Internetul industrial - generator de crestere economica, de noi locuri de munca
Data: 1 - 15 noiembrie 2013
Reducerea costurilor asigura beneficii sporite
GE a publicat, la mijlocul lunii octombrie a.c., un nou raport care arata in detaliu modalitatile prin care Internetul industrial, analitica predictiva si noua colaborare om - masina la locul de munca pot stimula considerabil productivitatea, pot crea noi locuri de munca si aptitudini si pot reduce intreruperile neplanificate in principalele industrii. Raportul, denumit Internetul industrial @ munca (The Industrial Internet @ Work) si scris de Marco Annunziata, economist sef al GE, si Peter C. Evans, director de strategie globala si analitica al GE, constata ca risipa de timp si costuri este generata in mare parte de colectarea, stocarea, accesarea si distribuirea ineficienta a informatiilor. In timp, informatiile devin din ce in ce mai inteligente, ducand la transformarea modului de lucru pe viitor si la aparitia unei noi forte de munca, mult mai calificate. Lucratorii vor putea aloca mai mult timp activitatilor cu valoare adaugata mai mare, perfectionandu-si totodata mult mai rapid cunostintele, aptitudinile si experienta. Noi instrumente digitale si software vor crea o modalitate mai eficienta si mai productiva de interactiune cu masinile, incurajand o colaborare mai stransa si transmiterea mai rapida a informatiilor.
„Cei care se ocupa de intretinerea turbinelor cu gaz, de exemplu, isi desfasoara cea mai mare parte a activitatii de service pe baza unui plan prestabilit, fara a dispune de informatii complete in timp real despre starea pieselor turbinelor“, a precizat Annunziata. „Daca ajung prea tarziu si apare o defectiune, intreruperea neplanificata se poate rasfrange asupra intregului sistem si poate afecta economia. Va aparea o noua forta de munca inalt calificata pe masura ce Internetul industrial face loc unui nou standard de eficienta care aduce tuturor industriilor economii de miliarde de dolari prin evitarea intreruperilor neplanificate si transforma operatorii industriali in lucratori-informaticieni calificati“.
Economisirea timpului - baza unei inalte productivitati
Raportul atrage atentia asupra economiilor de miliarde de dolari si sute de milioane de ore de lucru pe care le poate genera Internetul industrial. Este vorba doar despre o fractiune din baza totala instalata de echipamente industriale asupra carora trebuie sa se concentreze operatorii, inginerii de teren, administratorii flotelor si directorii care interactioneaza fie direct, fie indirect cu masini complexe.
Noile tehnologii implica noi profesii
Conform raportului, Internetul industrial va crea noi locuri de munca atat prin stimularea generala a cresterii economice, cat si prin crearea nevoii de gestionare a noilor tehnologii pe care le introduce. Aceste viitoare profesii, cum ar fi cele de inginer digital-mecanic, om de stiinta in domeniul datelor, expert in interfete cu utilizatorii si analist de date privind activitatile de afaceri, vor necesita noi aptitudini tehnice si vor permite cresterea eficientei si productivitatii la locul de munca. Astfel, va creste gradul de satisfactie al lucratorilor la locul de munca, angajatii actuali se vor familiariza cu tehnologiile nou aparute, vor deveni mai eficienti, in timp ce noii lucratori vor fi pregatiti sa isi valorifice abilitatile tehnice si stiintifice specializate.
Potrivit documentului, cea mai mare parte a activitatii se deruleaza in continuare in mod planificat si neuniform sau ca raspuns la situatiile aparute, atunci cand tehnicienii si inginerii se grabesc sa repare defectiuni care ar putea fi prevenite. Instrumentele digitale si de software vor permite cresterea eficientei la locul de munca si vor transforma experienta profesionala a sute de mii de lucratori, de la ingineri de teren si lucratori pe platforme de foraj la piloti, medici si asistenti medicali. Mai exact, este vorba despre:
- Acces mai rapid la informatii relevante, datorita noilor perspective oferite de analitica si de o comunicare mai buna si colaborare mobila;
- Colaborare mai stransa intre om si masina; masinile conectate si comunicative se vor auto-monitoriza, auto-repara si vor trimite proactiv informatii catre alte masini si catre operatori.
De exemplu, inginerii parcurilor eoliene ar putea ajunge in curand la serviciu cu un dispozitiv wireless care le indica turbinele de care trebuie sa se ocupe si ce anume trebuie sa repare. Acelasi dispozitiv va stoca si va transmite informatii tehnice relevante si va permite inginerilor sa transmita informatii si date colegilor aflati la distanta.