Participare romaneasca intr-un proiect european pentru eficienta energetica si dezvoltare durabila a transportului
Data: 1-15 noiembrie 2010
Integral Consulting R&D Bucuresti, participant activ in cadrul unui consortiu european, in proiectul ECORailS – Criterii de eficienta energetica si de mediu pentru achizitionarea vehiculelor si serviciilor de transport feroviar regional din programul Intelligent Energy Europe (IEE) al UE
Regiunile europene intruchipeaza centre de munca, viata cotidiana si activitati de relaxare pentru cetateni. Transportul feroviar regional pentru pasageri, reprezentind aproape jumatate din transportul feroviar total din Europa, detine avantaje intrinseci in ceea ce priveste utilizarea eficienta a energiei si abordarea prietenoasa a ecosistemului. Cu aproape 20 la suta din consumul total de energie primara si cresterea cea mai rapida in termeni de consum, sectorul transporturilor reprezinta un risc major pentru mediu si unul dintre factorii principali de dependenta fata de combustibilii conventionali.
O cantitate considerabila de energie ar putea fi economisita in sectorul de transport feroviar de calatori din Europa,
? daca ar exista o mai buna corelare intre companiile de transport feroviar, industria feroviara si autoritatile de transport feroviar de calatori (APT);
? daca s-ar utiliza mai bine cele mai performante tehnologii, inovatiile referitoare la mediu existente in prezent;
? daca procesul de atribuire de contracte ar lua in considerare factorii de mediu, aceasta ar conduce la o reducere cu 15 la suta a consumului specific de energie si a emisiilor de CO2 in transportul feroviar regional de calatori pina in anul 2020.
Intelligent Energy Europe (IEE) este programul european de finantare a proiectelor pentru eficientizarea consumului energetic si identificarea de noi oportunitati. O modalitate de imbunatatire a eficientei energetice a sistemului feroviar o reprezinta achizitionarea de material rulant si servicii de catre Autoritatile Publice de Transport (APT), la nivelul carora se decid criteriile de baza pentru operatiile feroviare, pe o perioada de pina la 30 de ani. Piata feroviara europeana este condusa din ce in ce mai mult prin intermediul procedurilor de atribuire – toate tipurile de contracte incheiate intre Autoritatile Publice de Transport (APT) si Companiile Operatoare de Transport Feroviar (TOC) – in timp ce rolul APT-urilor este destul de nou si sunt acoperite diferite modalitati de atribuire. Din ce in ce mai multe administratii sunt responsabile pentru atribuire fara a detine un suport decizional adecvat in utilizarea criteriilor energetice.
Proiectul ECORailS – Eficienta energetica si criterii de mediu pentru achizitionarea serviciilor si vehiculelor de transport feroviar regional se desfasoara pe parcursul a 26 de luni (mai 2009 – iunie 2011), si este dezvoltat de catre un consortiu alcatuit din 14 institutii din 6 tari europene, coordonat de TSB FAV Berlin. Romania participa in cadrul consortiului international prin compania Integral Consulting R&D Bucuresti, care coordoneaza activitatile, precum si pe ceilalti participanti din tara noastra, respectiv Universitatea Politehnica din Timisoara si Regionala de Transport Feroviar de Calatori Timisoara. Proiectul ECORailS propune dezvoltarea unei noi metodologii in cadrul procedurilor pentru achizitionarea materialului rulant, care sa impulsioneze dezvoltarea acestuia, mai ales din punct de vedere al costurilor de exploatare, al eficientei energetice si conditiilor de mediu, criterii evaluate pe toata durata de viata (cca. 30 de ani).
Proiectul ECORailS va elabora, demonstra si disemina instructiuni sigure din punct de vedere legal si cu o aplicabilitate la nivel european, care vor asigura administratiilor indrumarea necesara in luarea deciziilor cu privire la modalitatea de integrare si evaluare a eficientei energetice si a criteriilor de mediu in atribuirea la nivel regional. Aceste instructiuni vor permite factorilor de decizie selectarea de tehnologii feroviare eficiente energetic si prietenoase cu mediul inconjurator.
Principalul rezultat al ECORailS va fi Ghidul, care are ca obiectiv sprijinirea factorilor de decizie regionali in procesele de achizitie. Ghidul va asigura module de text sigure din punct de vedere legal pentru achizitii economice si ecologice, care vor putea fi aplicate la nivel european. Scopul Ghidului este sa determine economii de energie, reducerea costurilor si a emisiilor de CO2, precum si competitivizarea si dezvoltarea transportului feroviar.
Proiectul va determina, totodata, o competitie acerba a fabricantilor care, pentru a se alinia la noile principii si criterii de achizitii, vor fi nevoiti sa dezvolte creator materialul rulant.
