inginerilor, in particular.
Sala Dalles, parte a Fundatiei Dalles, infiintata de Academia Romana pentru incurajarea vietii culturale, a fost construita in anii ’30 si a devenit in timp gazda unor mari evenimente culturale din viata tarii. Pe scena salii au urcat somitati ale culturii romane, precum George Enescu, compozitorul si dirijorul Mihail Jora, au avut loc inregistrari muzicale cu David Oistrach si Yehudi Menuhin si alte asemenea momente de referinta cu Mihail Sadoveanu, Camil Ressu sau Virgil Madgearu, care au facut din Sala Dalles unul dintre cele mai prestigioase lacasuri de cultura ale tarii, prin girul pe care il dadea evenimentelor care se organizau aici. Debutul Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea pe marile scene bucurestene a avut loc in 1958 pe aceasta scena, printr-un concert dirijat de fondatorul acesteia, prof. univ. Petru Ghenghea. Alegerea salii pentru Concertul de Craciun 2008 s-a dorit a fi un omagiu adus maestrului Ghenghea, la acest jubileu de 50 ani de la prima reprezentatie a orchestrei in Sala Dalles.
Din pacate, in zilele de azi, Sala Dalles a pierdut mult din stralucirea de altadata, cu neajunsuri la partea organizatorica a spectacolelor, dar bucuria orchestrei de a canta intr-o sala cu o acustica perfecta a depasit aceste vicisitudini. Si, intr-adevar, s-a cantat cu o placere deosebita, care s-a transferat pe data numerosului public prezent la concert.
Programul a fost deschis cu Simfonia de Craciun nr. 26 de Joseph Haydn (Lamentatione–Weihnachtssymphonie), o lucrare strabatuta de multa culoare si melodicitate, care creeaza o rapida introducere in atmosfera, atat de necesara unui spectacol cu "tematica". Celebrul motet a lui Mozart K.V. 165, Exultate, Jubilate, este o piesa de o frumusete deosebita care ascunde cerintele deosebite de tehnica interpretativa pe care le impune. Soprana Cecilia Bucerzan a redat lucrarea in toata stralucirea ei, cucerind publicul prin acuratete si velocitate vocala, doua calitati greu de sustinut in acest opus mozartian. O lucrare inspirat aleasa in programul serii a fost Concertul pentru trompeta piccolo si orchestra de Torelli, in re major, care a rasunat ca un vestitor al vremii de reinnoire a nazuintelor noastre pe care le reprezinta sarbatoarea Craciunului. Solistul Ion Lazar a gasit formula perfecta de interpretare, ca echilibru dinamic si sonor si, mai ales, prin etalarea virtutilor tehnice pe care le solicita aceasta lucrare baroca, cucerind publicul, care l-a aplaudat frenetic. Cantecul de leagan sacru (Geistliches Wiegenlied) de Brahms, op.91, nr.2, pentru mezzosoprana si orchestra a creat dimensiunea lirico-dramatica a programului serii, propunand publicului o lucrare de mare forta expresiva, care da glas sentimentelor de bucurie amestecata cu resemnare in fata destinului, pe care le traieste Fecioara Maria la nasterea pruncului sau, Isus Cristos. Geanina Munteanu, o mezzosoprana cu mari disponibilitati artistice, a fost interpreata ideala pentru redarea complexitatii dramatice a piesei, etaland deopotriva multa sensibilitate in sustinerea discursului liric. Solista a constituit o prezenta de scena incantatoare.
Simfonia in do major, op. 3 nr. 2, de Johann Christian Bach, a recompus, prin mesajul ei muzical luminos, o atmosfera de sala plina de prospetime. Varianta interpretativa aleasa de dirijor a fost una de vivacitate care a potentat efectele de surpriza care apar in dialogul dintre partidele de instrumente. Rolul suflatorilor s-a schimbat de la acela de acompaniator, la cel de participant direct in jocul ritmurilor. O lucrare stenica, care a beneficiat de o prestatie artistica pe masura.
Concertul s-a incheiat cu o suita de colinde traditionale, aranjate pentru orchestra, ca de altfel si liedul lui Brahms de Ion Olteanu, membru al Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea, care si-a dat masura profesionalismului sau, pe care l-a probat de-a lungul anilor si in alte spectacole pe care le-a sustinut cu orchestratii si aranjamente pentru formatii camerale ale unor mari lucrari simfonice.
Adresam felicitari si multumiri membrilor Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea pentru reusita acestui minunat spectacol si, dincolo de el, pentru munca plina de pasiune in slujba frumosului pe care o sustin, cu aceeasi convingere, de ani si ani. De efortul si abnegatia lor, primii beneficiari suntem noi, melomanii care ii admiram si ii sustinem.
Si, nu in ultimul rand, se cuvin cuvinte de lauda dirijorului Andrei Iliescu de care se leaga toate reusitele actuale ale orchestrei, ale carui merite nu sunt numai cele care tin de prestatia sa dirijorala, ci si grija in a intretine coeziunea si o atmosfera stimulativa la nivelul orchestrei.
Alte articole
