UE tripleaza fondurile pentru inovare in domeniul transporturilor feroviare
Data: 16 - 31 ianuarie 2014
Comisia Europeana (CE) a adoptat, la finalul anului trecut, initiativa Shift2Rail, un nou parteneriat intre sectorul public si cel privat pentru a investi aproape 1 miliard de euro in cercetare si inovare pentru a determina cresterea transportului de calatori si de marfuri pe caile ferate europene. Transportul feroviar este printre cele mai eficiente forme de transport care respecta mediul, dar, in prezent, este utilizat pentru a transporta numai 10% din marfurile europene si doar 6% dintre calatori in fiecare an, potrivit unui comunicat al CE.
Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisarul responsabil cu transporturile, a declarat: „Daca dorim sa existe mai multi calatori si mai multe marfuri pe caile ferate europene, atunci transporturile feroviare trebuie sa ofere servicii mai bune si sa constituie o optiune atractiva pentru mai multi clienti. Pentru ca acest lucru sa se intample, sectorul transporturilor feroviare are nevoie de inovare. Acest parteneriat public-privat este un progres important; el va stimula inovarea avand ca scop reducerea costurilor serviciilor de transport feroviar, cresterea capacitatilor si furnizarea unor servicii de transport feroviar pentru clienti mai fiabile si mai frecvente“.
La randul sau, Maire Geoghegan-Quinn, comisarul pentru cercetare, a declarat: „Aceasta investitie va permite realizarea unui efort industrial major, combinand finantarea din surse publice cu cea din surse private din intregul sector al transporturilor feroviare pentru a dezvolta tehnologii strategice si solutii care vor contribui la consolidarea competitivitatii intreprinderilor europene si la mentinerea pozitiei de lider a Europei pe piata mondiala a transporturilor feroviare. Aceasta este o dovada perfecta a efectului de parghie al bugetului UE pentru crestere economica si ocuparea fortei de munca“.
Shift2Rail - Reorientarea catre transportul feroviar
Initiativa Shift2Rail este un parteneriat ambitios intre sectorul public si cel privat, care va gestiona un program de lucru pe 7 ani de cercetare si inovare specifica, pentru a sprijini dezvoltarea unor servicii feroviare mai bune in Europa. Aceasta va dezvolta si va accelera introducerea pe piata a descoperirilor tehnologice. Cu initiativa Shift2Rail, CE isi tripleaza finantarea pentru cercetare si inovare in domeniul feroviar, aceasta ajungand la 450 de milioane de euro (in intervalul 2014 - 2020) in comparatie cu 155 de milioane de euro pentru perioada anterioara. Ea va fi completata de 470 de milioane de euro din partea sectorului feroviar. Castigurile nete ale acestei abordari colaborative pe termen lung vor da un imbold substantial inovarii in sectorul feroviar, in comparatie cu cofinantarea din trecut a unor proiecte individuale.
Noua initiativa urmareste realizarea unei reduceri cu pana la 50% a costului legat de ciclul de viata al transportului feroviar (si anume, costurile legate de construirea, exploatarea, intretinerea si reinnoirea infrastructurii si a materialului rulant), realizarea unei cresteri globale a capacitatii de pana la 100% si realizarea unei cresteri globale a fiabilitatii cu pana la 50% pe diferite segmente ale pietei de transport feroviar.
Cinci domenii cheie
Activitatile de cercetare si inovare se vor concentra pe cinci domenii cheie:
- Pentru a imbunatati calitatea serviciilor, se va pune accentul pe elaborarea unei noi generatii de trenuri de mare capacitate care sunt fiabile si eficiente din punctul de vedere al costurilor;
- Pentru a creste capacitatea si a determina mai multe trenuri sa utilizeze aceleasi linii, se vor dezvolta sisteme de control si de gestionare a traficului mai bune si mai inteligente;
- Se va urmari asigurarea unei infrastructuri fiabile, de inalta calitate, inclusiv reducerea zgomotului liniei, reducerea costurilor si dezvoltarea unor modalitati de intretinere inteligente;
- Pentru a asigura sisteme integrate de emitere a biletelor si de planificare a calatoriilor, se vor dezvolta servicii si solutii IT inovatoare;
- Pentru a permite sectorului de transporturi feroviare sa concureze in mod eficient pe mai multe piete, se va dezvolta o mai buna logistica si se vor elabora solutii intermodale mai eficiente pentru transportul de marfa, astfel incat sectorul feroviar sa se poata conecta mai bine cu celelalte moduri de transport.
Instituirea unei intreprinderi comune in domeniul transporturilor feroviare - un parteneriat public-privat denumit Shift2Rail - va permite punerea in comun a resurselor publice si private si orientarea acestora catre activitatile de cercetare care sunt esentiale pentru realizarea spatiului feroviar unic european si pentru sprijinirea competitivitatii sectorului feroviar in ansamblul sau, pentru crearea de locuri de munca si stimularea exporturilor. Proiectul va implica, practic, toti furnizorii din industria feroviara din intreaga Europa, inclusiv intreprinderile mici si mijlocii inovatoare, pentru a accelera dezvoltarea de noi tehnologii si introducerea lor pe piata. De asemenea, acesta va implica operatorii feroviari si gestionarii de infrastructura astfel incat sa se garanteze ca activitatile de cercetare sunt aliniate la nevoile pietei.
Context
Europa se confrunta cu provocari majore in ceea ce priveste congestionarea ridicata, cresterea cererii de trafic si nevoia de a construi legaturi de transport sustenabile pentru a alimenta cresterea economica. Cu toate acestea, in ciuda evolutiilor pozitive inregistrate pe unele piete, sectorul transporturilor feroviare este in stagnare sau in declin in numeroase state membre ale UE. Cota detinuta de transportul feroviar de calatori in medie in cadrul transporturilor din interiorul UE a ramas mai mult sau mai putin constanta din 2000, la aproximativ 6%, in timp ce cota detinuta de transportul feroviar de marfa a scazut de la 11,5% la 10,2%.
Confruntata cu aceasta realitate, Comisia Europeana a raspuns pe trei fronturi:
1. Cu un important pachet de masuri de restructurare a pietei transporturilor feroviare din Europa (al 4-lea pachet feroviar).
2. Prin triplarea investitiilor in infrastructura europeana de la nivelul actual de 8 miliarde de euro la 26 de miliarde de euro pentru perioada 2014 - 2020. Peste 80% din aceasta suma va fi folosita pentru sectorul transporturilor feroviare.
3. Prin triplarea investitiilor in domeniul cercetarii si inovarii, in special in cadrul noului program de reorientare catre transportul feroviar.