Importante momente aniversare tehnico-economice in 2015 (II)
Data: 16 - 31 ianuarie 2015
Continuam prezentarea unor momente de seama din istoria stiintei, tehnicii si economiei romanesti, pe care le vom marca, in acest an, prin aniversari „rotunde“.
135 de ani de la:
- Infiintarea primei Directii a Cailor Ferate Romane care, in 1883, se transforma in Directiunea generala a Cailor Ferate Romane (CFR), sub conducerea inginerului Stefan Falcoianu;
- Inceperea functionarii, sub forma de societate anonima cu participarea statului (care detinea o treime din actiuni), a Bancii Nationale a Romaniei, careia i s-a acordat privilegiul de a emite hartie-moneda, avand la baza leul;
- Inceperea executarii primelor lucrari de canalizare a orasului Bucuresti si, dupa planurile arhitectului Grigore Cerchez, a celor de regularizare a raului Dambovita in perimetrul orasului (adancirea albiei, taierea, in anumite portiuni a malurilor raului, asanarea baltilor din lunca);
- Darea in exploatare a bazinului carbonifer situat intre vaile Dambovitei si Prahovei, prin deschiderea minelor de la Sotanga (1880), Margineanca (1887) si, apoi, a celor de la Aninoasa, Filipestii de Padure, Doicesti etc. Din acea vreme, in Romania incepe extractia carbunilor pentru industrie;
- Intrarea in functiune, la Resita, a primului furnal cu cocs, urmat, in 1888, de cel de la Calan si, in 1895, de un altul la Hunedoara;
- Experimentarea, la Paris, de catre inginerul Dimitrie Vasescu, pe cand era inca student, a unui automobil functionand cu aburi, de constructie originala. Deschis, cu platforma joasa, avand in spate o canapea cu doua locuri si in fata cazanul cu aburi, iar rotile din spate prevazute cu inele din cauciuc intre benzile metalice, automobilul lui Vasescu a fost caracterizat atunci de francezi ca „cel mai reusit tren fara sine“. Ulterior, independent unul de altul, inginerii germani Gottlieb Daimler, in 1885, si Carl Friedrich Benz, in 1886, au inventat automobilul cu motor cu explozie.
130 de ani de la:
- Publicarea Legii pentru acordarea de premii si instituirea de concursuri agricole si industriale, menita sa stimuleze dezvoltarea agriculturii si a industriei;
- Instalarea, la Bucuresti, in curtea Teatrului National, de catre inginerul american de origine romana Francisc Jelle, asistentul lui Thomas A, Edison, a unei centrale electrice de curent continuu, care asigura iluminatul electric interior al teatrului si al catorva imobile invecinate. Uzina avea doua locomobile de cate 25 CP fiecare, antrenand prin curea dinamuri similare celor folosite de Edison. Distributia curentului electric s-a facut la inceput prin linii aeriene, iar apoi prin linii subterane, asigurandu-se iluminatul a 1115 lampi electrice. Teatrul National din Bucuresti este al treilea din Europa iluminat electric, dupa Residenztheater si Hofftheater din M?nchen;
- Construirea si darea in exploatare a liniilor de cale ferata Oradea - Baile Episcopiei, Campia Turzii - Turda, Titu - Targoviste si Bacau - Piatra Neamt;
- Promulgarea Legii pentru organizarea Monetariei Statului, a Fabricii de timbre si a Depozitului general al timbrelor;
- Inceperea constructiei Ateneului Roman din Bucuresti, prin contributie publica si prin staruinta unor oameni de arta si cultura.
Alte articole



