BUGETUL PENTRU ANUL VIITOR
Data: 15-31 octombrie 2003
In aceste zile se afla in plin proces de dezbatere in structurile ambelor Camere parlamentare proiectele de buget pentru anul viitor. Faptul se cere consemnat - fie si pe scurt - din cel putin trei unghiuri de vedere.
In primul rand, este de apreciat ca pentru al treilea an consecutiv se respecta data - stabilita prin Legea finantelor publice - de depunere de catre Guvern a proiectelor de buget la Parlamentul Romaniei. |n acest fel exista toate premisele ca bugetul ca atare, votat de Legislativ si promulgat de seful statului, sa intre in vigoare inca de la inceputul lui 2004, ceea ce va avea, neindoios, efecte pozitive asupra derularii intregii activitati economico-sociale.
In al doilea rand, prevederile bugetare sunt concepute in asa fel incat sa stimuleze o crestere economica mai puternica decat in anii precedenti. Pentru produsul intern brut (PIB) este prevazut un spor de 5,5 %. Aceasta "tinta" este fundamentata pe accelerarea investitiilor (majorarea lor cu 13 procente) si pe un plus de 5 % al cererii interne. Deosebit de important este ca o asemenea dinamica nu se bazeaza pe factori inflationisti, ci pe dinamica ratei inflatiei sub zece procente, ceea ce va fi o premiera absoluta pentru intreaga perioada a tranzitiei spre economia de piata.
In al treilea rand, se constata ca fiscalitatea s-a diminuat doar cu cateva zecimi de procent, mentinandu-se la un nivel destul de ridicat, respectiv 30,1 % din PIB. Pozitiv este, totusi, ca se diminueaza contributiile de asigurari sociale platite de angajator. |n ceea ce priveste TVA, acesta se va ridica la 7,3 % din PIB, iar impozitul pe venit, ca si accizele, vor reprezenta, fiecare, cate 3 % din PIB. Deficitul bugetului general consolidat nu va depasi 3 %.
Este posibil ca parlamentarii sa mai aduca unele corecturi dar - in esenta - situatia economico-financiara a tarii impune anumite limite, unele foarte stricte, in stabilirea volumului cheltuielilor si a destinatiei acestora. Asadar, vom avea din nou un buget de austeritate. Dar, chiar si in aceste conditii, alocatiile pentru politicile sociale sunt destul de mari, adica mai mult de 10 % din PIB. Este util sa cunoastem asemenea elemente, din multe altele de larg interes, deoarece ele vor jalona nu numai activitatea la scara intregii tari, ci si la nivel microeconomic, influentand sensibil viata fiecaruia dintre noi.