Amplu proiect de investitii transfrontaliere, suport pentru relansarea economica
Data: 1 - 15 noiembrie 2011
Comisia Europeana (CE) a prezentat, la mijlocul lunii octombrie a.c., planuri de investitii transfrontaliere in infrastructura rutiera, energetica si de broadband in valoare de 50 de miliarde de euro, pana in 2020, care sa stimuleze cresterea economica si crearea de locuri de munca in tarile comunitare. Cheltuielile totale cu aceste planuri, in intervalul 2014 - 2020, se vor ridica la numai 0,4% din PIB-ul anual al Uniunii Europene, dar CE se asteapta ca proiectele sa atraga fonduri suplimentare publice si private. Cu acest prilej, presedintele CE, Jose Manuel Barroso, a declarat, intr-o conferinta de presa desfasurata la Bruxelles, ca, astfel, se pun bazele pentru dezvoltarea economica viitoare a Europei si cresterea locurilor de munca. El a aratat ca Europa trebuie sa contribuie la constructia de drumuri, cai ferate, retele energetice, conducte si retele de broadband, „importante pentru oameni si companii“.
Jose Manuel Barroso a confirmat planurile de a crea „obligatiuni ale proiectelor europene“, menite sa fie folosite pentru initiative specifice, in scopul generarii de capital suplimentar in vederea constructiei de noi infrastructuri. Obligatiunile vor fi emise de companiile implicate in proiecte de infrastructura, nu direct de catre Comisie, dar fondurile UE si ale Bancii Europene pentru Investitii (BEI) vor fi folosite la acoperirea partiala a riscurilor. Obligatiunile sunt necesare pentru acoperirea unui deficit de finantare privata a proiectelor de infrastructura, aparut in urma crizei financiare mondiale, a explicat CE.
Executivul UE a propus alocarea a 230 de milioane de euro pentru obligatiunile proiectelor de infrastructura, in timpul unei faze pilot in perioada 2012 - 2013, iar suma va creste „semnificativ“, la un nivel nespecificat, in cadrul planului de 50 de miliarde de euro, din 2014.
Toate propunerile CE pentru cheltuielile destinate infrastructurii si obligatiunilor proiectelor trebuie sa fie aprobate de guvernele statelor membre si Parlamentul European. Majoritatea fondurilor vor fi alocate proiectelor din transporturi, care vor primi 32 de miliarde de euro pana in 2020. Necesarul de fonduri pentru infrastructura de transport a UE va fi, pana in 2020, de 250 de milioane de euro, iar diferenta este asteptata sa fie acoperita de guverne si sectorul privat. Lista de proiecte eligibile pentru finantare europeana identificate de Comisie include modernizarea unei retele de 15 000 de kilometri de cale ferata la nivelul de mare viteza, precum si extinderea legaturilor rutiere si feroviare pana la 83 de porturi si 37 de aeroporturi. 9 miliarde de euro vor fi alocate proiectelor energetice, intre care constructia coridorului sudic de gaze, menit sa reduca dependenta UE de gazele rusesti, si o retea marina pentru energie eoliana, in regiunea Marii Nordului si a Marii Baltice. Alte 9 miliarde de euro vor fi investite in retele broadband si alte servicii digitale pe teritoriul UE.
Alte articole




