Noi aparitii in Editura AGIR
Data: 1-31 octombrie 2010
Gabriel Margineanu Serban Lacriteanu
Tractiunea feroviara pe Regionala Cai Ferate Iasi: 125 de ani (1869 – 1994)
Editura AGIR, Bucuresti, 2010, 338 pag.
Lucrarea pe care o prezentam constituie rodul unor eforturi considerabile ale autorilor de a identifica in arhive marturii dintre cele mai elocvente despre o componenta esentiala a activitatii feroviare intr-un segment teritorial al acesteia reprezentat de Regionala de Cale Ferata Iasi. Informatiile din volum sunt integrate organic in imaginea intregii retele de cale ferata din Romania.
Sunt sintetizate informatii care vizeaza 125 de ani de activitate in domeniul tractiunii feroviare. Acest interval nu este ales intimplator. El incepe la 30 octombrie 1869, cind calea ferata a ajuns in localitatea Itcani, ca o prelungire a tronsonului care venea de la Cernauti, pe atunci sub administratie austriaca. Punctul-terminus al evocarilor este anul 1994, cind o portiune din calea ferata de la Cernauti la Itcani a fost inclusa in raza de activitate a Regionalei CF Iasi, si anume tronsonul Vicsani – Itcani (Suceava Nord).
Informatiile sunt prezentate sub forma unui jurnal, ceea ce mareste valoarea documentara a faptelor si datelor consemnate. Probitatea profesionala a autorilor se vadeste si in faptul ca s-au retinut numai documentele oficiale si informatiile din lucrarile de specialitate care indica surse in afara oricarei indoieli. Inevitabil, acolo unde datele prezinta diferente, s-a recurs la mentionarea tuturor surselor, astfel incit sa nu se inregistreze niciun fel de omisiune sau deformare.
Fireste, in aceasta scurta recenzie, nu vom putea reda, nici macar cu titlu de exemplu, detaliile de ordin tehnico-organizatoric, dar pentru a oferi o imagine a celor aproape 300 de pagini de documente, retinem ca avem de-a face cu o periodizare stricta pe considerente de ordin istoric, un loc important ocupindu-l mentionarea datelor de inaugurare a liniilor de cale ferata si evolutia parcului de locomotive.
Este de subliniat numarul impresionant de elemente ilustrative, incepind cu facsimile ale documentelor de epoca, inclusiv din presa vremii, continuind cu fotografii si terminind cu scheme si harti. Aceasta bogatie iconografica transmite cititorului ceea ce se poate numi „parfumul“ unor momente din trecutul mai indepartat sau mai apropiat, fara de care nu poate fi inteleasa mindria tuturor acelora care au lucrat la Caile Ferate Romane. Totodata, fara acest material documentar nu pot fi intelese evolutiile economico-sociale ale Romaniei din perioada data, activitatea feroviara reprezentind „sistemul circulator“ al unei tari care – in pofida vitregiei vremurilor – a mentinut vie insasi natiunea romana in eforturile ei de depasire a inapoierii mostenite din vremuri revolute si inscrierii pe linia progresului economic si tehnico-stiintific.
Sunt numai citeva consideratii si considerente care recomanda lucrarea nu numai celor implicati in activitatea feroviara, ci si tuturor acelora pentru care documentul istoric reprezinta o sursa de inspiratie pentru propria activitate si slujirea unor cauze perene ale tarii in care ne-am nascut, traim si creem.
Volumul se poate procura de la Libraria AGIR sau online, de pe site-ul www.edituraagir.ro.