Viitorul, mai aproape prin noile tehnologii
Data: 16-31 ianuarie 2010
Cel mai mare tirg de electronice din lume, Consumer Electronics Show – CES, desfasurat la Las Vegas (SUA) in prima jumatate a lunii ianuarie a.c., se inscrie in rindurile evenimentelor de larga rezonanta nu numai in lumea stiintei si tehnicii, ci pe un plan mai larg in preocuparile a sute de milioane de locuitori ai Terrei. Peste 2500 de companii au prezentat mai mult de 20 000 de produse noi, multe dintre ele urmind sa ajunga si pe piata autohtona in 2010. Evenimentul a dezvaluit tendintele anului in materie de tehnologie: pe linga inovatiile legate de divertisment tridimensional (3D) continua trendul spre super-mobilitate si productia de gadget-uri multifunctionale, cu accent pe design.
Consumer Electronics Show a fost organizat pentru prima data in iunie 1967, la New York. În perioada 1978 – 1994, tirgul s-a desfasurat de doua ori pe an – vara in Chicago si iarna in Las Vegas. Ulterior, s-a renuntat la editia de vara, din cauza participarii scazute. CES a fost, de-a lungul anilor, un eveniment de referinta pentru industria de profil. Aici s-au lansat, de pilda, Video Cassette Recording-ul in 1970, CD playerul in 1981 si DVD-ul in 1996.
Potrivit organizatorilor, actuala editie a depasit asteptarile in ceea ce priveste inovatia, optimismul si impresia creata. Peste 120 000 de persoane au vizitat tirgul in acest an, in usoara crestere fata de 2009, cind se inregistrase o diminuare cu 20 la suta fata de editia dinaintea crizei: in 2008, CES a fost vizitat de 141 000 de persoane, iar in 2009 numarul a scazut drastic, la 113 000.
Televiziunea tridimensionala, marea „vedeta“ a tirgului
Cu certitudine, marea vedeta a tirgului au fost inovatiile din domeniul televiziunii 3D. S-au lansat televizoare care permit vizionarea filmelor in format tridimensional, iar mai multe grupuri media au anuntat ca vor lansa canale de televiziune 3D. Tenhologia si-a demonstrat deja succesul, cele mai recente filme lansate in format tridimensional fiind in topul incasarilor la nivel mondial, cu Avatar pe primul loc, dupa incasari de un miliard de dolari.
Reteaua de televiziune ESPN a anuntat la Las Vegas ca va lansa prima retea de televiziune 3D pe piata americana, in luna iunie a acestui an, si va transmite live cel putin 85 de evenimente sportive in primul an. Trei dintre cele mai mari companii de media, tehnologie si divertisment din lume, Discovery Communications, Sony Corporation si IMAX Corporation afirma, la rindul lor, ca vor crea o companie mixta care va dezvolta prima retea de televiziune 3D cu emisie non-stop, care va fi lansata la inceputul lui 2011. ?i Sky si-a reafirmat intentia de a lansa un canal TV 3D pe parcursul acestui an, care va putea fi receptionat pe mai multe televizoare 3D Ready in Marea Britanie si Irlanda in 2010. LG, Panasonic, Samsung si Sony si-au anuntat intentia de a introduce pe piata televizoarele 3D in acest an. Unele vor fi echipate cu ochelari speciali, iar altele vor fi doar 3D Ready, ceea ce inseamna ca utilizatorii trebuie sa cumpere un dispozitiv plug-in separat, precum si ochelari 3D.
Samsung Electronics America Inc. a lansat, la CES 2010, prima solutie 3D completa de home entertainment, ca parte a celei mai mari game de produse 3D de pina acum. Prin intermediul televizoarele Samsung 3D LED si disc player-ului 3D Blu-ray, cele mai bune solutii in domeniul 3D entertainment sunt acum disponibile pentru consumatori si confortul livingului acestora. Odata cu anuntarea parteneriatului exclusiv la nivel mondial cu DreamWorks Animation SKG si Technicolor la editia CES din acest an, Samsung devine parte a unei industrii de top, punind la dispozitia utilizatorilor playere Blu-ray 3D, dar si continut recent finalizat in format Blu-ray 3D, precum Monsters vs. Aliens. DreamWorks Animation a lansat unele dintre cele mai populare titluri de filme, DVD-uri si Blu-ray-uri din toate timpurile, iar Technicolor este un pionier in crearea si replicarea formatelor 3D. Cele trei companii dezvolta impreuna o infrastructura completa care vizeaza introducerea tehnologiei 3D in segmentul mainstream.
