Aniversare PREZENT SI PERSPECTIVE ALE DEZVOLTARII INVATAMANTULUI ENERGETIC IN POLITEHNICA BUCURESTEANA
Data: 1-15 noiembrie 2005
Energia reprezinta un parametru fundamental al existentei si mai ales al dezvoltarii sociale. Aceasta caracteristica ii confera prioritate in raport cu majoritatea activitatilor umane, iar cei care au fost investiti cu raspunderea de a se ingriji de ea, trebuie sa fie constienti de importanta misiunii lor.
In acest context, dezvoltarea invatamantului energetic a unei tari este expresia grijii pentru viitor si totodata reflectarea competentei tuturor celor care conduc destinele acestui domeniu.
Istoria invatamantului superior tehnic in Bucuresti isi are inceputul in anul 1818, cand, la initiativa lui Gheorghe Lazar, domnitorul I. Gh. Caragea da hrisovul prin care se infiinteaza cursuri de inginerie in chiliile manastirii Sfantul Sava. Primul director al scolii a fost Gheorghe Lazar, el fiind urmat de Ion Heliade Radulescu si Petrache Poenaru. La 1 octombrie 1864, domnitorul Alexandru Ioan Cuza semneaza decretul privind infiintarea “Scoalei de Ponti, Sosele, Mine si Arhitectura” din Bucuresti, cu o durata de pregatire de 2 ani, care a functionat pana la abdicarea lui Cuza in februarie 1866. Scoala este redeschisa la 30 octombrie 1867 cand domnitorul Carol infiinteaza “Scoala de Poduri, Sosele si Mine”, cu o durata de 5 ani, dintre care un an preparator, trei ani de cursuri comune si ultimul an de cursuri de specializare.
Primele elemente ale invatamantului energetic universitar putem considera ca apar in anul 1921, cand, la initiativa directorului scolii Nicolae Vasilescu-Karpen, este promulgat de catre regele Ferdinand decretul lege de transformare a “Scolii Nationale de Poduri si Sosele” in “Scoala Politehnica din Bucuresti”, cu 4 sectiuni: Constructii, Electromecanica, Mine si Industriala. Reforma invatamantului din 1948 transforma Politehnica din Bucuresti in “Institutul Politehnic Bucuresti” cu 4 facultati: Mecanica, Electrotehnica, Chimie Industriala si Textile. In cadrul facultatii de Electrotehnica functionau 3 specializari: Masini si Aparate Electrice, Productia si Distributia Energiei Electrice, Electronica si Telecomunicatii.
In anul 1950, la initiativa profesorului Constantin Dinculescu, s-a hotarat infiintarea facultatii de Energetica, studentii avand in primul an cursuri comune cu cei de la facultatea de Electrotehnica, iar din anul II fiind repartizati pe trei specializari: Termoenergetica, Hidroenergetica si Electroenergetica. In 1957 facultatile de Energetica si Electrotehnica fuzioneaza intr-o singura facultate cu denumirea de facultatea de Electrotehnica si Energetica. Ele se vor separa trei ani mai tarziu, pentru ca, in 1986, sa se uneasca din nou pentru o perioada de patru ani.
In cadrul facultatii de Energetica, in anul 1961 s-a infiintat sectia de Automatica, devenita apoi facultate in anul 1966, iar in anii 1965 si 1972 s-au infiintat specializarile de Centrale Nuclearoelectrice si Energetica Industriala. Dupa 1990 in facultate apar trei specializari noi: Informatica aplicata in energetica, Ingineria Mediului si Inginerie Economica.
