BP analizeaza un proiect concurent Nabucco, care ar trece tot prin Romania
Data: 16 - 31 octombrie 2011
Grupul britanic BP analizeaza constructia unui gazoduct de 1300 de kilometri care sa transporte gaze naturale din Azerbaidjan catre Europa tranzitand trei tari, printre care si Romania, proiect care ar concura Nabucco, potrivit cotidianului britanic Financial Times (FT). Proiectul BP este noul intrat intr-o competitie acerba pentru constructia unei rute de aprovizionare cu gaze din regiunea Marii Caspice, care ar reduce dependenta Europei de gazele rusesti.
Pana in prezent, existau trei proiecte importante, fiecare urmand sa schimbe puternic sectorul energetic european prin constructia unui „coridor sudic“ catre campul gazeifer Sah Deniz din Azerbaidjan, dezvoltat de sapte companii, intre care si BP. Actualii competitori sunt Nabucco, preferat de Comisia Europeana, Conducta Trans-Adriatica si proiectul IGI Poseidon.
Noul proiect, denumit Conducta Europa de Sud-Est, isi doreste sa ia in calcul atat cerintele politice, cat si cele comerciale. Nabucco implica constructia unei conducte de 3863 de kilometri, din Azerbaidjan pana in Austria, la un pret anuntat de 7,9 miliarde de euro. Pretul real ar fi insa de pana la 20 de miliarde de euro, afirma surse apropiate de protagonisti. In plus, Nabucco ar avea o capacitate anuala de 31 miliarde de metri cubi, fata de volumul anual de 10 miliarde de metri cubi care va fi asigurat de Sah Deniz din 2017. Interesele strategice ale Europei explica dimensiunile si costurile Nabucco, noteaza FT. Ideea este de a deschide un coridor nou pentru continentul european in vederea importului de gaze naturale din intreaga regiune a Marii Caspice, inclusiv Turkmenistan si Irak.
Noul plan strategic al BP implica o conducta mai mica si mai ieftina, in functie de interesele BP si ale partenerilor grupului, care intentioneaza sa investeasca 22 de miliarde de dolari in dezvoltarea Sah Deniz. Conducta ar avea un capat in vestul Turciei si ar traversa Bulgaria si Romania pentru a ajunge la granita estica a Ungariei. Pe teritoriul Romaniei si Bulgariei, conducta ar urma traseul parcurs de Nabucco. Proiectul ar utiliza infrastructura existenta pentru a lega Azerbaidjanul de Austria, iar conducta ar fi de trei ori mai scurta decat Nabucco si, astfel, mult mai ieftina. De asemenea, capacitatea ar fi de numai o treime din cea a Nabucco, in linie cu volumul de 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe care Azerbaidjanul l-ar putea furniza. Totusi, proiectul ar fi destul de flexibil pentru a permite o majorare a capacitatii daca apar alte surse de aprovizionare cu gaze naturale.