Specialistii estimeaza ca anul acesta vor fi vindute 2,2 milioane de televizoare 3D, iar pina in 2013 mai mult de 25 la suta dintre televizoarele vindute vor fi 3D.
O noua interactiune a omului cu mijloacele electronice
Editia din acest an a adus in prim-plan conceptul de a controla dispozitivele electronice de la distanta fara a avea nevoie de vreun dispozitiv sau instrument. Astfel, telecomanda, tastatura, mouse-ul sau joystick-ul vor deveni in curind instrumente depasite, odata ce marii producatori de electronice si electrocasnice vor pune la dispozitia consumatorilor televizoare, computere si console care pot fi controlate prin gesturi, ale miinii, capului sau intregului corp.
Pina acum, incercarile de a promova o astfel de tehnologie a gesturilor au esuat din diverse motive, fiind de cele mai multe ori limitate de perceptia in doua dimensiuni a camerelor proiectate pentru a detecta utilizatorul si miscarile acestuia.
Progresele tehnologice din ultimii ani au ajuns in punctul in care o astfel de camera, echipata cu un microcip de ultima generatie, poate „privi” tridimensional si poate distinge fara probleme utilizatorul si gesturile acestuia, facind chiar diferenta intre miscari uzuale, cum ar fi gesticulatia, si comenzi de schimbare a canalului, crestere a volumului sunetului sau atacare a unui adversar intr-un joc video.
În viitorul apropiat, giganti ai tehnologiei precum Microsoft, Hitachi si alti producatori importanti de electronice vor incepe sa vinda televizoare si computere care vor ingloba aceste progrese de ultima ora. Produsele au fost anuntate in ultimele zile la CES 2010, iar publicatiile si blog-urile specializate cuprind de pe-acum o cantitate impresionanta de informatii, de detalii legate de acest eveniment marcant in evolutia electronicelor.
Tehnologia este considerata de multi cea mai importanta evolutie in interfata om-masina, de la aparitia mouse-ului la inceputul anilor ‘80.
Firmele specializate, care au petrecut ultimele 2 – 3 decenii dezvoltind si perfectionind acest progres, au surprins industria reusind in final sa „faca tehnologia sa mearga“, apreciaza specialistii.
Acum, aceste companii putin cunoscute pe scena globala isi consacra timpul prezentind tehnologia in laboratoare „secrete“ gigantilor industriei electronicelor de consum. „Revolutia gesturilor“ se va afla la ordinea zilei la sfirsitul acestui an, cind Microsoft va lansa primul dispozitiv electronic echipat cu noua tehnologie, o consola de jocuri video si divertisment cunoscuta in prezent doar ca Project Natal. Site-urile de video sharing, precum YouTube, cuprind un numar mare de clip-uri care demonstreaza utilizarea tehnologiei in diverse scopuri, de la controlul complex al personajului intr-un joc video la derularea unui film sau manipularea fotografiilor si a documentelor.
O alta companie care a reusit sa se plaseze in centrul pietei odata cu perfectionarea tehnologiei gesturilor este gigantul japonez Hitachi, care va lansa primul televizor fara telecomanda.
Spre sfirsitul acestui an ar putea fi anuntate laptopuri si alte tipuri de computere care vor ingloba noul progres tehnologic, transformind functiile touchscreen intr-o metoda depasita de interactiune. Companiile care au contribuit la dezvoltarea acestei tehnologii – GestureTek, cu sedii in Sillicon Valley si Ottawa, Canesta – in Sunnyvale, California, sau PrimeSense, firma aflata la inceput de drum in Tel Aviv – au reusit sa conceapa microcip-uri si camere video care detecteaza tridimensional mediul inconjurator, pot recunoaste silueta si gesturile unui utilizator care, spre exemplu, sta pe canapea impreuna cu prietenii si pot distinge miscarile uzuale ale miinilor si corpului de comenzile destinate explicit aparatului.
?efii Canesta si GestureTek, prezenti la CES 2010, au discutat „confidential“ cu directori ai marilor grupuri asiatice de electronice. Adoptind o atitudine similara, PrimeSense a amenajat un stand de mici dimensiuni unde a prezentat tehnologia doar pentru o audienta atent selectata. Într-una dintre demonstratiile PrimeSense, o camera echipata cu cip-ul dezvoltat de firma israeliana a putut distinge separat persoanele asezate pe o canapea si a detectat chiar hainele acestora, facind diferenta intre sacou, camasa si tricou.
Toate par desprinse dintr-o povestire SF, dar, in curind, vor face parte din realitatea nemijlocita, la indemina unui numar tot mai mare de semeni de-ai nostri.
