Automobilul viitorului
Data: 16-31 octombrie 2004
A devenit traditionala intalnirea de lucru (workshop) organizata in fiecare an in luna octombrie de ICPE S.A. Bucuresti, care are ca subiect noutatile mondiale si autohtone privind directiile de cercetare, tendintele si realizarile in domeniul automobilului care va inlocui actualele vehicule actionate cu motoare termice.
In acest an, cea de a patra editie si-a desfasurat lucrarile la Pitesti, capitala automobilului romanesc, sub genericul "Suntem pregatiti pentru automobilul electric?", sub egida MEC, in colaborare cu firmele Subansamble Pitesti, RATB, VARTA, CARANDA, Universitatea "POLITEHNICA" Bucuresti si Universitatea "Valahia" Targoviste. La workshop-ul interactiv, al carui moderator a fost dl prof. dr. ing. Nicolae Vasile, director general ICPE S.A., au fost prezentate comunicari de catre specialisti cunoscuti, cu o deosebita experienta in proiectarea si realizarea automobilelor, din ICPE, cercetarea universitara si industrie. Au fost prezentate prototipuri care au fost testate de participanti.
Dintre subiectele propuse dezbaterii retinem: Automobilul electric - pro si contra, prof. dr. ing. Mihai Octavian Popescu si prof. dr. ing. Claudia Popescu (U.P.B.); Competitia vehiculelor electrice, prof. dr. ing. Aurelian Craciunescu (U.P.B.); Perspective in dezvoltarea automobilelor electrice si hibride, prof. dr. ing. Grigore Danciu (U.P.B.); Activitatea prezenta si viitoare privind noile materiale si tehnologii asupra calitatii mediului, prof. dr. ing. Ioana Demetrescu si colab. (U.P.B. - CNC); Unele particularitati ale actionarii automobilelor electrice, prof. dr. ing. Razvan Magureanu (U.P.B.) si dr. ing. Doru Creanga (Electrotehnica SA); Consideratii privind o noua caroserie pentru automobile (profilul aerodinamic delfin), prof. dr. Iosif }aposu (INAV).
Din comunicari reiese faptul ca in lume exista o tendinta majora in cercetarea pentru productia automobilelor de oras si transport actionate cu energie electrica, caracterizate ca nepoluante, silentioase, independente de petrol, mult mai economice, in general mult mai eficiente decat cele actionate cu motoare termice. Se poate afirma cu certitudine ca automobilul electric il va inlocui pe cel clasic si in acest sens exista numeroase studii, proiecte, prototipuri, dar se estimeaza ca din totalul acestora numai 3-4% vor intra in circuitul industrial.
Pentru demonstrarea posibilitatilor automobilului electric, firma Chrysler a confectionat un prototip care poate atinge viteza maxima de 500km/ora. Firma Toyota fabrica in productie de serie un automobil hibrid actionat de un motor electric si termic. Pana in prezent a lansat 100.000 de bucati.
Romania are o indelungata experienta in domeniul cercetarii motoarelor electrice si a prezentat la actualul workshop prototipul Dacia Logan, varianta cu motor electric si sistemul "electric car sharing" pentru transportul in comun, proiect realizat in cadrul programului ANTRANS in colaborare cu RATB, UPB si Universitatea "Valahia" Targoviste, cu urmatoarele caracteristici: autonomie 120 km; consum de electricitate 5 kWh la 100 km; sistem de propulsie - motor de curent continuu, 10 kW. A fost testat de mai multi participanti. A fost prezentat si sistemul de actionare pentru vehicule cu propulsie hibrida pentru tipul AROSPARTANA, proiect realizat in cadrul programului ANTRANS in colaborare cu ARO S.A. Campulung.
DACIA LOGAN electric si vehiculul electric usor tip L~STUN cu doua locuri, sistem de propulsie electric, pentru doua persoane si bagaje in greutate totala de 200 kg au fost prezentate si la TIB/2004.
Pentru realizarea unui autoturism actionat electric este necesara aplicarea unor tehnici HIGHTECH, dintre care baterii de lunga durata, cu dimensiuni reduse si capacitate mare si caroserii usoare. Romania prezinta o caroserie usoara formata in totalitate din rasini armate cu fibra de sticla, pe un sasiu ARO 10.4, realizat la S.C.AVI SRL CRAIOVA, in colaborare cu ing. dipl. Costel Fetcu si designer Mihai Fetcu. Aceasta, prin greutatea redusa, contribuie la reducerea consumului de energie.
Inginerul Justin Capra, cunoscut constructor de autovehicule, a prezentat mai multe prototipuri de autoelectrice monoloc (tip motocicleta), unele contractate in SUA.
Firma REVA Electricity Car a prezentat un exemplar de automobil electric pentru oras, inteligent, ecologic, productie de serie in India, cu doua locuri. In luna martie 2005, 1000 de bucati vor fi livrate pe piata romaneasca. Acesta are urmatoarele caracteristici: este usor de condus, avand numai o pedala de acceleratie si convertizor pentru marsarier; nu are schimbator de viteza, nici ambreiaj, radiator, bujii, curea de transmisie; caroserie rezistenta la socuri si rugina; viteza pana la 60 km/h; consum 10 kWh pentru 80 km parcursi, suficient pentru o zi; este usor de parcat; reincarcarea bateriilor se face de la reteaua electrica urbana, printr-un conductor cu stecar obisnuit, la orice priza normala folosita pentru aparatura electrocasnica; calculatorul de la bord gestioneaza inteligent energia.
Automobilul electric REVA a fost adus la Pitesti prin propriile mijloace. Acest unicat poate fi vazut zilnic in traficul bucurestean.
De peste un an, marile companii de automobile Fiat, Ford, Chrysler, Toyota isi manifesta interesul pentru fabricarea de subansambluri in Romania.
Societatea Subansamble Auto Pitesti SA, initiatoare a grupului industrial componente GIC, este specializata in proiectarea si producerea majoritatii reperelor necesare asamblarii unui automobil: planse, bord, panouri usi, volan, bare parasoc (fata, spate), scaune, carpete, covorase. Prin conceptie si productie, asigura calitatea conform ISO 9001.