Proiectul este sustinut si de factori de decizie administrativa, autoritati, operatori feroviari, companii de infrastructura, experti din domenii conexe, reprezentanti ai UIC – Uniunea Internationala a Cailor Ferate si CER – Comunitatea Cailor Ferate Europene. Implicarea acestora s-a concretizat prin crearea Platformei Utilizatorilor ECORailS si a intrunirii acestora la evenimente de Dialog si Training. Cel mai recent eveniment de Dialog si Training a avut loc la Bucuresti, in aceasta toamna. Evenimentul a fost organizat si coordonat de Integral Consulting R&D – Bucuresti, TSB FAV – Berlin si Allianz pro Schiene – Berlin si a reunit factori de decizie, reprezentanti ai organismelor de reglementare si operatori din domeniul transportului feroviar. Evenimentul s-a bucurat de participare internationala reprezentativa, din tari precum Germania, Italia, Slovacia, Croatia si Romania. La intilnire au participat reprezentanti ai Parlamentului Romaniei, Ministerului Mediului si Padurilor, ANRMAP, SNTFC CFR Calatori, AFER, URTP, AIF, Revista Club Feroviar. Evenimentul a permis schimbul de idei si dialogul multinational cu privire la oportunitatile cresterii eficientei energetice in domeniul transportului feroviar prin aplicarea noilor proceduri de achizitii. În cursul intilnirii s-au prezentat, de asemenea, obiectivele generale ale proiectului, precum si cele mai relevante rezultate de impact ale proiectului:
1) Economii cantitative de energie si emisii
a) Îmbunatatiri in eficienta energetica
– 5 la suta in comparatie cu procedura actuala de atribuire;
– 10 la suta in comparatie cu materialul rulant utilizat la momentul actual;
– Pe termen lung: Îmbunatatiri de pina la 15 la suta pina in 2020 ale eficientei energetice pentru transportul feroviar regional, la nivelul intregului sistem
b) Reducere a emisiei de CO2
– in comparatie cu actualul proces de atribuire;
– 10 la suta in comparatie cu materialul rulant utilizat la momentul actual;
– Pe termen lung: Reduceri totale de pina la 15 la suta pina in 2020 ale emisiilor de CO2 pentru transportul feroviar regional
2) Al doilea nivel: Maniabilitatea instructiunilor (asigurarea unui suport eficient pentru factorii decizionali)
Maniabilitatea instructiunilor va fi demonstrata de probele preliminare si probele de functionare in cele patru locatii care sunt incluse in proiect. Discutiile intre experti si activitatile de diseminare au ca scop sa convinga un numar mai mare de APT sa utilizeze instructiunile in proiectele de contractare, precum si sa convinga Companiile de Exploatare Trenuri sa le utilizeze in proiectele de achizitionare. Dialogul a fost cu atit mai util si relevant cu cit conditiile extinderii retelei de transport feroviar regional la nivel european impun luarea de masuri urgente, pentru reducerea efectelor adverse ale acestuia, precum: consumul crescut de energie, cresterea poluarii fonice si a emisiilor de gaze cu efect de sera.
Participarea romaneasca intr-un asemenea proiect ofera avantajul ca participantii din Romania in consortiul proiectului vor asigura conexiunea permanenta a actorilor cei mai semnificativi din domeniul transporturilor la schimbarile majore si tendintele de perspectiva din acest domeniu. Ca urmare a acestor informari, factorii implicati in transportul feroviar (autoritati centrale si locale, operatori feroviari, producatori de material rulant, dar si publicul larg) vor avea sansa de a se informa si evolua gradat pe durata proiectului, fiind pregatiti sa se adapteze si sa raspunda eficient directivelor Uniunii Europene care vor reglementa achizitiile feroviare in partea a doua a anului 2011.
Consortiul proiectului:
1. TSB Innovation Agency Berlin GmbH FAV, Transport Technology Systems, Germania – coordonator proiect (WP1), WP4 – aplicatii pilot zona Berlin si WP7
2. Senate Department for Urban Development, Germania
3. Pro Rail Alliance, Germania – coordonator WP6 si al Platformei Utilizatorilor
4. KCW GmbH, Germania
5. Berlin University of Technology, Germania
6. Trafikstyrelsen, Danemarca
7. Transportforskningsgruppen I Borlänge AB, Suedia – coordonator WP3 si WP4 – aplicatii pilot zona Øresund
8. Province administration of Brescia, Italia – coordonator WP4 si aplicatii pilot zona Brescia
9. Università Commerciale L. Bocconi, Italia
10. Università di Roma La Sapienza, Italia – coordonator WP2
11. Integral Consulting R&D, Romania – coordonator WP5 si WP4 – aplicatii pilot zona Timisoara
12. Universitatea Politehnica din Timisoara, Romania
13. CFR Calatori Timisoara, Romania
14. Budapest University of Technology and Economics, Ungaria
Alte articole