Tehnologiile wireless, in centrul atentiei
Tehnologiile wireless au fost si ele in centrul atentiei la cea mai mare expozitie de electronice din lume. Potrivit akihabaranews.com, prototipul de televizor wireless, cu diagonala de 32 inch (81 cm), prezentat de Haier America Digital Products Group, a primit la CES premiul Produsul viitorului. Televizorul poate reda imagini HD prin intermediul unei noi interfete WHDI (Wireless Home Digital Interface), capabila de streaming 1080p la 3Gbps, de la o distanta de 30 de metri. Alimentarea cu electricitate (100W) se face tot wireless, prin intermediul unei bobine plasate in spatele device-ului (de aproximativ 30,48 x 30,48cm), cu raza de un metru.
Compania Lenovo a prezentat, la rindul ei, un model de tastatura wireless, cu ajutorul careia calculatorul poate fi comandat de la distanta. Solutia este destul de ieftina si confortabila: un produs care costa circa 60 de dolari, o mini tastatura wireless care incorporeaza si un trackball. Practic, acest gadget este un fel de telecomanda mai mare, care include taste, un trackball si butoane media. Tastatura functioneaza chiar si la 10 metri distanta si opereaza in frecventa de 2,4 GHz, fiind compatibila cu Windows, dar si cu numeroase modele de televizoare.
Prima placa de baza cu USB 3.0
Primele placi de baza certificate oficial de catre USB Implementation Forum (USB-IF) privind integrarea tehnologiei USB 3.0, care ofera rate de transfer de pina la 10 ori mai mari, au fost anuntate si prezentate la CES. „Pionierul“ a fost compania Asus. Modelul P6X58D Premium a fost validat pe data de 5 ianuarie 2010 pentru adoptarea conform standardelor a interfetei USB 3.0 sau, altfel spus, pentru compatibilitatea SuperSpeed USB. Prin intermediul interfetei USB 3.0, utilizatorii vor putea transfera mult mai rapid fisierele mari si continutul multimedia de pe dispozitivele mobile avansate. USB 3.0, cunoscut ca si SuperSpeed USB, ofera o banda de transfer a datelor de aproape 10 ori mai mare decit cea a USB 2.0, oferind management al energiei mai performant. Pe linga Asus au mai anuntat ca vor intra pe piata cu aceasta tehnologie companii precum Fujitsu, Gigabyte, HP sau Western Digital. Producatorul de computere HP a anuntat, la rindul lui, ca va lansa in curind game de laptop-uri care includ SuperSpeed USB-uri.
Revenire a computerelor mici, cu interfata tactila
Microsoft a prezentat, in cadrul Consumer Electronic Show, trei tablet PC-uri. Astfel, computerele mici cu interfata tactila au revenit puternic in atentie la Las Vegas. Dintre cele trei tablet PC-uri prezentate, unul singur va fi lansat in cursul acestui an; acesta este produs in colaborare cu HP si va rula sistemul de operare Windows 7. Celelalte doua modele sunt construite de Archos si Pegatron Corp.
Tablet PC-urile sunt dispozitivele despre care specialistii spun ca se va vorbi foarte mult in acest an, iar acestea reprezinta o punte intre smartphone-uri si laptopuri. Fac parte din noua generatie de computere proiectate pentru mobilitate, a caror interfata este optimizata in primul rind pentru touchscreen, fara a fi necesare periferice clasice de control. Tablet PC-urile permit utilizatorilor sa se conecteze la Internet wireless, sa vizioneze filme, sa asculte muzica si sa citeasca e-book-uri. Dispozitivul produs de Microsoft si pe care ruleaza sistemul de operare al Microsoft are touchscreen si permite navigarea pe internet, dar si citirea de carti in format electronic.
Nu au lipsit nici bizareriile
Asa zisele gadget-uri, care mai de care mai ingenioase, au incintat si ele privirile vizitatorilor tirgului. Compania Hannspree – un renumit producator de televizoare LCD cu design unic – dupa ce, anterior, a facut un televizor in forma de mar rosu, a venit la editia din acest an a CES cu unul sub forma de urs polar. Acesta se adreseaza, evident, copiilor si are o diagonala de 19 inch. Un alt produs cu tenta de inedit a fost un accesoriu pentru iPhone, denumit As-Seen-on-TV Hat – o sapca cu un cozoroc alungit si cu un fel de perdea pe margine. ?apca are un suport pentru iPhone in interior si un fel de lupa care mareste imaginile de pe ecranul de 3,5 inch al iPhone pentru a oferi o experienta de cinema. Un alt gadget care a facut senzatie la CES a fost briceagul prezentat de compania Victorinox care, pe linga accesoriile obisnuite (cutit, surubelnita, scobitoare si desfacator de sticle), poate deschide si usa de la garaj. Acesta contine un cip care transmite semnale de inalta frecventa si le permite posesorilor sa deschida usa de la garaj apasind pe un buton. Briceagul mai este dotat si cu un LED puternic, deci poate fi folosit si pe post de lanterna.
