Trei decenii de activitate a companiei CONPET SA PLOIESTI
Data: 16-31 ianuarie 2021
Pagini din istoria sistemului naţional de transport al ţiţeiului prin conducte
La 22 ianuarie a.c. se împlinesc 30 de ani de la înfiinţarea companiei CONPET SA Ploieşti. Tradiţional, la această dată se sărbătoreşte „Ziua Societăţii" constituite la începutul anului 1991, iar acum, în 2021, în condiţiile pandemiei, evenimentul este marcat prin intermediul comunicării online.
În cele ce urmează, ne propunem, pe baza unui amplu studiu elaborat de dr. ing. Valentin-Paul Tudorache (care activează în cadrul companiei), profesor asociat la Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti, vicepreşedinte al Sucursalei AGIR Prahova, să prezentăm câteva date referitoare la evoluţia sistemului naţional de transport al ţiţeiului prin conducte.
Bazele activității de transport țiței prin conducte au fost puse în anul 1901, odată cu intrarea în funcțiune a primei conducte de transport țiței, pe traseul Buștenari - gara C.F.R. Băicoi, din județul Prahova. S-a mai prezentat o variantă, potrivit căreia prima conductă pentru transportul țițeiului la distanță s-a construit în anul 1881, având o lungime de 9000 m.
De menționat este faptul că, la finele ultimului deceniu al secolului al XIX-lea și începutul secolului XX a început organizarea transportului țițeiului și, evident, a produselor petroliere în societăți specializate, precum Noul Conduct (1897); Primul Conduct Buștenari Plopeni; Conductul Național - care, în anul 1903, fuzionează cu societatea Buștenari, continuându-și activitatea sub denumirea de BUȘTENARI. Această societate este considerată strămoșul actualului CONPET. De asemenea, în anul 1905 s-a înființat societatea Creditul Petrolifer pentru transportul și depozitarea petrolului.
Între ani 1900 - 1915, producția de petrol se afla în continuă creștere, iar numărul de societăți de transport și depozitare a țițeiului a cunoscut acelaşi trend.
Totodată, după lungi discuții, pe baza unui raport întocmit de inginerul Anghel Saligny și prin LEGEA nr. 1726 din 17 martie 1912, s-a aprobat finanțarea și începerea lucrărilor de construcție a conductei Băicoi - Constanța (Port), fiind prima conductă de transport petrol a statului (traseul conductei trecea prin localitățile Băicoi - Ploiești - Buzău - Făurei - Fetești - Constanța, pe o lungime de 310 km).
Primul Război Mondial a întrerupt lucrările de construcție a conductei Băicoi - Constanța. În perioada interbelică, pe linia aplicării politicii „prin noi înșine", principala reglementare a constituit-o Legea Minelor din anul 1924, potrivit căreia concesiunea perimetrelor petroliere nu se mai putea face decât societăților al căror capital se afla, în proporție majoritară, în mâinele cetățenilor români.
În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, industria petrolieră şi, implicit, sistemul de conducte, au cunoscut evoluţii specifice legate de desfăşurarea şi deznodământul luptelor atât din Est, cât şi din Vest.
În condiţiile cunoscute ale transformărilor de ordin politic, economic şi social de după 23 august 1944, în anul 1956 s-a impus înființarea, în cadrul activităților petroliere, a ÎNTREPRINDERII DE TRANSPORT ȚIȚEI PRIN CONDUCTE (ITTC), ca unitate economică de sine stătătoare cu sediul la Ploiești, care a preluat exploatarea tuturor conductelor de transport ţiţei de pe teritoriul ţării, punând, astfel, în valoare noi câmpuri petrolifere și devenită, în scurt timp, de interes național.
Este de reţinut că, la finalul anului 1989, România dispunea de o rețea de conducte de 4500 km, cu diametre cuprinse între 2 - 28 inch, pentru transportul țițeiului.
După evenimentele din decembrie 1989, în procesul tranziţiei spre economia de piaţă, a luat fiinţă - aşa cum am mai menţionat - la 22 ianuarie 1991, Societatea CONPET SA Ploieşti. A fost prima companie constituită în sectorul petrolier, înregistrată la Registrul Comerţului Prahova. Această dată este marcată, în fiecare an, drept „Ziua Societăţii".
În prezent, Sistemul Național de Transport țiței prin conducte din România (S.N.T.) operat de CONPET S.A. Ploieşti are o lungime de aproximativ 3800 km și este structurat în patru subsisteme principale: 1) Subsistemul de transport al țițeiului intern (1540 km de conducte); 2) Subsistemul de transport al țițeiului din import (1348 km de conducte); 3) Subsistemul de transport al gazolinei și etanului lichid (921 km de conducte) și 4) Subsistemul de transport pe calea ferată pentru țiței și gazolină (13 rampe de încărcare, 2 rampe de descărcare, 13 locomotive și 69 vagoane cisternă).
Prin urmare, Sistemul Național de Transport (S.N.T.) al țițeiului reprezintă ansamblul conductelor magistrale interconectate care asigură colectarea petrolului extras din perimetrele de exploatare sau a celui provenit din import și dirijarea lui de la punctele de predare, de către producători/importatori, la unitățile de prelucrare, prin stațiile de pompare, rampele de încărcare - descărcare vagoane cisternă pe calea ferată, precum şi prin toate instalațiile, echipamentele și dotările aferente acestora.
Cu o experiență de 12 decenii, Sistemul Național de Transport țiței prin conducte din România (S.N.T.) este „veriga" de legătură între producători şi rafinăriile de prelucrare.
De-a lungul celor trei decenii de existență, CONPET S.A. PLOIEȘTI s-a consolidat, a progresat și a devenit o companie cu o îndelungată experiență în domeniu, cu infrastructură și logistică, dar mai ales cu lucrători experimentați și cu dragoste de meserie.
CONPET S.A. PLOIEȘTI este, în prezent, o companie stabilă și de succes, care oferă servicii la cele mai înalte standarde de siguranță și un reper economic la nivel național, lucru care se datorează în totalitate angajaților din cadrul organizației.
***
Aşa cum s-a reţinut din toate elementele prezentate până acum, 22 ianuarie este ziua organizației CONPET S.A. PLOIEȘTI și, aşa cum se menţionează în studiul pe care l-am citat elaborat de dr. ing. Valentin-Paul Tudorache, „de la înființarea acesteia până în prezent, o sărbătorim, din ce în ce mai mult, cu respect, cu bucurie şi cu mândrie, pornim în anul 2021 cu respectul că organizația de transport țiței prin conducte din România împlinește 12 decenii / 120 ani de istorie şi 3 decenii / 30 de ani de la înființare.
La ceas aniversar, felicitările sunt adresate tuturor lucrătorilor CONPET, pentru implicare și lucrul făcut cu responsabilitate, pentru loialitate și profesionalism, pentru continuarea și respectul acordat unei activități cu importanță deosebită și de interes național, pentru ambiția și dorința de a duce mai departe istoria de succes care astăzi poartă numele CONPET S.A. PLOIEŞTI.
LA MULȚI ANI, CONPET !
LA MULȚI ȘI BINECUVÂNTAȚI ANI, DRAGI COLEGI !
SĂNĂTATE TUTUROR !"
Alte articole