Atat in perioada dintre cele doua razboaie cat si dupa cel de al doilea razboi, facultatile de Electromecanica si apoi de Energetica au beneficiat de profesori de mare valoare stiintifica cu contributii importante la dezvoltarea stiintei si ingineriei energetice. Dintre aceia care astazi nu mai sunt, cu aceasta ocazie aniversara trebuie sa ne amintim de cativa: Nicolae Vasilescu-Karpen (1870-1964), primul rector al Scolii Politehnice, eminent profesor si savant in domeniul fenomenelor electromagnetice; Constantin Budeanu (1886-1959), renumit profesor de Electricitate, care a elaborat teoria fenomenelor reactive si deformante; Ion S Gheorghiu (1885-1968), profesor de Masini electrice, autor al primului tratat de masini electrice in limba romana, otucdkfhydc
Gfti8ewsytgho[pk\pcel care a elaborat primul proiect de electrificare a caii ferate Ploiesti-Brasov; Dionisie Ghermani (1877-1948), profesor de hidraulica, care a condus numeroase lucrari de alimentare cu apa si de canalizare in mari orase ale tarii si a adus contributii in teoria similitudinii si campurilor magnetice invartitoare; Nicolae Cioranescu (1903-1957), profesor de analiza matematica, cu numeroase lucrari in domeniul teoriei ecuatiilor cu derivate partiale; Alexandru Popescu (1900-1974), profesor de electrotehnica si de masuri electrice, autor al unor manuale de referinta in domeniu si al unor laboratoare prin care au trecut mii de studenti; Ion S Antoniu (1905-1987), profesor de masuri electrice, cu contributii teoretice si tehnice in domeniul incercarilor si masuratorilor electrice si al regimului deformant; Constantin Dinculescu (1898-1987), profesor de centrale termoelectrice, promotorul infiintarii facultatii de Energetica, rector al Institutului Politehnic, initiatorul si proiectantul principal sub aspectul cerintelor de invatamant al actualului local al universitatii, unul dintre principalii autori ai electrificarii tarii dupa cel de al doilea razboi mondial; Dorin Pavel (1900-1979), unul dintre ctitorii scolii hidroenergetice romanesti, promotor al amenajarii raurilor din Romania; Martin Bercovici (1889-1970) creator al scolii romanesti de retele si sisteme electrice; Dumitru Dumitrescu (1904-1984), sef timp de doua decenii al catedrei de Hidraulica, membru al Academiei Romane, precursor al calculului numeric in mecanica fluidelor; Ioan D. Stancescu (1911- 1987) creator si sustinator al dezvoltarii termoficarii in tara noastra, consilier ONU si al statului german in domeniul energiei; Nicolae Gheorghiu (1907-1984), profesor de echipamente electrice, cu o contributie importanta in dezvoltarea energeticii romanesti, al carui ministru a fost o lunga perioada de timp; Ioan Gh. Carabogdan (1932-1991), profesor de instalatii termice, initiatorul modernizarii a numeroase laboratoare ale facultatii; Ionel Purica (1925-1990), profesori de teoria reactorilor nucleari, unul dintre promotorii energeticii nucleare in tara noastra; Costin Motoiu (1924-1996), eminent profesor de centrale termoelectrice, coordonator al proiectelor unor mari centrale electrice din tara; Arie A. Arie (1921-1999), profesor de retele electrice cu contributii valoroase in studiul regimurilor ne sinusoidale si calculul mecanic al retelelor electrice; Dumitru Cezar Ionescu (1946-2005), profesor de fiabilitate si centrale electrice, cu o contributie esentiala la modernizarea facultatii noastre a carui decan a fost o lunga perioada (1990-2000).
Organizarea invatamantului superior este in principal o problema de strategie. Ea nu poate fi abordata decat pe termen lung si numai luand in considerare toate elementele care o definesc: scopul pregatirii, incadrarea in conceptia generala a invatamantului, resursele alocate, orizontul de timp considerat, calitatea si traditia corpului profesoral, motivatia sociala a pregatirii.
In prezent exista doua tendinte mai importante in domeniul strategiei pregatirii inginerului :
• pregatire generalista, bazata pe cunostinte fundamentale si tehnice generale de nivel inalt, si o specializare pe parcursul ultimilor doua semestre, care sa confere adaptabilitate si capacitate de integrare pe termen lung;
• o pregatire cu o specializare tehnica avansata, bazata pe cunostinte tehnice aprofundate ce confera o adaptare rapida in domeniul strict si relativ ingust de specialitate.
Prima forma este continuata de obicei, cu o pregatire de specialitate aprofundata, realizata in programe de master sau in centrele de pregatire proprii ale firmelor si marilor societati. Ea este caracteristica tarilor occidentale si este bine adaptata sistemului concurential.
A doua forma a fost dezvoltata in Romania si in alte tari est-europene si se regaseste si in prezent in domeniul pregatirii energetice.
