Impresii SINGRO 2006
Data: 16-31 octombrie 2006
ECONOMIE – INGINERIE – ECOLOGIE
Acesta a fost cadrul pe care prof. dr. ing. Rodion Popa, profesor la Universitatea din Moscova, l-a gasit drept caracteristic pentru lucrarile Simpozionului stiintific al inginerilor romani de pretutindeni, care a avut loc în perioada 14-15 septembrie la Bucuresti, în organizarea Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania. Si aceasta pentru ca fiecare comunicare stiintifica pornea de la necesitatea economica a problemei abordate, apoi prezenta maniera inginereasca de rezolvare a problemei si, în final, facea analiza impactului pe care solutia propusa îl va avea asupra mediului ambiant.
Domnul Rodion Popa, atat în convorbirile particulare avute cu Domnia sa, cat si în comunicarea stiintifica prezentata la acest Simpozion, intitulata Noi drumuri în energetica si perspectivele lor, constata ca în calitate de combustibil, în prezent se folosesc destul de mult gaz combustibil si produse petroliere. La sat se foloseste tot ce arde: lemn, carbune, ramasite uscate de porumb etc.
Se facea aprecierea ca resursele naturale de combustibil sunt limitate, de aceea fiecare tara trebuie sa gandeasca si sa caute noi tipuri de combustibili. Viata a aratat ca generatoarele eoliene nu sunt eficiente (ele pot fi folosite numai la sat). Uzinele hidroelectrice sunt mai complexe, dar nu întotdeauna inofensive.
Domnul Rodion Popa considera ca prea multe sperante s-au pus în uzinele atomo-electrice. Dar nimeni nu s-a gandit ce sa faca cu deseurile radioactive ori ca se pot întampla avarii ca la Cernobal. I-am vorbit despre un proiect mai vechi, care prevedea încarcarea deseurilor radioactive în rachete cosmice care sa fie lansate catre Soare. A manifestat unele rezerve, clatinand din cap, pentru ca este o treaba complexa, periculoasa si foarte costisitoare. În opinia sa nu este de mare folos nici energia solara, din multe cauze (capacitate, eficienta s.a.). Nu a apreciat nici aparatele ce functioneaza pe baza de alcool (în primul rand din cauza betivilor). O fi stiind el ceva. Eu am vazut la un aerodrom militar cum se bea lichidul de frana pentru avioane (alcool+glicerina). Unii se amagesc filtrand spirtul denaturat în diferite moduri, dar consecintele raman la fel de daunatoare sanatatii. Poate amestecarea în benzina a etanolului direct la rafinarie ar putea fi o solutie, pe care el totusi n-o agrea.
Mai multe perspective are energetica hidrogenica. Multe tari încearca sa faca constructii care folosesc hidrogenul drept combustibil pentru energetica, automobile s.a. Se caina pentru faptul ca faurirea automobilelor în principal cu noi tipuri de motoare cere multe investitii, care fara ajutorul statului nu este posibil sa reuseasca. Stia ca astfel de motoare se încearca în Germania, SUA si alte tari. Chiar el personal a finalizat un motor care functioneaza jumatate cu benzina iar jumatate cu apa.
S-a reamintit faptul ca în anul 2003 ministrul energiei din SUA, la Sesiunea Mondiala a Agentiei pentru Energie, a propus ca peste 20 de ani toate tarile sa treaca pe energie hidrogenica. În acelasi an, G. W. Bush si R. Prodi s-au adresat tuturor tarilor cu propunerea de a dezvolta cercetarea în vederea utilizarii hidrogenului ca resursa energetica. Stadiul actual este acela ca savantii si inginerii au realizat unele modele ce trebuiesc perfectionate. Primul model de automobil a fost prezentat de Daimler-Benz înca din anul 1994. Pe hidrogen lichid a functionat avionul TU-155. Sunt cunoscute si combinatii ale aparatelor pe benzina si hidrogen.
Prof. dr. ing. Rodion Popa s-a dovedit un participant deosebit de activ la Simpozion, atat prin comunicarea stiintifica prezentata, cat si prin contactele directe si personale cu multi participanti la Simpozion, din Romania si din alte tari, în unele cazuri stabilind chiar unele colaborari de viitor.