TRAMVAIELE CU PODEA 100% JOASA – SOLUTIA MILENIULUI III
Data: 1-15 noiembrie 2006
Sistemul de transport public reprezinta unul din elementele de baza ale oricarui oras modern. Transportul pe calea ferata in cadrul oraselor mari a constituit principalul sistem de asigurare a unui transport cât mai fiabil pentru calatori, de reducere a nivelului de poluare si de fluidizare a traficului rutier. Construcţia de tramvaie a evoluat, de asemenea, in permanenţa, fiind determinata de cerinţele crescânde in ceea ce priveste viteza, condiţiile de calatorie si capacitatea tot mai ridicata a acestora.
In ultimii ani, operatorii de transport public impreuna cu marile firme producatoare de material rulant de acest tip au implementat noi concepte in ceea ce priveste structura tramvaielor si modul de amenajare a spaţiului interior pentru calatori. Una din problemele importante ce au aparut in proiectarea tramvaielor moderne a fost construcţia unei podele cu o inalţime cât mai apropiata faţa de nivelul peroanelor. Rata de urcare si coborâre a calatorilor fiind mai ridicata faţa de trenuri, au fost adoptate structuri cu o podea coborâta. Eliminându-se astfel treptele de acces in interiorul tramvaiului, creste gradul de acces si confort la imbarcarea/debarcarea pasagerilor si in timpul calatoriei, mai ales in timpul orelor de vârf, când vehiculele sunt foarte aglomerate.
Astfel au aparut tramvaiele cu podea joasa, denumite low floor trams (LF). Acestea se fabrica in prezent in doua variante constructive, cu podea parţial joasa (cu trepte in zona boghiurilor si articulaţiilor) sau cu podea complet joasa sau 100% joasa (la acelasi nivel pe toata lungimea vehiculului).
Printre avantajele multiple pe care le prezinta tramvaiele cu podea 100% joasa se numara confortul sporit pentru calator, viteza de imbarcare-debarcare crescuta, capacitatea mai mare de transport si nu in ultimul rând facilitatea accesului pentru persoanele cu deficienţe locomotorii sau in scaune cu rotile. De asemenea, in cazul acestor vehicule se poate creste numarul de usi pentru acces, lucru foarte important in zonele aglomerate din marile orase sau in cazul tramvaielor cu lungimi mai mari.
Datorita avantajelor pe care le are utilizarea vehiculelor cu podea 100% joasa, din ce in ce mai multe orase mari au ales aceasta soluţie in primul rând pentru a spori capacitatea de transport si confortul calatorilor.
Deoarece parcul de tramvaie existent la RATB nu corespunde normelor actuale de confort si noilor convenţii privind accesul calatorilor cu deficienţe locomotorii, compania a demarat o serie de programe de modificare a parcului de tramvaie existent si achiziţia de material rulant nou.
RATB are in derulare un proiect de modificare a unui tramvai cu podea inalta de tip clasic, prin care se doreste coborârea podelei aproape de nivelul peroanelor, denumit Bucur Low Floor.
La acest moment RATB se pregateste sa achiziţioneze un numar de 100 de tramvaie, conform HC 215/2006. Dupa declaraţiile directorului de material rulant din cadrul RATB, Stefan Iordache, viitoarea licitaţie pentru achiziţia de tramvaie va avea drept cerinţe de baza podeaua coborâta, insa cu 70%. Decizia este argumentata de o statistica deţinuta de RATB, conform careia „anul trecut au fost comandate pe plan mondial cu 23% mai multe tramvaie cu podea coborâta 70% comparativ cu cele 100%“.
In acelasi timp, conform statisticilor publicate in revista Stadtverkehr, ediţia 11-12/2005, tendinţa in marile orase europene este de inlocuire a tramvaielor cu podea parţial coborâta, cu cele cu podea 100% joasa. Astfel, dintr-un numar de peste 1.000 de unitaţi comandate dupa anul 2001, circa 800 sunt cu podea complet coborâta sau cu planuri inclinate, eliminându-se astfel treptele din interiorul tramvaiului.
Firma franceza producatoare de material rulant Alstom fabrica tramvaie cu podea complet coborâta de tip Citadis, livrate in orase mari cum ar fi Lyon, Melbourne, Barcelona, Bordeaux, Rotterdam, Paris, Madrid, Strasbourg si Ierusalim.
Concernul Siemens a livrat tramvaie moderne cu podea complet joasa (100% LF), pentru o serie de orase cum ar fi: Augsburg, Basel, Erfurt, Amsterdam, Berna, Viena, Melbourne, Almada si Budapesta.
Tramvaiele de tip Sirio de la firma Ansaldo au fost livrate pentru Milano, Göteborg, Atena, Florenţa, Napoli si Bergamo.
Modelele Outlook si Cityrunner ale concernului Bombardier au fost livrate in orasele Geneva, Bruxelles, Marsilia si Valencia.
Toate aceste vehicule sunt din categoria tramvaielor cu podea 100% joasa.