Perspectivele sectorului IT in 2010
Potrivit unui studiu IDC, pietele emergente, inclusiv Romania, vor juca un rol important in procesul de remodelare a industriei globale IT&C in 2010, cresterile cele mai importante urmind sa aiba loc in aceste state. Schimbarile vor forta jucatorii de pe piata sa isi redefineasca uneori esential activitatile si pachetul de oferte.
Pentru anul in curs, se prognozeaza cresteri modeste, care nu vor insemna insa intoarcerea la perioada post-recesiune, ci mai degraba vom asista la schimbari radicale ale industriilor, impinse de cererea in crestere de pe pietele emergente, explozia de terminale mobile si aplicatii dezvoltate pentru acestea, precum si de marirea vitezelor de acces la Internet.
Piata globala de IT va consemna in 2010 un salt de circa 3,2 la suta, pina la 1.500 de miliarde de dolari. Cresterile inregistrate pe pietele emergente vor fi insa mult mai solide, Brazilia, Rusia, India si China conducind plutonul si urmind sa marcheze evolutii intre 8 si 13 la suta, conform studiului IDC. Piata telecom va creste, de asemenea, la nivel global, cu circa 3 la suta.
În 2010, industria IT va reveni aproape de nivelul inregistrat in 2008, de 1.500 de miliarde dolari. Se estimeaza ca segmentul hardware, care a fost in 2009 cel mai afectat sector IT in Romania, isi va reveni cel mai greu. Cele mai importante categorii de produse din acest an vor fi terminalele mobile. Pe segmentul de servicii, outsourcing-ul va juca un rol esential. Ca si in anii precedenti, acest segment se va dezvolta cel mai puternic in pietele emergente. Romania este una dintre tarile cele mai importante din punct de vedere al outsourcing-ului, piata locala de profil fiind estimata la aproximativ 700 de milioane de euro la nivelul anului 2009.
Recuperarea economiei globale va influenta pozitiv procesul de stabilizare a gigantilor telecom in 2010, pe plan global investitiile in industrie urmind sa creasca cu circa 3 la suta. „Saltul“ va veni in special din relansarea si perfectionarea segmentului de date, precum si din lansarea de noi terminale mobile.
Potrivit IDC, pietele emergente vor contribui decisiv la revenirea industriei IT in 2010 (de pilda, India va avea o crestere prognozata de 13 la suta, China de 9 la suta, iar Brazilia si Rusia de 8 la suta), in timp ce pietele mature vor ramine in general vulnerabile si supuse riscurilor (piata din SUA va creste cu doar 3 la suta, tarile din Europa de Vest cu doar un procent, iar Japonia va inregistra un declin de 1 la suta pe acest segment). IDC estimeaza ca mai mult de jumatate din cresterea globala a segmentului IT se va datora statelor emergente. Per total, aceste tari, inclusiv Romania, vor acoperi 21 la suta din segmentul IT global. Prin comparatie, in 2002 acestea detineau doar 13 la suta din aceasta piata.
Terminalele mobile vor deveni platforme strategice de crestere atit pentru producatori, cit si pentru utilizatorii finali in acest an. Pentru prima oara in 2010, ele nu vor mai fi privite ca „o extensie a computerelor personale“ sau ca simple gadget-uri, ci mai degraba vor fi recunoscute pe plan global ca platforme primare pentru dezvoltatori si pentru utilizatori deopotriva. Acest fapt nu inseamna, insa, un declin al pietei de PC-uri, IDC estimind ca anul acesta se vor comercializa pe plan global circa 300 milioane de PC-uri.
Terminalele mobile vor fi din ce in ce mai utilizate pentru accesarea internetului, numarul aplicatiilor pentru acestea se va mari considerabil, concomitent cu cresterea penetrarii in toate tarile: peste 1 miliard de terminale mobile vor fi folosite pentru a accesa Internetul in 2010 (acest an va marca depasirea pragului de 1 miliard de telefoane folosite pentru a accesa Internetul, fata de 1,3 miliarde de PC-uri; in 2011 este posibil ca numarul de terminale mobile folosite de utilizatori pentru a accesa Internetul sa-l depaseasca pe cel al PC-uri utilizate in acelasi scop).