Prof. univ. dr. ing. DHC Stelian Dorobantu, la 90 de ani
Data: 1 - 15 noiembrie 2015
Personalitate unanim apreciata si recunoscuta nu numai in mediul academico-universitar, ci si in practica inginereasca, prof. univ. dr. ing. DHC Stelian Dorobantu a parcurs treptele carierei profesionale cu o determinare exemplara. S-a nascut la 28 septembrie 1925, la Bucuresti. A absolvit Liceul Matei Basarab din Bucuresti, in anul 1945, dupa care a urmat Facultatea de Constructii din cadrul Politehnicii bucurestene iar, din anul 1945 din Institutul de Constructii Bucuresti, devenind inginer in anul 1950. Si-a inceput activitatea in invatamantul superior, in 1951, ca preparator la Catedra de drumuri a Facultatii de Drumuri si Poduri din Institutul de Constructii. Ulterior, a avansat ca asistent (1952 - 1957), sef de lucrari (1957 - 1962), conferentiar (1962 - 1968), profesor (1975 - 1995), profesor consultant (1995 - 2001). S-a remarcat prin predarea unor numeroase cursuri, intre care Cai de comunicatii terestre, Elemente geometrice ale drumurilor, Infrastructuri si suprastructura drumurilor; Trafic; Autostrazi, drumuri urbane si aeroporturi. A lucrat la Institutul de Proiectari Constructii Speciale - Divizia de Drumuri, in anul 1950, in continuare la IPCH, pana in 1957. Intre anii 1957 - 1968 a activat ca proiectant sef si sef de proiect la IPTANA. Intre numeroasele sale proiecte de drumuri s-au inscris: Targu Jiu - Petrosani (de la Podul Lainici la Podul Fabian), Poiana Stampei - Magura Calului (Pasul Tihuta), Sadova - Radauti, Garda - Ariesani, Targu Jiu - Horez, Bicaz - Galu, Mehadia - Teregova, Gura Vaii - Orsova (Portile de Fier I), Ploiesti - Targoviste, Brezoi - Voineasa, Baia Sprie - Cavnic, Radauti - Siret, Crasna - Husi - Albita; studiu privind proiectarea executiei modernizarii tronsoanelor Campulung - Brasov, Valeni - Brasov si Buzau - Brasov; proiectul de executie a autostrazii Bucuresti - Pitesti km 0 - 38. De asemenea, a participat la elaborarea studiilor de sistematizare pentru orasele Onesti, Galati, Iasi, Tarnaveni, incintele Petromidia, Zavideni, statia de prefabricate din beton (Galati), zona preoraseneasca Bucuresti, inclusiv centura Bucuresti, aeroporturile Baia Mare, Cluj, Targu Mures (consultanta) etc.
La catedra, impreuna cu proiectantii din IPTANA, a elaborat studii de amplasament Campina - Brasov, Domasnea - Orsova, studii de capacitate de circulatie a strazilor cu 2, 4, 6 benzi de circulatie in Bucuresti (Urban Proiect) si a drumurilor nationale (INCERTRANS); proiecte de consolidare a versantilor pe DN7 Milcov si pe Dealul Negru.
Profesorul Stelian Dorobantu a desfasurat si o insemnata activitate de cercetare stiintifica, referitoare, intre altele, la: comportarea imbracamintilor din beton de ciment; comportarea patului si fundatiei drumurilor; executia terasamentelor din pamanturi supraumezite si inghetate; determinarea eficientei lucrarilor de modernizare a drumurilor si a pasajelor denivelate. Intre anii 1970 - 1971 a efectuat specializarea Master in domeniul drumurilor (Materiale si structuri rutiere, trafic, autostrazi, aeroporturi) la Purdue (SUA), ca bursier al Federatiei Internationale de Drumuri, Washington. Titlul stiintific de doctor inginer l-a obtinut in 1974, cu teza Calculul liniei rosii la drumuri, folosind calcul automat. A detinut functii de raspundere in invatamant: prodecan al Facultatii de Drumuri si Poduri - Institutul de Constructii (1968 - 1972); sef al Catedrelor de drumuri, poduri si cai ferate; drumuri, cai ferate si materiale de constructii; drumuri si cai ferate (1975 - 1983 si 1990 - 1993). Este si conducator de doctoranzi.
Profesorul Stelian Dorobantu a elaborat peste 80 de lucrari (in calitate de autor sau coautor) - articole, comunicari prezentate la manifestarile stiintifice din tara si strainatate, cursuri pentru studenti (litografiate), manuale pentru liceele industriale, carti.
A fost membru al mai multor organizatii tehnice si asociatii profesionale din domeniul sau de specializare. A luat parte, intre altele, la congresele de specialitate de la Marrakech - Maroc (1991), Montreal - Canada (1995), Durban - Africa de Sud (2003). A contribuit la elaborarea manualului Agregate pentru drumuri al Uniunii Europene (2000 - 2001). Pentru activitatea sa de exceptie, Universitatea Tehnica de Constructii din Bucuresti i-a conferit titlul academic de Doctor Honoris Causa, in anul 2001.
S-a afirmat in toate imprejurarile, in toate functiile de raspundere mentionate ca un om inteligent, echilibrat in actiuni, comunicativ, intelegator fata de semeni, pasionat pentru profesia aleasa. O calitate deosebita a profesorului Stelian Dorobantu este aceea de a avea „ochiul campului“ (expresie atribuita, de regula, celor care au posibilitatea de a descoperi, cu o anumita probabilitate, solutia posibila).
Ii uram, cu cele mai profunde sentimente de admiratie si respect, din toata inima, un sincer si cald LA MUL?I ANI!