Universitatea Transilvania din Brasov - momente aniversare, bilant si perspective
Data: 16 - 31 octombrie 2014
Facultatea de Inginerie Mecanica, din cadrul Universitatii Transilvania din Brasov, sarbatoreste, anul acesta, 65 de ani de la infiintare. De-a lungul anilor, facultatea s-a constituit intr-o baza de dezvoltare continua a invatamantului tehnic brasovean si romanesc, din ea desprinzandu-se majoritatea facultatilor cu profil tehnic ale universitatii.
Facultatea de Inginerie Mecanica isi are fixate radacinile in anul 1949 cand, dupa reforma invatamantului din anul precedent, tinand seama de infrastructura industriala a orasului Brasov si de potentialul de dezvoltare a acestuia, a fost infiintat Institutul de Mecanica din Brasov, ca urmare a initiativei unui grup de ingineri, membri ai Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR). Initial, institutul (care isi desfasura activitatea in actualul corp N din strada Politehnicii) continea numai o singura facultate denumita Facultatea de Mecanica si care conducea activitatile specializarii Automobile si Tractoare.
In anul 1953, Facultatea de Mecanica se divide in Facultatea de Mecanica si Facultatea de Tehnologie Mecanica, aceasta structura mentinandu-se pana in anul 1956. Dezvoltarea rapida a industriei brasovene, cresterea necesarului de ingineri specializati pe domenii din ce in ce mai bine conturate, au determinat desprinderea din cadrul Facultatii de Mecanica a unor sectii care au stat la baza crearii a doua noi facultati cu personalitate distincta: Facultatea de Industrializare a Lemnului (1959) si Facultatea de Tehnologie a Constructiilor de Masini (1964). In acelasi timp, in Facultatea de Mecanica s-au pus bazele a doua noi sectii: Mecanica Agricola (1962) si Electromecanica (1962), iar in anul 1970 Sectia de Automobile si Tractoare isi modifica numele in Autovehicule Rutiere, denumire care se pastreaza si in prezent.
In anul 1971, prin fuzionarea Institutului Politehnic cu Institutul Pedagogic, ia nastere Universitatea din Brasov. In intervalul 1971 - 1991 au luat fiinta in cadrul Facultatii de Mecanica: Sectia de Mecanica Fina (1977), Sectiile de subingineri cu specializarea Automobile la Miercurea Ciuc (1976) si Campulung-Muscel (1977), iar Sectia de Electromecanica si-a modificat denumirea in Electrotehnica (1974).
Incepand cu anul 1990, in cadrul Facultatii de Inginerie Mecanica, si-au inceput activitatea specializarile: Utilaj Tehnologic pentru Industria Alimentara (1990), Mecatronica (1991), Mecanica Aplicata (1997), actualmente denumita Inginerie Mecanica, Autovehicule Rutiere in limba engleza (2001) si Ingineria Transporturilor si a Traficului (2003), Inginerie Mecanica in limba engleza (2013), Autovehiculul si Tehnologiile Viitorului (Master - 2009), Securitate Rutiera, Transport si Interactiunea cu Mediul (Master - 2009), Inginerie Virtuala in Proiectarea Autovehiculelor (Master in engleza - 2013) si Simulare si Testare in Ingineria Mecanica (Master - 2013).
Facultatea de Inginerie Tehnologica si Management Industrial din cadrul Universitatii Transilvania din Brasov a sarbatorit in luna septembrie 50 de ani de existenta. Prin HCM nr. 791 din 10 august 1964 se infiinta Facultatea de Tehnologia Constructiei de Masini (TCM) in cadrul Institutului Politehnic din Brasov, care, in anul universitar 1964 - 1965 a debutat cu specializarile Tehnologia constructiei de masini, Masini-unelte si scule, Prelucrari la cald.
Existenta specializarilor Masini-unelte si Scule, dispozitive si aparate, in cadrul Institutului de Mecanica din Brasov, este documentata inca din anul 1949. Prin contopirea lor, in anul 1953, a rezultat specializarea Tehnologia constructiilor de masini. Un deceniu mai tarziu, aceasta specializare a dat denumirea noii facultati TCM.
Intre anii 1971 - 1983 au aparut specializari noi, constituindu-se, astfel, cea mai extinsa structura a facultatii, care a fost pastrata pana in anul 1990 (14 specializari gestionate de 11 catedre).
Denumirea facultatii s-a schimbat in Inginerie Tehnologica in anul 1990, iar apoi, reflectand extinderea cantitativa si calitativa a domeniului Inginerie si management (aparut in 1990 prin autorizarea specializarii Ingineria sistemelor de productie), in anul 2010 denumirea facultatii s-a schimbat din nou, in actuala Inginerie Tehnologica si Management Industrial.
In prezent, in facultate functioneaza doua departamente - Ingineria fabricatiei si, respectiv, Inginerie si management industrial - care coordoneaza sapte programe de studii de licenta, trei programe de studii de masterat, doua domenii de doctorat si numeroase cursuri postuniversitare, precum si doua centre de cercetare stiintifica: Tehnologii si sisteme avansate de fabricatie si, respectiv, Inginerie economica si sisteme de productie. Prin cooperarea stransa cu companiile industriale (in cercetare si prin stagii de practica a studentilor), facultatea a devenit o prezenta activa in mediul socio-economic brasovean si nu numai.
La aniversarea semicentenarului, facultatea se mandreste cu un excelent colectiv de cadre didactice si cercetatori, cu un numar impresionant de publicatii didactice, stiintifice si brevete de inventii, dar mai ales cu peste 50 de promotii de absolventi, astazi ingineri apreciati in tara si in strainatate.