Studiile din tarile avansate privind reformare planurilor de invatamant conform noilor cerinte care trebuie sa stea in fata inginerilor noului mileniu, reliefeaza ca acestia trebuie sa fie “ingineri completi ”, cu o privire larga, care, alaturi de cunostintele tehnologice profesionale, sa aiba aptitudini de comunicare, intelegerea contextelor globale si sociale, incluzand aspecte privind siguranta, mediul, resurse, legislatie, finantare si impact social.
Invatamantul energetic a evoluat in timp, in sensul conturarii tot mai clare a personalitatii sale, devenind un domeniu independent, la definirea caruia societatile si regiile din domeniu au avut o contributie esentiala.
Existenta in trecut, a dublei subordonari, a constituit pentru facultatile de profil energetic un avantaj important si ea a statuat o cooperare foarte complexa, profitabila pentru toti partenerii. Ea s-a bazat pe recunoasterea faptului ca studentii vor fi, in marea lor majoritate, viitorii angajati ai sistemului energetic, iar cooperarea cu invatamantul nu poate fi decat benefica atat pentru formarea specialistilor, cat si pentru aportul acestuia la cercetarea stiintifica.
In ultimii ani in tarile Uniunii Europene s-a trecut la implementarea recomandarilor Conferintei de la Bolonia care a dezbatut modificarea structurii invatamantului superior, prin trecerea la sistemul 3+2+3, ceea ce presupune un prim ciclu de trei ani de studii pentru acordarea titlului de licenltiat, urmat de un al doilea ciclu de 2 ani pentru obtinerea titlului de master si un ultim ciclu de 3 ani pentru obtinerea titlului stiintific de doctor.
Prin legea 288/2004, pentru invatamantul superior tehnic s-a propus structura 4+1, 5+3, care va deveni operativa incepand cu acest an universitar.
Pentru a putea trece la aceasta noua structura a invatamantului, facultatea noastra, pornind si de la prevederile legii 288/2004, a elaborat o propunere privind Competentele inginerului licentiat (4 ani de studii), care a fost discutata cu celelalte universitati care pregatesc specialisti in domeniul energeticii si protectiei mediului si a fost supusa unei dezbaterii publice. Pornind de la aceste competente am intocmit noi planuri de invatamant pentru cei patru ani ai invatamantului de licenta, in prezent fiind in faza intocmirii curriculei pentru studiile de master.
Astazi facultatea de Energetica din UPB are peste 2200 de studenti in patru domenii: inginerie energetica, ingineria mediului, stiinte ingineresti aplicate si inginerie si management, la cursuri de inginerie, cat si in 7 programe de master. Cele 8 specializari ale facultatii: Termoenergetica, Hidroenergetica, Energetica si tehnologii nucleare, Ingineria sistemelor electoenergetice, Managementul energiei, Informatica industriala, Ingineria si protectia mediului si Inginerie economica, acopera toata problematica producerii, transportului, distributiei si utilizarii energiei, precum si al impactului instalatiilor energetice asupra mediului. Cele peste 120 de cadre didactice ale facultatii isi desfasoara activitatea in trei catedre de specialitate: Centrale electrice si energetica industriala, Electroenergetica, Hidraulica si masini hidraulice, care dispun de o puternica baza materiala si un remarcabil potential stiintific.
Facultatea a fost preocupata inca de la infiintare de realizarea unor laboratoare performante, in care studentii sa poata studia principalele procese si instalatii energetice si care sa devina nuclee ale cercetarii stiintifice in domeniu. Laboratoarele de Centrale termoelectrice, Tehnica tensiunilor inalte, Hidraulica, Instalatii termice industriale, Partea electrica a centralelor si altele au reprezentat in perioada anilor 70 realizari de varf atat in tara cat si la nivel european. Din pacate incepand din 1980 investitiile in invatamant au scazut practic la zero si an de an, facultatea si-a vazut zestrea materiala invechindu-se si degradandu-se. Cu atat mai mult trebuie subliniat eforturile unor cadre didactice care, in aceste conditii, au reusit sa mentina contactul cu progresul tehnic in special in informatica si calculatoare. Dupa anul 1990, beneficiind in special de sprijinul unor programe internationale finantate de Uniunea Europeana si Banca Mondiala, dar si de unele granturi ale Ministerului Educatiei Nationale si Agentiei pentru Stiinta si Tehnologie, majoritatea laboratoarelor au fost modernizate. A fost dezvoltata puternic baza de calcul. In catedrele facultatii avem astazi peste 200 de PC-uri grupate in 12 retele si legate la puternica retea internet a universitatii si un sistem de calcul SUN. Au aparut laboratoare noi cum sunt cele de Fiabilitate, Actionari hidropneumatice, Conceptia asistate de calculator in energetica (Cad), Modelarea proceselor energetice, Optimizari in energetica, etc., iar cele existente au fost in mare parte modernizate.
