C. Alexandru, L. Aburel ICEPRONAV Galati Istoric – Prezentare – Realizari
Data: 16-31 ianuarie 2010
Lucrarea a fost elaborata in anul 1990 si are scopul de a pune in evidenta realizarile in sfera cercetarii stiintifice si ingineriei tehnologice pentru constructii navale ale ICEPRONAV, infiintata ca unitate de elita a industriei romanesti. Se prezinta o veritabila fresca a constructiilor navale romanesti, din cele mai vechi timpuri (sec. V – IV i.Ch.) si pina in prezent. Se deslusesc, astfel, in mod armonios, rolul si importanta conceptiei romanesti in constructia navelor fluviale si maritime de toate tipurile – civil si militar.
În acest cadru sunt descrise, in amanunt, conditiile favorabile create dupa tratatul de la Adrianopol (1829) si pina in 1940, cind cel de-Al Doilea Razboi Mondial a produs – prin urmarile lui – grave perturbari in economia navala romaneasca. De aici incolo, lucrarea urmareste cu atentie dezvoltarea treptata a constructiilor navale romanesti si – in paralel – evolutia sectorului de conceptie in domeniu, legata de crearea primului Institut de Proiectare Navala (IPRONAV – 1951) la Bucuresti.
Dezvoltarea economiei, in special a industriei autohtone, a impus o evolutie multilaterala, corespunzatoare in sectorul naval, in care volumele de constructii au crescut continuu, impunind noi repere, permanent modernizate. S-a impus, astfel, consolidarea continua a nucleului initial creat la Bucuresti, al IPRONAV si transferarea acestuia la Galati, linga marele ?antier Naval si dezvoltarea acestui Institut la nivel de Baza de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica in domeniu (ICEPRONAV – 1966). Înfiintarea si dezvoltarea au fost favorizate si de crearea – tot la Galati – in 1951, a Institutului Universitar Mecano-Naval, transformat mai tirziu in Facultati de Mecanica, Inginerie navala si Instalatii si utilaje navale, in structura Universitatii Dunarea de Jos din Galati. Aceasta puternica baza universitara a alimentat permanent dezvoltarea cu cadre de exceptie a ICEPRONAV – Galati, contribuind la rezultatele merituoase ale acestei unitati de frunte din cercetarea si proiectarea navala romaneasca.
Cartea ilustreaza, din plin, realizarile pe etape ale Institutului, participarea la realizarea parcului de nave romanesti (fluviale si maritime), a navelor speciale, cum sunt platformele maritime, nave cu perne de aer s.a. si a marilor nave petroliere de 150 000 tdw. În mod deosebit sunt prezentate dotarile speciale ale Institutului – tunelul de cavitatie si tunelul aerodinamic, bazinele de incercari de rezistenta la inaintare si autopropulsie (300 m), bazinul de incercari de manevrabilitate s.a.
O carte care pune in evidenta – fara obstinatie – munca unui grup de specialisti, capabili si entuziasti, si rezultatele lor minunate.