Cercetarea stiintifica in facultate, componenta esentiala a activitatii cadrelor didactice si studentilor, se desfasoara in 3 centre de cercetare cu programe proprii, centrul de cercetare Energie-mediu fiind si acreditat ISO 9001. In facultate s-au realizat cu sprijinul financiar obtinut prin imprumutul de la Banca Mondiala doua baze de cercetare cu utilizatori multipli in domeniile tehnicii tensiunilor inalte si compatibilitatii electromagnetice si al termo-hidraulicii.
In primii 40 de ani de existenta a facultatii izolarea sa fata de invatamantul superior european si mondial a fost practic completa. Cele cateva contacte existente erau unilaterale si de obicei protocolare. In ultimii 10 ani contactele bilaterale au fost extrem de numeroase, utilizandu-se in acest scop in special programul TEMPUS al Uniunii Europene. Facultatea noastra a beneficiat de 5 programe in valoare de peste 1 milion de Euro, care au inclus peste 120 luni-om mobilitati atat pentru cadre didactice cat si pentru studenti si dotari pentru modernizarea laboratoarelor. In aceste perioade s-au dezvoltat cooperari stranse cu numeroase universitati si institute de cercetare, concretizate prin vizite reciproce, programe didactice comune (mastere, seminarii, programe de practica, proiecte de diploma), precum si cercetari comune, finalizate in special prin realizarea unor teze de doctorat in alternanta sau cotutela si realizarea de publicatii comune. Dintre universitatile si institutiile straine cu care facultatea noastra are o cooperare permanenta trebuie mentionate: Institut National de Sciences Appliquées Lyon, Conservatoire National des Arts et Métiers Paris, Université de Nancy, Université Josephe Fourier de Grenoble, Université de Technologie de Comiegne, Ecole des Mines d’Ales, Ecole des Mines de Nantes, Institut National de Science et Techniques Nucléaires, Agence de l’Environnement et de la Maitrise de l’Energie ADEME, Kingston University, Université de Liege, Faculté Energétique de Mons, Unversité de Lausane, Technische Universitat Darmstadt, Centre d’Etudes de l’Energie Nucleaire Mol (Belgia), Instituto de Estudios de la Energia Madrid s.a.
Facultatea coopereaza in numeroase domenii, avand actiuni comune cu universitatile similare din Iasi, Timisoara, Craiova, Tg-Jiu, Targoviste, Bacau, Cluj. O legatura extrem de prieteneasca si fructuoasa se desfasoara cu colegii nostri din facultatea de Energetica din Chisinau.
Inca de la infiintarea sa facultatea noastra a fost sprijinita de unitatile industriale care isi desfasoara activitatea in domeniul energiei, de institutele de proiectare si cercetare, cu toate acestea avand relatii stranse de cooperare. Dintre acestea dorim sa amintim : Termoelectrica, Hidroelectrica, Nuclearoelectrica, Transelectrica, ELCEN, Electrica, ANRE, ISPE, ISPH, Romelectro, ICEMENERG, ICPET, Apele Romane, lista putand fi mult mai lunga.
In aceste momente aniversare nu putem sa nu amintim decanii facultatii de Energetica, care cu profesionalism, abnegatie si inteligenta au reusit, de multe ori in situatii potrivnice, sa creasca continuu prestigiul facultatii de Energetica. Ei au fost profesorii: Oscar Kraindler (1950-1956), Ion Antoniu (1956-1957), Marius Preda (1957-1963), Gleb Dragan (1963-1971), Alexandru Diacon (1971-1980), Ion Iordanescu (1980-1984), Julieta Florea (1984-1990), Dumitru Cezar Ionescu (1990-2000).
Faptul ca in acest moment jubiliar am prezentat in special succesele facultatii nu inseamna ca nu suntem constienti de greutatile si neimplinirile existente. Suntem insa optimisti in ceea ce priveste viitorul invatamantului energetic si de protectia mediului din Universitatea Politehnica din Bucuresti.
Alte articole

